GĂ„ til innhold
đŸŽ„đŸŽ…â„ïžGod Jul og Godt NyttĂ„r fra alle oss i Diskusjon.no ×

đŸšœ Den verste toalett designet i verden. Og del med Ăžnskelig deres opplevelse om de forskjellige do designene.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Inspector skrev (16 timer siden):

Nummer 2 pÄ listen er gammeldags utedo i fjÞset med skikkelig trekk.

Du snakker om driiiitkaldt om vinteren

.

Nummer 3 pÄ listen mÄ bli den gamle stinkende dobÞtta pÄ hytta. Man kviet seg i det lengste for Ä gÄ med den skvalpende bÞtta ned til tÞmmeplassen

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (PĂ„ 21.5.2022 den 17.38):

For et rÊvva dritdÄrlig design. BÊsje pÄ en hylle

Kan legge pÄ et bakepapir pÄ hylla, og deretter enkelt bÊre gjÞdsla ut i hagen. 

Bide virker litt overflÞdig. Det er allerede en dusj pÄ badet, og allerede vaskefat og vann som kan fukte klut eller papir. Husk, kyrne tÞrker seg aldri bak. 

Noen dialekter har ordet "drav-skitten" for veldig skitten. NorrÞnt skal ha hatt ordet "drav-dritar" for de fattigste som ikke engang hadde utedo. Og som mÄtte gjÞre fra seg i den felles sÞrpa pÄ bakken. 

Lenke til kommentar

Dette var jo en "jÊvla" bra trÄd. Min dialekt for veldig bra trÄd det. Gleder meg til oppfÞlgeren "Den verste toalett designet i hele verden.." :laugh:

Vil fÞrst foreslÄ at Budeia sin lÞsning virker veldig miljÞvennlig. Da slipper vannverket Ä rense sÄ mye drikkevann til dasspyling. Samt du slipper rÞrleggerutgiften for innlagt vann til doen. BudeielÞsningen der vil jo ikke vÊre sÊrlig praktisk om det ligger 2-3 centimeter vann pÄ hylla som det jo gjÞr pÄ amerikanske do.

Den beste utgaven av slikt et hylledo har jeg opplevd pÄ Walmart kundetoaletter. Der er spylingen skikkelig effektiv, men vannforbruker er ogsÄ veldig mange liter. Det kan bli litt brune rester i private hylledo, men som regel sÄ vil vannpytten dra det vekk nÄr den fÄr spinn pÄ seg. SÄnn sett sÄ vil jeg si at et helsvensk do som man gjerne bruker i Norge til sammenlikning er 50/50 pÄ Ä mÄtte bruke dobÞrsten. Kanskje det norske spyledoet vinner flest runder med dobÞrsten, slik fÞler jeg at det er.

Var pÄ en bedrift en gang, og der hadde arbeidskarene pissoar midt ute i produksjonshallen. Med to vegger rundt en, og litt sÄnn smÄbortgjemt for innsyn. Det var solo-pissoar da, sÄ det var noksÄ fritt for innsyn. Selv er det jo flott Ä bare pisse midt i naturen synes jeg da, om det da ikke er for nÊr bebyggelse og folk over alt. Nummer 2 i naturen er jo kanskje ikke like artig. Under fÞrstegangstjenesten husker jeg noen hadde hatt oppgaven Ä grave ut hull i bakken, ogsÄ hadde de montert en rund vond trestamme til Ä sitte Ä drite over. Vil si at den lÞsningen kanskje ikke er sÄ kjekk. Opplevde hull i gulvet pÄ offentlig toalett i Italia. Heldigvis sÄ har de ikke kun slike doer overalt der nede. HÞrte en reisehistorie fra en som hadde vÊrt pÄ tur i Kina. Han hadde visst mÞtt et offentlig toalett hvor det tydeligvis aldri var opprydding. SÄ han mÞtte da et overfylt hull-i-bakken-lÞsning, med pyramide/kjegle oppÄ. Han holdt seg resten av turen :wow:

Som barn hadde vi av og til julaften et sted det gjerne ble minus 25 kuldegrader, og der var det utedo. Som om ikke det var nok da, sÄ mÄtte de gjerne fram med Þksa for Ä fjerne den stadig nÊrgÄende kjegletuppen som vokste nesten ut av hullet. Samt et av barna datt visst oppi der en sommerdag, sÄ der krevdes grundig kroppsvask etterpÄ. Var heldigvis ikke meg.

Var pÄ en annen arbeidsplass en gang, og der mÞtte jeg "kabelrester" pÄ dÞrhÄndtaket. Noen hadde visst hatt det travelt pÄ vei ut, og vÊrt slÞve med hÄndhygienen. Jeg forstÄr ikke helt hvorfor dette ikke like gjerne var en sabotasjeaksjon. Det var norsk spyledo, sÄ da vil jeg i sÄfall stemme i at dette er den verste doen jeg har opplevd.

