Gå til innhold

Kjøpe anlegg


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å gå til inkkjøp av stereoanlegg. Jeg har egentlig funnet høytalerne jeg vil kjøpe høytalere

Får disse til 3000 på ei lokal sjappe..

 

Men, så er spørsmålet, hvilken forsterker skal jeg kjøpe meg? Fyrn på sjappa ville ha meg til å kjøpe en stereo ting med ei monoblokk, som tilsammens med høytalerne blei ca 10 000.. fyrn påstod tilogmed i regnestykket sitt at det egentlig blei 12 000 ogso slo han ned til 10 pga d var det jeg sa jeg så etter ca prismessigt. Den var vist på 150W.

Den såg helt ut som en NAD forsterker kom fra samme fabruk og slikt vistnok, men hadde et annet namn. husker ikke hvilket.

 

Skal jeg kjøpe den eller holder det lenge med en forsterker til 3/4 000? (istede for 7000).

Endret av troyel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags høyttalere har du?

 

Har akkurat kjøpt ny forsterker selv (falt for for Vincent sv-226 til ca 6600,-), hvis du ikke trenger så mye effekt ville jeg sett på Cambribge A500 eller C500 + P500 som er de samme kretsene men i delt i for/effekt forsterker.

 

Hvis du trenger litt mer effekt kan du fint kombinere A500 og P500 i en brokobling(effekttrinnet er identisk i de to) som gir 2x130W for under 4 høvdinger.

 

Var selv på hifiklubben å hørte disse i romjulen, og nå si meg imponert i forhold til prisen (3200 for C500+P500).

 

Hvis du bestemmer deg for å bruke 7-8000 kan det lønne seg å høre på litt andre merker før du bestemmer deg. (Vincent, Arcam, Thule osv...), men til høyttalere til 4-5000,- er det begrenset hvor mye ekstra godlyd du kan få.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Hva slags høyttalere har du?

Akkurat nå har jeg et 4.1 Creative billig sett jeg kjøpte for 400kr for 3 1/2 år siden når jeg kjøpte den første maskinen min. Jeg har tenkt å kjøpe disse som jeg får for 3000kr.

Hvis du trenger litt mer effekt kan du fint kombinere A500 og P500 i en brokobling(effekttrinnet er identisk i de to) som gir 2x130W for under 4 høvdinger.

Uten at jeg har no særlig peiling på dette så ville ikke f.eks denne eller denne2 vert et like bra valg da?

Har veldig lyst på anlegg snart, er så lei av de små satelittene uten trøkk som vrenger seg når jeg skrur muse - new born opp så høyt jeg vil det skal spille, eller bassen som bare er ei stygg rumling.

ar akkurat kjøpt ny forsterker selv (falt for for Vincent sv-226 til ca 6600,-)

Mye effekt gir den da? og vordan villa jeg merket forskjell med den mot f.eks "denne2" (lengre oppe)?

Lenke til kommentar

Yamaha forsterkerene du peker til har oppgitt Din effekt (peak) i 4Ohm (Også kalt skrytewatt, elkjøpwatt osv...), Cambridge komboen er noe kraftigere (effekter oppgitt i RMS kontinuerlig). Med de høyttalerene trenger du litt power. Den første du nevner er en surroundforsterker, den vil jeg unngå hvis jeg var deg. (Cambridge komboen kan brukes som effektrinn i et surroundoppsett senere hvis du vil bygge ut)

 

Vincent er i en litt annen klasse, den er oppgitt i 2X100W kontinuerlig i 8Ohm, men klarer å levere vesentlig mer i lavere impedanser (store strømreserver). Den låter også svært bra (nøytral, mot det varme, sammenlignes ofte med Electrocompaniet, men den er litt hardere i toppen, men det er jo stort sett alle forsterkere til under 10000). Den drar de høyttalerene uten problemer og vil sannsynligvis låte noe bedre også, avhengig av at høyttalerene er i stand til å formidle detaljene som skiller en god fra en middels forsterker da.

Lenke til kommentar
har skrevet dette ganske mange ganger nå. hva med å kjøpe brukt? du kan spare mye der.

Har tenkt på det, men jeg kjenner ingen som har noe å selge som er aktuelt, og fant heller ikke no interesant på QXL.

 

Hva med å høre på anlegget, og ikke kjøpe etter spesifikasjoner på en webside?

