Gå til innhold

Bilgiganten Japan lager nesten ikke elbiler – risikerer å miste 1,5 millioner arbeids­plasser


Anbefalte innlegg

NERVI skrev (17 minutter siden):

Det kan nok vurderes både lokalt og nasjpnalt, men tallene nasjonalt er nettop snitteffekt ut fra et par perioder i døgnet hvor det blir ladet mest.

En lokal stasjon i grisgrendt strøk kan meger vel bli brukt ganske kontinuerlig i de samme periodene.

Dette vil jo tiden vise, men dagens varsler om mangel på ladepunkter er jo en indikasjon.

Må regne med at vi kan bygge ut endel kapasitet ved å bruke mer effektive turbiner f.eks., og vi planlegger for massiv utbygging av havvind. Så tilgjengelig effekt vil nok neppe stå stille mens antall ladere går opp.

Så vil det og være slik at bilene får lengre rekkevidde, og må lades sjeldnere. Og på langtur må de nok lades seinere, dog de trenger kanskje ikke lades like mye for å rekke frem. Og mange vi etterhvert klare seg med bare destinasjonslading, altså lade på AC når man likevel ligger og sover.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NERVI skrev (1 time siden):

Ser man tar utgangspunkt i to perioder på døgnet i Europeiske land, med ladetopper mellom 22 og 06, og 11 til 16. Biler i bruk på dagen bruker nok også den største andelen av energien når nyttekjøretøy blir elektriske?

Mange av bilene i næring, vil fremdeles klare seg med nattlading, eller med lading på ettermiddag og til neste morgen. Noe vil selvsagt lades på dagtid. Men endel av næringen vil kunne lagre egen solfanget energi, og redusere strømfobruk ellers, i tillegg til å lade kjøretøy ved lossing og lessing.

Så må man vel regne med at når tungtrafikken hovedsakelig klarer seg på batteri eller batteri+hydrogen (gjerne selvprodusert slik som hos Asko), så vil selvsagt endel av ladingen nødvendigvis skje på dagtid. Dog, de kan sannsynligvis hente mye av strømmen når forbruket ellers er lavt, og og lagre det på batteribank eller som hydrogen,for på den måten belaste grid mindre selv i de travleste perioder.

Dette er nok mye i planene for de som planlegger infrastrukturen som skal sørge for lading av disse vogntogene på langkjøring.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (41 minutter siden):

Må regne med at vi kan bygge ut endel kapasitet ved å bruke mer effektive turbiner f.eks., og vi planlegger for massiv utbygging av havvind. Så tilgjengelig effekt vil nok neppe stå stille mens antall ladere går opp.

Så vil det og være slik at bilene får lengre rekkevidde, og må lades sjeldnere. Og på langtur må de nok lades seinere, dog de trenger kanskje ikke lades like mye for å rekke frem. Og mange vi etterhvert klare seg med bare destinasjonslading, altså lade på AC når man likevel ligger og sover.

Det må nok bygges ut mer, men størrelsen på batteriene vil vel i beste fall forverre ladesituasjonen på det enkelte ladepunktet hvis batterikapasiteten skal utnyttes? Kanskje?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (35 minutter siden):

Mange av bilene i næring, vil fremdeles klare seg med nattlading, eller med lading på ettermiddag og til neste morgen. Noe vil selvsagt lades på dagtid. Men endel av næringen vil kunne lagre egen solfanget energi, og redusere strømfobruk ellers, i tillegg til å lade kjøretøy ved lossing og lessing.

Så må man vel regne med at når tungtrafikken hovedsakelig klarer seg på batteri eller batteri+hydrogen (gjerne selvprodusert slik som hos Asko), så vil selvsagt endel av ladingen nødvendigvis skje på dagtid. Dog, de kan sannsynligvis hente mye av strømmen når forbruket ellers er lavt, og og lagre det på batteribank eller som hydrogen,for på den måten belaste grid mindre selv i de travleste perioder.

Dette er nok mye i planene for de som planlegger infrastrukturen som skal sørge for lading av disse vogntogene på langkjøring.