Ja, et AirBnB-overnattingssted i Danmark er noe av det verste jeg har sett av do-innstallasjon. Var forÞvrig det aller fÞrste AirBnB-forsÞket vÄrt, og dessverre ga dette et dÄrlig inntrykk av AirBnB. Framdelen var klistret nesten oppi veggen foran. AltsÄ der knÊrne skulle ha vÊrt. KnÊrne mÞtte veggen mildt sagt, mÄtte helst sitte begynnende sideveis. Dette var ogsÄ skandinavisk spyledo. Det er dette jeg kommer pÄ i farten for "Del 1" ;)

Har sansen for bidét-lÞsning selv. Men, det er sÄ dyrt i Norge med innebygget lÞsning og vi har ikke gulvplass stor nok til Ä montere opp et separat bidét, som kunne gjort lÞsningen kanskje rimeligere. OgsÄ er jeg skeptisk til slike mekaniske deler som skyver seg ut og inn. Nei, da er vel et fransk bidét noe mer vedlikeholdsvennlig?

Kom pÄ en slik utfordring med dagens mote. Disse vegghengte lÞsningene. Dette mÄ vel vÊre svÊrt utfordrende om en har venner som er svÊrt overvektige? Disse toalettene er ogsÄ svindyre ferdig montert, da en gjerne mÄ til med ombygging av hele badevÊrelse pÄ den veggen en slik do skal monteres.

Fikk en liten oppfinneridé her nÄ som slÄr mange fluer i smekken :fun:

Du vet slike harde futon-senger. Lage seg en i porselen, med hull i, sÄ slipper en Ä forlate senga. NÄr en da blir gammal, sÄ kan soverom fungere som praktisk hjemmehjelps-eldrepleie. SÄ monteres dusj hoder over futonsenga, og gulvet pÄ "soverommet" mÄ selvsagt vÊre et vÄtrom med flere sluk. Er en da blitt bedriten av nattens aktiviteter sÄ er det bare Ä slÄ pÄ dusjen, sÄ er en ferdig fikset fÞr frokosten. Seng, urinal, skjitehull, bidét og dusj-i-ett-lÞsning. Ser for meg at det er et marked for gale asiatere for dette ihvertfall :idea:

Til de som nÄ kom pÄ at porselen er et kald materiale Ä sove pÄ. Man kan jo ha elektrisk slÞyfe innebygget, eller vannslÞyfe. SÄ er det bare Ä slÄ pÄ grillelementet om en er litt smÄfrysen. NÄ vil sikkert noen imÞtekomme med at enkelte er allergiske i mot strÞm og i mot vannÄrer. Da har jeg en lÞsning for det ogsÄ. Enten beholder du det med strÞm og vann og fÄr denne ekstrafunksjonen av "strÄling". For kanskje noen kommer pÄ at jo dette her var storveis og har motsatt konklusjon om at det virker helbredende for dem. Eller om du virkelig skulle lide av dette her, sÄ kan man istedetfor vann fylle rÞrene med en eller annen trygg olje, som mangler de dipole molekylene som vann bestÄr av.

Endret av G
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Undertegnende har bÄde IBS og IBD; og er derfor selvutnevnt do-ekspert. Her er mine erfaringer. 

- Amerikanske klosett
Ulempe: Bruker MYE vann. Dersom du ikke legger ned lokket fÞr gjennomspyling, spruter det minidrÄper av vann over alt rundt dassen. Men sÄ smÄ kvanta at man ikke legger merke til det; men noe hygienisk er det ikke.
Fordel: En liten Äpning i dosetet i front, gjÞr det litt mer behagelig mtp kjÞnnsorganet. 

- Japanske
Ulempe: Ofte vanskelig Ä forstÄ. Man fÄr seg et lite "stÞkk" fÞrste gang man bruker vannstrÄlen, det tar bittelitt tid Ä bli vant til det. Men ikke alle toaletter har varm spyling. 
Fordel: De har ofte setevarmer (!). Siden japanerne er kortere, er ofte toalettene lavere - noe som ikke er sÄ veldig behagelig, men det rent anatomisk er det bedre Ä gjÞre fra seg slik.