Jo, jeg var inne på sjappa og hørte på høytalerne, men tingen er. At det er lettere å be om å få høre noe om man da på forhånd har en anelse hva man skal spørre etter. jeg har som sagt ikke så veldig mye peiling dette.

Finnes det noen plass det går ann å lese noe om forsterkere etc?

For jeg lurer litt på hva forskjellen i praksis kan være, om f.eks jeg vil merke mye forskjell på en forsterker til 4000 mot en til 7000. Om det da vil lønne seg. Har et rom på ca 10kvadratmeter.

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale Harman/Kardon HK670, den er helst syk etter min mening.. koster ikke skjorta heller. Bruker den selv sammen med ett sett Proson Twin 1000 (også kjent som HFC10 tror jeg :), kjøpte disse før alle de store kjedene tok de inn.. men, de er fremdeles bra da..)

Du finner der her.

 

Uansett hvilken forsterker du velger, så anbelfaler jeg deg først til å ta turen innom en musikkforretning og høre på ett par forsterkere sammen med de høytalerne du skal kjøpe.. velg den du selv synes låter best sammen med høytalerne.

 

 

Jarle Urdal

Lenke til kommentar
Hva med å høre på anlegget, og ikke kjøpe etter spesifikasjoner på en webside?

Jo, jeg var inne på sjappa og hørte på høytalerne, men tingen er. At det er lettere å be om å få høre noe om man da på forhånd har en anelse hva man skal spørre etter. jeg har som sagt ikke så veldig mye peiling dette.

Finnes det noen plass det går ann å lese noe om forsterkere etc?

For jeg lurer litt på hva forskjellen i praksis kan være, om f.eks jeg vil merke mye forskjell på en forsterker til 4000 mot en til 7000. Om det da vil lønne seg. Har et rom på ca 10kvadratmeter.

Rommet du har er alt for lite til 4 x 12" element.

Lenke til kommentar
Rommet du har er alt for lite til 4 x 12" element.

Det var vel 30kvadratmeter, ikke 10.. er det bedre? :)

 

Jeg må se å få meg innover til sjappa engang til.. Jeg var på to butikker, en Hi-Fi Center kjede butikk, og en annen forhandler. Hi-Fi center gutten Gikk god for Harman/Kardon forsterker og Proson R63mkII. Mens han på den andre butikken skøyv fram disse og en 2x150W (ikke skryte watt ifølge selger) det var en forsterker som såg prikk lik samme fra NAD vistnok, men jeg husker ikke hvilket merke det stod det var. Noen som har noen ide? synest å huske det var en 3 bokstaver eller no, med en "a" i seg.

 

Noen som har peiling på de Proson høytalerne? Dem mangler feite basselement, så er det mer fin-musik høytalere? ala akustisk, piano jazz etc?

Lenke til kommentar

En høyttaler behøver ikke å ha 12" eller 15" element for å ha mye bass.

Faktum er at jo større elementene er jo større forsterker må du ha for å kontrollere disse, og sjansen for sluring og ulyder øker om du har en pinglete forsterker. Proson er høyttalere som er ment som allroundere, men som gjør seg aller best når de får spille rock og musikk med trøkk i.

 

Fant ikke Proson R63MKII på Prosons hjemmeside, men om det er en videreutvikling av Reality 62 så er det absolutt å anbefale over en diger boomy kasse.

 

Ser du foreksempel på Reality 66 så drar den ned til 20Hz. Sikkert ved -6 db, men det er meget respektabelt for en høyttaler.

Følsomheten på 93db sammen med impedansen på 4 ohm gjør at denne er skremmende lettdreven, og sammen med HK670 ville den spille sykt høyt og dypt.

 

Om du bryr deg om lyd kvalitet så går du for proson, System Audio, B&W el.l. Er du kun opptatt av kvantitet så kjøp den høyttalerne med størst elementer...

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
har skrevet dette ganske mange ganger nå. hva med å kjøpe brukt? du kan spare mye der.

Har tenkt på det, men jeg kjenner ingen som har noe å selge som er aktuelt, og fant heller ikke no interesant på QXL.

 

sjekk audio.no, hifisentralen.com audiophile.no og lydogbilde.no disse har bruktbørs tror hifiklubben og skal ha en bruktbørs eller noe sånt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...