Jeg referer bare hvordan de som har gjort analysen har sett ting for seg. De legger også til grunn at en ANDEL lader hjemme. 

Lenke til kommentar

Toyota er det ingen grunn til å bekymre seg for. De har vel vært pioneerer på batteridrift? Med motor i tillegg. Også brennselcelle og batteri. Det er vel bare et tidsspørsmål før de mener de har noe bedre enn hva som selges nå. De ser ingen verdi i å være færst med noe så enkelt som å bytte drivlinje, men satser på å lage en god drivlinje og gode batterier. De vil sikkert beholde posisjonen på drftssikkerhet og kvalitet på bilene også. Det kan bety en litt snnen måte å integrere elektronikken på, osv..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Ser man tar utgangspunkt i to perioder på døgnet i Europeiske land, med ladetopper mellom 22 og 06, og 11 til 16. Biler i bruk på dagen bruker nok også den største andelen av energien når nyttekjøretøy blir elektriske?

Disse periodene er jo de med minst press i nettet. Da unngår man høylast periodene imellom og man kan trekke ut mye effekt i de nevnte perioder uten å øke maks effektuttak. 

En bonus med at folk lader på tidspunkt med lite press i nettet er at netteier får solgt mer strøm i samme nett uten behov for å oppgradere, da får de flere kWh å fordele driftsutgiftene på og gjennomsnittlig nettleie pr kWh går ned.

Ennå en bonus er at det gjør det mer lønnsomt med å produsere energi når man får jevnere pris og unngår at energi går til spille så det kan gi mer fornybar energi og lette utfasingen av russisk gass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (5 minutter siden):

Disse periodene er jo de med minst press i nettet. Da unngår man høylast periodene imellom og man kan trekke ut mye effekt i de nevnte perioder uten å øke maks effektuttak. 

En bonus med at folk lader på tidspunkt med lite press i nettet er at netteier får solgt mer strøm i samme nett uten behov for å oppgradere, da får de flere kWh å fordele driftsutgiftene på og gjennomsnittlig nettleie pr kWh går ned.

Ennå en bonus er at det gjør det mer lønnsomt med å produsere energi når man får jevnere pris og unngår at energi går til spille så det kan gi mer fornybar energi og lette utfasingen av russisk gass.

Det kan hende det er minst press i nettet midt på dagen. Dette vet nok nettbransjen noe om, men studien viste økt press i fra lunsj og ut over ettermiddagen. Ikke usannsynlig at både veifarende privatbiler og nyttekjøretøy vil lade på den tiden.

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
3 hours ago, NERVI said:

Det må nok bygges ut mer, men størrelsen på batteriene vil vel i beste fall forverre ladesituasjonen på det enkelte ladepunktet hvis batterikapasiteten skal utnyttes? Kanskje?

Det er nok forsåvidt riktig. Store batterier kan lade raskt, så høyeffektladere vil få en bedre utnyttelse, og dermed et høyere toppforbruk for et gitt antall ladepunkter. Men nettbelastning har også mye med oppvarmingsbehov og industriaktivitet å gjøre. Dermed er det gjerne på ekstremt kalde arbeidsdager det er størst belastning. Hvis "alle" plutselig skal på langtur en slik dag så kan det bli kritisk.  Men det er vel ikke så stor risiko for at det skjer.  Om det skulle skje, så blir det antagelig bli annonsert svært høye priser noen timer, slik at folk tilpasser seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

Nyere hus bruker betydelig mindre strøm enn gamle. 80% av varmen i mitt hus gjennvinnes i ventilasjonsanlegget. Før var det åpne ventiler og panelovner folk brukte. Varmepumpe har jo blitt meget populært også.

Det går nok helt fint å flytte forbruket man før hadde inni huset til ut i bilen uten å overbelaste strømnettet. De fleste lader vel også bilen om natten når det er minst belastning.