- Squat 
Eller "knebÞytoalett" pÄ godt norsk. Luksusutgaven har vann. Men i de mest fattige strÞkene er det regelrett kun et hull i bakken og en kanne med vann ved siden av. Toalettpapir er luksus; sÄ forvent Ä betale for det. Du kan heller ikke forvente dÞrer. Lyset er ofte litt dempet, slik at du fÄr bittelitt privatliv. Men det isolerer verken for lukt eller fiselyder fra nabomannen. 
Fordel: Skal vĂŠre forebyggende mot hemoroider

- Nederlandsk 
Med opphevet skÄl som avfÞringen spyles ned fra (som nevnt tidligere i trÄden av annen bruker). UnngÄr sprut. Men du fÄr lukta rett opp mellom skinkene. Har du IBD som meg, kan du drite deg opp en pyramide som kiler deg i rompa dersom du ikke er forsiktig. Gjentatte spylinger er derfor nÞdvendig.
Fordel: Enkelt dersom du tar ofte avfÞringsprÞver. Du kan studere avfÞringen pÄ nÊrt holdt for Ä se etter slim/blod/puss/blod som er en risikofaktor for oss med IBD.

- Den klassiske utedoen
Fordel: Ofte et lite tilleggsbygg godt borte fra hovedhuset. Du kan derfor fise og fjerte sÄ hÞyt du bare vil. Privatliv sÄ det holder. Det er ikke dumt med en frisk bris, det hele fÞles veldig naturlig og digg. Ikke sjelden finner du tegneserier og gamle ukeblader & mer til.
Ulempe: Kjedelig Ä springe ut pÄ nettene. Hvor la jeg den jÊvla lykta? Kalt pÄ nettene.

- Stomi
Fordel: GÄ pÄ do over alt. 
Ulempe: Du fiser ukontrollert. Du mÄ tÞmme posen av og til. Rent eksentrisk er det ikke det fineste man har pÄ seg.

- Forsvarets feltdo 
Fordel: Sammenleggbar. Enkel Ă„ tĂžmme (du bare knyter sammen posen). Kan settes opp over alt.
Ulempe: Deles pÄ 50 andre soldater. Litt rart Ä dele bÊsjepose. Bokstavelig talt. 

- Sengepotte
Fordel: Man trenger ikke Ä gÄ langt for Ä gjÞre fra seg.
Ulempe: Du mÄ sikte. Hygienisk er det mange spÞrsmÄlstegn her. 

- Bleie
Fordel: GÄ pÄ do over alt. 
Ulempe: Dyrt, ikke sĂŠrlig velsmakende, Krever mye renhold. Ikke sĂŠrlig behagelig.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/21/2022 at 5:38 PM, bzzlink said:

For et rÊvva dritdÄrlig design. BÊsje pÄ en hylle

93DE12BB-B693-4AEE-836B-1729E09AE7C9.thumb.jpeg.54caebf3b99c4170eb77fc5210e3f231.jpeg

Jeg har sett en variant av den hvor "hyllen" ikke tar sÄ mye plass , men tar akkurat nok plass til at det fremeles kan oppstÄ kjedelige problemer

Endret av tanda
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (PĂ„ 21.5.2022 den 17.03):

Den dagen jeg fÄr et stort nok toalett til Ä ha bidet, blir jeg kjempefornÞyd. Det er luksus Ä ha.

SkjÞnner det Þnsket godt. KjÞpte hus med bidet og det blir aktivt brukt og den dagen badet eventuelt skal pusses opp skal det fortsatt vÊre bidet i det rommet. 

Langt kjappere Ä bli ren der bak, fÞlelsen av Ä vÊre nydusjet til enhvertid der nede og ofte langt kjappere Ä gjÞre seg ren enn med dopapir. Eneste negative er Þkt vannforbruk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Budeia skrev (17 timer siden):

Bide virker litt overflÞdig. Det er allerede en dusj pÄ badet, og allerede vaskefat og vann som kan fukte klut eller papir. Husk, kyrne tÞrker seg aldri bak. 

Dusj er langt mer omfattende da du mÄ ta av deg alt av klÊr siden du pÄ langt nÊr har like god kontroll pÄ strÄla som i et Bide. Vaskefat og klut er en god nr to(pun intended) men vil kreve mer forarbeid Ä gjÞre klart enn Ä vippe opp krana og sette seg ned. 

Kyrne gÄr heller ikke pÄkledd med klÊr for Ä holde varmen. Dessuten gjÞr en rekke dyr seg rent der bak med tunga si om vi fÞrst skal sammenligne renholdsritualer for endetarmÄpningen med vÄre firbente venner. 

Du kan prÞve Ä gÄ en uke, eller bare en dag, uten tilstrekkelig renhold der bak og se om det fungerer like godt pÄ oss mennesker som med kyrne. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (2 minutter siden):

SkjÞnner det Þnsket godt. KjÞpte hus med bidet og det blir aktivt brukt og den dagen badet eventuelt skal pusses opp skal det fortsatt vÊre bidet i det rommet. 

Langt kjappere Ä bli ren der bak, fÞlelsen av Ä vÊre nydusjet til enhvertid der nede og ofte langt kjappere Ä gjÞre seg ren enn med dopapir. Eneste negative er Þkt vannforbruk. 

