Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klarer ikke sove lenger enn 7 timer

Gjest 3655d...ed5

Anbefalte innlegg

Gjest 3655d...ed5

Hei!

Jeg har et snodig "problem" de siste årene - jeg klarer rett og slett ikke sove lenger enn 7 timer.

Dette er stikk motsatt av f.eks 6 år siden, da kunne jeg legge meg 01:00 og sove til 13:00, men nå så er det som om det bare ikke går, kroppen vil ikke.

Jeg er ikke aktiv i det hele tatt (ikke var jeg det før heller), men jeg føler ikke jeg sover så godt eller er så uthvilt heller.

Har noen en teori på hvorfor? Trenger man mindre søvn jo eldre man blir? Jeg er 30 år, drikker meget lite koffein og minimalt med alkohol.

Anonymous poster hash: 3655d...ed5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 3655d...ed5

Jeg sover bare om natten ja, holder meg unna middagshviler.

Så det er rett og slett urealistisk for en i "min alder" å få sove skikkelig ut i 12 timer?
Interessant!

Lenke til kommentar

Søvn er veldig individuelt, selv om alder, mosjon, tid brukt ute i naturlig lys, matvaner og hundre andre ting påvirker søvn. Noen sover tolv timer mens andre er glade og fungerer på 5-6 timers søvn.
Å tenke at man ikke får nok søvn er også en selvoppfyllende greie; stresser du med å få nok søvn får du aldri nok søvn. Stress, angst og generelt mye i hodet er også ødeleggende for søvn. Man sier av og til at ikke alle har søvnproblemer, men de som sliter mentalt har alle det. 
Du kan hvis du vil også sjekke at du ikke har søvnapné (pustestopp) om natten som gjør at man får dårlig søvnkvalitet. En av seks har det, men også innenfor denne gruppen er det nyanser; som f.eks meg som er i lett kategori og derfor fungerer bra. 
Har nesten aldri fått til å sove åtte timer i mitt liv, er rundt 6.5-7 timer som regel (mann i 30-årene).

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre her nevner, det er store individuelle forskjeller. Og en del variasjon med alder. Du kan være en gjennomsnittsperson, du kan ikke være det. Det er lenge siden jeg var 30, men husker at jeg la merke til at jeg jevnt og trutt sov mindre. 12 timer søvn har jeg ikke hatt siden jeg var 5 (vill gjetning). I dag er jeg nok fornøyd med 7-7,5 timer, alt etter treningsmengde. For min del har nok kvaliteten på søvnen mer å si enn antall timer (innenfor rimelighetens grenser). Når jeg trener mye sover jeg klart bedre. Når jeg trener for mye, går det andre veien, overtrening er en bra kilde til å ødelegge søvnen på samme måte som å være inaktiv.

Frisk luft hjelper alltid, jo mer jeg er utendørs, jo bedre søvn. Ikke nødvendigvis lenger, men bedre. For å være ærlig er det ikke sikkert at det er luft i seg selv som er middelet her, det kan like gjerne være inntrykkene man utsetter hjernen for, som er langt mer omfattende ute enn inne. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Gjest 3655d...ed5 skrev (1 time siden):

Hei!

Jeg har et snodig "problem" de siste årene - jeg klarer rett og slett ikke sove lenger enn 7 timer.

Dette er stikk motsatt av f.eks 6 år siden, da kunne jeg legge meg 01:00 og sove til 13:00, men nå så er det som om det bare ikke går, kroppen vil ikke.

Jeg er ikke aktiv i det hele tatt (ikke var jeg det før heller), men jeg føler ikke jeg sover så godt eller er så uthvilt heller.

Har noen en teori på hvorfor? Trenger man mindre søvn jo eldre man blir? Jeg er 30 år, drikker meget lite koffein og minimalt med alkohol.

Ikke nødvendig å problematisere 7 timers søvn.  Dette er innenfor normalen.
Det er mer bekymringsverdig at du sover til kl 13 eller at du ikke er aktiv i det hele tatt.

Hvis du har tenkt å ha en meningsfull og helsemessig god alderdom, bør du legge om stilen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kroppen trenger gjerne mindre søvn jo eldre man blir. 

Generelt sett sett virker det som ganske store grupper folk sliter med å få nok søvn i forhold til det de ønsker, så virker som problemet er litt mer komplekst enn bare alder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...