Ventilasjonssystemet ditt ender opp med at du bruker mer energi mest sannsynlig. De påstandene med 80% er for en luftmengde en aldri ville funnet på å skifte ut med uten, samt at det ser ut som om tester sliter med å komme i nærheten av de tallene. Du får i praksis bedre luft for litt høyere energibruk. Sier ikke at ventilasjonssystem er dårlig, men bruken av reklametallene er dårlig.

Varmepumpe er derimot en skikkelig sparer, men det som virkelig sparer er at folk bor tett i hybler de kaller leiligheter. Mindre å varme opp og naboer de fleste veier rundt seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Bengt Who said:

Ventilasjonssystemet ditt ender opp med at du bruker mer energi mest sannsynlig. De påstandene med 80% er for en luftmengde en aldri ville funnet på å skifte ut med uten, samt at det ser ut som om tester sliter med å komme i nærheten av de tallene. Du får i praksis bedre luft for litt høyere energibruk. Sier ikke at ventilasjonssystem er dårlig, men bruken av reklametallene er dårlig.

Varmepumpe er derimot en skikkelig sparer, men det som virkelig sparer er at folk bor tett i hybler de kaller leiligheter. Mindre å varme opp og naboer de fleste veier rundt seg.

Ventilasjonsystemet består av to vifter (som kun går på høyt turtall når man dusjer) og en trommel for å tørke luften eller noe som drives av en liten steppermotor. Jeg nekter å tro det bruker mange watt og er lett verdt bedre luft for min del. 

Den innebygde PTC varmeren har jeg deaktivert da varmen fra varmepumpen i stua er nok til å varme hele huset hele året siden det blir spredd av ventilasjonsanlegget.

Jeg bodde i blokk før og det er som du sier meget lite behov for oppvarming når alle bor tett i tett. Ulempen er at det blir helt vanvittig varmt på sommeren.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (10 timer siden):

Vi har allerede for lengst passert antallet elbiler som i følge "ekspertene" skulle knekke strømnettet vårt. Jeg tar det med knusende ro. Selv nå, med en halv million elbiler, står elbil-lading for en svært liten del av norske husholdningers strømforbruk.

Enig. Tenkte bare jeg skulle bidra med noen tall. Elbiler lades i hovedsak hjemme. I følge en spørreundersøkelse hos elbilforeningen svarte folk at de ladet ca 90% av energien til elbilen sin hjemme. SSB fører statistikk over strømforbruket til hjemmet og de siste årene, som elbilsalget har gått til himmels, så har samtidig husholdningenes stømforbruk sunket.

 

Per person:

Spoiler

 

847836439_Screenshot2022-05-23at22-51-4808313Nettoforbrukialtavelektriskkraftihusholdningerperinnbygger(kWh)etterregionrogstatistikkvariabel.Statistikkbanken.png.c640fd9874a5afbcf1435079dbf3aee4.png1865712940_Screenshot2022-05-23at22-51-5708313Nettoforbrukialtavelektriskkraftihusholdningerperinnbygger(kWh)etterregionrogstatistikkvariabel.Statistikkbanken.png.c2022d0f5d9fb2c21c1f4856c8666f12.png

 

 

Alle husholdningene til sammen:

Spoiler


2117471410_Screenshot2022-05-23at22-52-4708311Nettoforbrukavelektriskkraft(GWh)etterforbrukergrupperogstatistikkvariabel.Statistikkbanken.png.afa220bbbc1ad2cb40bcaacf608f9949.png1000754187_Screenshot2022-05-23at22-53-0408311Nettoforbrukavelektriskkraft(GWh)etterforbrukergrupperogstatistikkvariabel.Statistikkbanken.png.416b384475c266f9822f50681751a91a.png

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Tja, siden vi snakker om Nokia så hadde også de rekordomsetning og profitt i 2009. Det sier selvsagt ingenting om hvordan utviklingen blir fremover. 

Kom tilbake om 10 år så kan vi se på fasiten da. Jeg tipper Toyota er grundig frakjørt av sine Sør-Koreanske konkurrenter Kia og Hyundai. Muligens ikke i antall enda men definitivt godt i vekst og godt på vei i antall. 

