Gå til innhold

Bilgiganten Japan lager nesten ikke elbiler – risikerer å miste 1,5 millioner arbeids­plasser


Anbefalte innlegg

12 minutes ago, AL123 said:

Det håper jeg da virkelig. Men produksjon blir jo tilpasset forventet salg, og salget er minimalt. I europa er det nærmest ikke eksisterende.

Tesla bryr seg ikke så mye om å ha et stort modellutvalg. De er ganske fornøyd med å selge så mange 3 og Y som de klarer å produsere. Model S var viktig for Tesla for å komme i gang. Model X var mer for å holde oppe interessen mens de skalerte opp for Model 3 produksjon. De vingedørene har de jo aldri tjent penger på direkte, men de har fått enormt med oppmerksomhet.  

Toyota, VW og de andre store har en mye vanskeligere balansegang.  De må for all del unngå at kundene mister interessen for fossilbilene deres, før de har nok kapasitet til å produsere nok elbiler. Osborne effekten kalles det vel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (43 minutter siden):

Nevn en elbilprodusent som ikke sliter med noe teknisk....

Det håper jeg da virkelig. Men produksjon blir jo tilpasset forventet salg, og salget er minimalt. I europa er det nærmest ikke eksisterende.

Det er vel ikke så rart når S og X ikke selges i Europa for tiden, og i USA selges kun den dyre Plaid-utgaven. 

Ny X LR og S LR kommer kanskje til Europa i Q1-Q2 2023. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke så rart når S og X ikke selges i Europa for tiden, og i USA selges kun den dyre Plaid-utgaven. 

Ny X LR og S LR kommer kanskje til Europa i Q1-Q2 2023. 

De kommer uansett ikke til å være i nærheten av gamle høyder, iallefall ikke i Europa. Det er tildels fordi konkuransen i Europa er større, men også fordi det ikke finnes noen ny X, kun en facelift/opdatering. Det gjør at den ikke vil føles ny eller se ny ut, og dels vil den bli veldig dyr pga at oppdateringene er fulle av kompromisser som øker produskjonskostnadene.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (2 timer siden):

De kommer uansett ikke til å være i nærheten av gamle høyder, iallefall ikke i Europa. Det er tildels fordi konkuransen i Europa er større, men også fordi det ikke finnes noen ny X, kun en facelift/opdatering. Det gjør at den ikke vil føles ny eller se ny ut, og dels vil den bli veldig dyr pga at oppdateringene er fulle av kompromisser som øker produskjonskostnadene.

X kommer ikke til å selge til gamle høyder nei. Y har tatt mye av markedet, og den rimelige utgaven (X75D) finnes ikke lengre. Dermed blir innstegsprisen langt høyere, noe som skremmer vekk mange. 

S faller mellom to stoler, den er dyr som X (av samme grunn) men har mindre plass enn Y som er langt rimeligere. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Complexity skrev (På 23.5.2022 den 21.20):

Ventilasjonsystemet består av to vifter (som kun går på høyt turtall når man dusjer) og en trommel for å tørke luften eller noe som drives av en liten steppermotor. Jeg nekter å tro det bruker mange watt og er lett verdt bedre luft for min del. 

 

Du misforstår. Vifta er totalt ubetydelig her, men det er tallet på påstått besparelse som sammenligner helt urealistisk. INGEN bytter ut så mye luft uten ventilasjonsanlegg. Og en skal bare bytte ut litt mindre før det blir omtrent samme energibruk den veien. Det er altså at en slipper ut varm luft og må varme opp ny luft som betyr noe. En får altså mye lufting, men bruker mer energi enn en ville gjort uten ventilasjonsanlegg siden en da ville skiftet ut mindre luft. Ventilasjonsanlegg sparer ikke energi, det gir bare mer lufting uten tilsvarende varmelekkasje.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...