Absolutt. 

Selv mÄ jeg av og til ta omveien inn i dusjkabinettet - noe som krever full avkledning.

I hippiemiljÞet og blant "zero-waste" -hyklere; er ogsÄ vann og bare vann foretrukket. Fordelen er jo at man aldri trenger Ä hamstre dasspapir. SÄ sparer det miljÞet for unÞdvendig sÞppel - og mer til. Vann er ganske undervurdert. 

I land som blant annet Marokko - finner du en vannkanne istedenfor dasspapir pĂ„ de fleste toalett. Du vasker deg med venstrehĂ„nda, siden du bruker hĂžyre til Ă„ spise/hilse med. Ikke det beste Ă„ gĂ„ rundt Ă„ tenke pĂ„. Men ja ja. 😜 

Hansien skrev (1 minutt siden):

Dessuten gjÞr en rekke dyr seg rent der bak med tunga si om vi fÞrst skal sammenligne renholdsritualer for endetarmÄpningen med vÄre firbente venner. 

Finnes de som liker Ä gi en god og kraftig rim-job. Det Ä fÄ derimot.... en opplevelse verd Ä prÞve. Hirr hirr.

Lenke til kommentar

PrÞver Ä fÄ bÊsjing til Ä klaffe med dusjing.

Skulle gjerne hatt bidet. 

Lettere Ä drite pÄ barnedass enn vanlig dass, sÄ lavere dass er en fordel.
Ikke like godt Ä sitte pÄ, men jeg sitter ikke lengre enn nÞdvendig. 
FÞr noen spÞrr sÄ har jeg ligget over pÄ en barneskole i forbindelse med kurs.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner jeg har en slags psykisk sperre for akkurat det med bidet. Tror det handler om hva jeg er vant til og ikke, for jeg er egentlig veldig fan av Ä spyle med vann. Den typen toaletter har jo blitt mer og mer populÊre i det siste og stÄr definitivt pÄ handlelista. Det jeg egentlig Þnsker meg er samme utforming som "vanlige" norske toalett (men uten skyllekant), skylling/dusj og fÞner. DrÞmmen mÄ vÊre dette.

Lenke til kommentar

Morsom trÄd, dasspreik blir aldri umoderne fordi det er noe vi alle daglig kjenner pÄ.

Jeg har et lass med linker som burde deles med alle angÄende dassbruk opp gjennom historien.

Fra Amazon.

Gjennomsnittsalder for FOX tittere er 67 Ă„r.

Latin er morsomt og selv keiser Titus doktor var tilstede i Herculaneum.

PÄ klassisk latin er den som driter en cacator. Kirkelatin er jukselatin kalt ekklesiastisk latin oppfunnet for Ä forlede leseren.

Romernes dasser var vannklosett med turbo, nÄr en romer dreit ble mÞkka skylt vekk umiddelbart av vannstrÞmmen. Vi har kun steindassene deres bevart da trevirke ikke overlever i takt med stein, men at trevirke var tilstede er jeg temmelig sikker pÄ.

https://www.ancient-origins.net/sites/default/files/field/image/public-toilet-in-Roman.jpg

NÄr de satt pÄ dass hadde romerne https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Ostia-Toilets.JPG. en svamp de tÞrket seg bak med. Svampen ble skylt i den renna som rant foran deres fÞtter.

Lenke til kommentar

Senator Ted "Rafael" Cruz trodde det var en god ide nÄr han flyktet til Cancun da dassene i Texas frÞs i takt med lÞgnene til hans infame medjuger Abbott.

At slike svin fÄr vandre fritt rundt er en alvorlig utfordring all intelligens.

Hele menneskeheten bÞr fÞle seg forsmÄdd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Nimrad skrev (5 timer siden):

Tror det handler om hva jeg er vant til og ikke, for jeg er egentlig veldig fan av Ä spyle med vann. 

Av og til er konsistensen (avhengig av mat og drikke) sĂ„ seig og klebrig at kun kaldt vann er utilstrekkelig.  Dasspapir er et mĂ„ste ogsĂ„ ved bruk av bidet
. Da unngĂ„r man bĂ„de vĂ„te underbukser og bremsespor
.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 minutter siden):

Av og til er konsistensen (avhengig av mat og drikke) sĂ„ seig og klebrig at kun kaldt vann er utilstrekkelig.  Dasspapir er et mĂ„ste ogsĂ„ ved bruk av bidet
. Da unngĂ„r man bĂ„de vĂ„te underbukser og bremsespor
.

Treng no ikkje dopapir nÄr ein har handfÞnar montert pÄ veggen pÄ mange offentilige dassar no til dags..

Spoiler

Pin by Eva Peeva on Breakfast :) | Funny, Funny bunnies, Funny pictures

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...