Vel, nokon som hugsa BlackBerry? Dei var vel ein av dei store som kom i starten med smart-telefonar. Det kan hende at fasiten er at 10 år fram i tid er Hyundai stadig store, på å bygge skip og anleggsmaskiner, ikkje personbilar.😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (15 timer siden):

Toyota er det ingen grunn til å bekymre seg for. De har vel vært pioneerer på batteridrift? Med motor i tillegg. Også brennselcelle og batteri. Det er vel bare et tidsspørsmål før de mener de har noe bedre enn hva som selges nå. De ser ingen verdi i å være færst med noe så enkelt som å bytte drivlinje, men satser på å lage en god drivlinje og gode batterier. De vil sikkert beholde posisjonen på drftssikkerhet og kvalitet på bilene også. Det kan bety en litt snnen måte å integrere elektronikken på, osv..

Hvis de mister store markedsandeler i resten i USA og Europa fordi de ikke vil omstille seg, så er det ikke sikkert kundene vender tilbake etter å ha prøvd andre merker. Man har litt vel stor tro på sin egen merkevare om man har den holdningen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 time siden):

Hvis de mister store markedsandeler i resten i USA og Europa fordi de ikke vil omstille seg, så er det ikke sikkert kundene vender tilbake etter å ha prøvd andre merker. Man har litt vel stor tro på sin egen merkevare om man har den holdningen. 

De selger batteribiler med bensinmotor som bare det i USA, og batteri-hydrogenbilen Mirai https://www.best-selling-cars.com/usa/2021-full-year-usa-toyota-and-lexus-sales-by-model/

Lenke til kommentar
NERVI skrev (9 minutter siden):

Toyota manglende utvikling på el-biler er en sannhet med modifikasjoner enkelte stederhttps://www.torquenews.com/1083/toyota-s-fuel-cell-ev-mirai-outsold-battery-evs-nearly-all-brands-2021

2229 Mirai er jo smått utrolig. Men ganske langt unna markedslederne på BEV. Mirai og hydrogenbiler vil aldri slå an. 

At Mirai hadde flere salg enn Model X er vel fordi Tesla sliter med å få opp produksjonen på X. 

Lenke til kommentar
NERVI skrev (35 minutter siden):

De selger batteribiler med bensinmotor som bare det i USA, og batteri-hydrogenbilen Mirai https://www.best-selling-cars.com/usa/2021-full-year-usa-toyota-and-lexus-sales-by-model/

Det er et latterlig forsøk på å villede folk. Dette er bensinbiler med batteri. Jeg har en Honda CR-V fra 2005, som også er bensindrevet bil, og gjett hva, den har til og med batteri. 12V * 65Ah (=0,78 kWh) om jeg husker rett. Det lades av bensinmotoren, akkurat som de Lexusene du linker. De Lexusene er ikke framtida - de er i likhet med min 17 år gamle bil - fortida.

Når det gjelder Outselling electric cars-påstanden så utdyper de den i artikkelen. Der står det at de solgte flere Mirai i USA enn Tesla solgte model X, i 2021 - et år der Model X ikke har vært til salgs i USA. De snakker også om en eventyrlig vekst i salget på 400%, men fakta er at de bare landet på 2229 stk - i hele USA i løpet av hele 2021. Det er en fjert i motvind for å si det mildt.

Å komme drassende med hydrogenbiler og ikke ladbare bensinbiler i en tråd som åpenbart handler om ekte elbiler (med teskje: i betydningen stort ladbart batteri som eneste medbragte energikilde, som så driver bilens framdriftsmotor eller fremdriftsmotorer) - er bare et dårlig forsøk på provokasjon til avsporing.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (7 minutter siden):

At Mirai hadde flere salg enn Model X er vel fordi Tesla sliter med å få opp produksjonen på X. 

Jeg tror ikke de sliter - det virker bevisst og planlagt. Modellen er uansett klar for en kraftig revidering og det vi så av nyheter i plaid-variantene var egentlig bare et spill for galleriet og ventepølse for at de skulle kjøpe seg mer tid til å utvikle en ny bil. Kall den gjerne model X v2.0 inntil videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...