ProphetSe7en Skrevet 25. mars 2023 Del Skrevet 25. mars 2023 Er det ikke bare å koble av all strøm i hele huset for å se om problemet er der fortsatt? Er problemer vekke så begynne en å skru på en og en kurs i huset frem til problemet oppstår. Da skal en vel kunne lokalisere hva som er grunn til disse lydene/vibrasjonene. 3 Lenke til kommentar
tanda Skrevet 25. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2023 (endret) ProphetSe7en skrev (6 timer siden): Er det ikke bare å koble av all strøm i hele huset for å se om problemet er der fortsatt? Er problemer vekke så begynne en å skru på en og en kurs i huset frem til problemet oppstår. Da skal en vel kunne lokalisere hva som er grunn til disse lydene/vibrasjonene. Ja. Det er steg 1. Ta av hovedsikringen først hvis mulig. Det kan fort bli noe mer utfordrende i forskjellige "boenhetsystemer" som bygård, rekkehus. I mitt tilfelle (2. etasje/leilighet i garasjesystem) hvor hovedsikringen til eindommen var et sted. For øyeblikket og med mindre det dreier seg om hørselproblem(er) så tror jeg mye av dette ofte kommer fra kilder som har lavfrekvenser og eller infrafrekvenser fra kilde(r). Mange har sikkert opplevd tøyvaskemaskinen, spesiellt under sentrifugering med llave frekvenser. Selv med demping under maskinen kan det merkes "flere rom" unna. Dette er bare 20 minutter og de felste tåler det, men et eksempel som kanskje mange kjenner igjen og som kan gi et hint om hvordan "ut av boksen" byggstrukturer kan oppføre seg. For dem som bor i gater i byer så har en kanskje merket avfallsbilen. Igjen det er mange faktorer som materialer, struktur, eventuell etterbehandling og ikke minst observatør som finnes i mange varianter og komplekser. Det er noe annet når kilden er vitale aggregater og pumper som går _24/7_ og systemene ikke har ekstra vibrasjon/lydbehandling. Maskiner kan være "stillegående" redusert sett men vibrasjon kan gå videre der ingen trodde det var mulig Jeg har lest at noen kan få dette inn i huset via slike trafokretsbokser og høyspentledninger flere titalls meter unna. Endret 25. mars 2023 av tanda Lenke til kommentar
tanda Skrevet 25. mars 2023 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2023 (endret) En annen ting jeg merker akkurat nå er '50Hz hummen' fra varmepumpen eller varmeskapet. Det synger med lav styrke i byggstrukturen kan det virke som, og jeg tror det også er harmoniske svingninger i lydbildet også. 50Hz kan være svingningen fra vekselstrømmen eller kraftlinjefrekvens? Eksempel (en må kanskje skru opp volumet): https://szynalski.com/tone#50,v0.05 Endret 25. mars 2023 av tanda Lenke til kommentar
Disq Skrevet lørdag kl 23:42 Del Skrevet lørdag kl 23:42 tanda skrev (På 22.5.2022 den 22.18): Hei Jeg bruker "vibrasjon" i tråden da problemet er fremdeles et mysterium. Så si altid kjenner jeg en murring/vibrasjon føttene og i setet når jeg sitter i en stol i leiligheten. Det samme oppstår når jeg legger meg i sofaen eller i sengen. Det er også en lyd som følger med denne murringen og for meg høres det ut som noe elektrisk eller strømning. Det føles som en slags lydforplantning fra en elektrisk maskin og duringen er ikke høy i decibel, men mer en svak bakgrunnslyd. Murringen forsvinner straks jeg løfter føttene fra gulvet, men ikke "murrelyden" Jeg kan ikke kjenne murring i håndflaten når jeg plasserer den mot gulvet. Jeg kan høre at det er aktivitet i gulvet, men har utfordringer med å knytte det til murring og eller lyd. Det kan være eller det kan ikke være det. Min forståelse for lyd/bølger/fysikk er noe naiv for øyeblikket, men forsøker å forstå. Jeg er leietaker og har ikke helt "kontroll" på overbygg/superstruktur så en privat undersøking er utfordrende. Utleier har vært meget behjelpelig så langt, men så lenge dem ikke kan merke dette så blir diskusjonen utfordrende. Fastlegen min foreslår at kroppen kan være noe sensitivt til lyder, men ønsker ikke å utale seg noe om miljø og har henvist meg til kommune/adminstrasjon som igjen henviser meg til fastlege igjen Jeg skal til en ny fastlege og vil forsøke å følge opp problemet. Foreløpig har legen sagt at jeg nesten må velge selv om det er medisinsk eller et fysisk/miljøproblem. Huset og leiligheten er bygd i 2017 og sto klart i 2018 og har både moderne vannbåren i nesten alle gulv og lokalt ventilasjonsanlegg. Det er to like utleieleiligheter/løsninger til huset og jeg bor i 2. etage. Jeg flyttet inn i desember 2021 Den forrige leiliheten (eldre trehus i sentrum/liten by) hadde lignende problem spesiellt da jeg la meg i sengen / kroppen har kontakt med seng/møbel så starter murringen. Jeg mistenkte den gang at det var en uttreksvifte i først etasje i bygningen eller et gammelt sikringsskap som stod ute i fellesgangen. Er det noen som har noen erfaring eller forslag til hva dette kan være? Alt er lov å svare Takker tanda HeI Jeg opplever akkurat, 100% , det samme som du beskriver. Kunne ikke vært bedre beskrevet. Heldigvis opplever jeg det kun halv parten av tiden(kanskje litt mer). Jeg er eier av leilighet, han jeg kjøpte av nevnte ikke dette, som er veldig, veldig forstyrrende. Hadde dette vært som OP beskriver , hele tiden , hadde jeg gått fra vettet . Jeg har henvendt meg til styret, ikke fått noe svar, sikkert fordi dette kan bli et vanskelig problem og fikse, og det er lett for andre og si «jeg kjenner ingenting, jeg hører ingenting «….. Håpet problemet kan (ditt og mitt), kan enkelt fikses ved og slå av et eller annet apparat, ellers må jeg flytte. Det er faktisk psykisk terror. Lenke til kommentar
Disq Skrevet søndag kl 04:24 Del Skrevet søndag kl 04:24 (endret) Heisann Når jeg skrev forrige post, durret det i gulvet, jeg gikk så en tur rundt i nabolaget, og durringen var borte når jeg kom hjem . Nå er klokken 05.23, durringen har startet og vekket meg igjen. Kommer til og ringe styret senere idag . Kommer nok til og flytte herifra tilslutt . Dette er psykisk Terror mvh Endret søndag kl 04:25 av Disq Lenke til kommentar
NoBo Skrevet søndag kl 04:56 Del Skrevet søndag kl 04:56 Opplever lavfrekvente ‘terror’-lyder når jeg er på hytta . Årsak? Kommunen tvang igjennom et VA-anlegg som i luftlinje har pumper og reservoar ca. 100-150 meter fra min hytte. Alt er under bakken men lavfrekvente lyder bærer som kjent langt 😕 For min del så kan det minne om lyden av en dieselmotor i det fjerne. Opplever det også hjemme så mine ører er nok ekstra vare for slike frekvenser. Her er for øvrig en artikkel om problemet og med omtale av noen av mulige kilder til støyen: https://kobenhavnliv.dk/kobenhavn/flere-hundrede-er-generet-af-mystisk-brummelyd-nu-er-de-stoerste-syndere-afsloeret - Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå