Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Avstand mellom lekter tak


Anbefalte innlegg

Hei

driver med å lage sekundær tak/himling i kjelleren med lydbøyler for å redusere lydnivået mellom etasjer. Har kjøpt fibergisplater 12,5x60x240 og en slik plate veier nesten 22kg. Nå lurer jeg på om 60cm avstand mellom lektene på taket holder. Hvis ikke må jo da bli en lekt i midten (30cm avstand). Men da tenker jeg og redd at det blir igjen så mange kontaktpunkter med det egentlige taket at det går kanskje over lyddempings kvaliteten. Slikt jeg har skjønt jo mindre kontakt sekundærtaket har med det andre taket desto bedre lydisolering.

Noen meninger? Hva om jeg fortsatt lekter taket med 60cm avstand og skrur gipsplatene på tvers? Er det en god ide og ikke minst riktig? 

Endret av halaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lest denne tråden på byggebolig.no? Mye av det som diskuteres i tråden går på samme problemstilling som din, @halaa, med lydisolering av tak 😃  

Trådstarter har gått (nerde-) grundig til verks for å finne ut av- og beskrive lydisolasjon i ulike materialer og hvorfor feil montering og/eller materialvalg kan gi tilnærmet null dempende effekt og/eller i verste fall forsterke(!) lyder man ønsker å dempe.
 

«Advarsel! Tråden inneholder MYE informasjon!» 🤓😅 Prøver meg på et uttrekk av den (teoretiske) delen som vel er mest aktuell for deg, hvordan gjøre det i praksis blir diskutert i innleggene;

Sitat

TAK
Hvis en ikke har et tykt flytende gulv er hvert fall ett ned-pendlet (hengende) tak nødvendig! En kan gjøre det på flere forskjellige måter: 

Lydbøyler finnes i forskjellige varianter: til å feste på siden av bjelkelaget eller til å henge under. Fester man den på siden så kan man spare takhøyde ved å la det nedpendlede taket ligge parallelt med og mellom bjelkelaget. Lydbøylene er avhengig av at man først henger regler i dem (stål eller tre) og så skrur under-taket i reglene. De er og avhengig av tyngde! 
Man MÅ så klart ikke handle lyd-bøyler! Poenget er at det skal henge fritt, og med så lite statisk kontakt som mulig! -Hullbånd, patentbånd, ståltråd... 

Som alternativ til lydbøyler finnes det såk. akustikkprofiler, som i prinsipp er en regel i blikk, men som er konstruert slik at den har minimal kontakt mellom selve regelen og det du fester den i. Disse kan henges både parallelt med og på tvers av bjelkelaget. Profilene er som regel 20-25mm. høye, så de bygger betydelig mindre enn bøyle+regel! 
Bøyler og profiler finnes hos f.eks. GYPROC, NORGIPS, EUROPROFIL, LINDAB…  

Tredje alternativet er å bygge ett sekundært bjelkelag mellom eksisterende bjelker, og som da ikke har noe som helst kontakt med dette. Dette vil og kunne gi minimal byggehøyde dersom man plasserer de nye bjelkene mellom de gamle! Det vil dog være en fordel å i tillegg henge for eksempel akustikkprofiler på tvers over det nye bjelkelaget, da man på den måten fordeler lyd over flere "bjelke-rom".
Det nye bjelkelaget legges på ytterveggene (ev. på de nye innerveggene) slik at det heller ikke her finnes noen kontakt mellom det sekundære bjelkelaget og noen konstruksjonsdeler som kan gi forbindelse til andre rom.

Her er en dimensjoneringstabell beregnet for 2 lag gips pluss panel.

Lydisolering guide - cdf4cd13d3004d5db5fbfd599cbccf01.jpg - orr1

Til det nye fritt hengende taket vil vi ha plater med så mye masse som mulig! Ikke minst er lyd-bøyler (eller tilsvarende) avhengig av tyngde for å fungere optimalt. 
Mest for pengene får en nok med STANDARDGIPS. Det trenges da minst to lag med forskjøvne skjøter! Vi vet nå at standardgips har akkurat lik densitet som mange andre vanlige bygg-plater (beroende på fabrikat). Så hvis en tar hensyn til forskjellene i luft-tetting og stivhet trenger det ikke å være noe som helst i veien for å bruke noe annet enn gips, for eksempel MDF eller HDF plater, som et siste lag for å få et ferdig behandlet tak. 
Doble prisen på standard-gips så får du en ca.40% tyngre HARD-GIPS. "LaDura Premium" FIBER-GIPS fra SINATI er et alternativ til Norgips. Doble prisen en gang til så får du enda ca.15% tyngre FERMACELL fibergips. Legger du på drøye 1700%!! på standardgips-prisen så får du noe så fint som NORGIPS (KNAUF) SILENTBOARD som er drøyt dobbelt så tung som standardgips. Samme tyngde men enda 60% dyrere!!! så får man Norgips SAFEBOARD. 
Det er altså svindlende store prisforskjeller på produktene! Dessuten er det enorme prisforskjeller på byggevarehusene! (jeg trudde vi hadde et konkurranse-tilsyn som kontrollerte slike ting?? Så det er all anledning å sjekke opp hvor en handler og hvilke produkter og tilbud en kan få!... 

Det finnes og enormt tunge betong-fiber-plater som fungerer både utvendig og innvendig, men disse har jeg til gode å lese noe om… 
(Jeg har dessverre heller ikke tatt frem noen tall på forskjeller i stivhet på ulike plater)

Viskoelastisk dempe-lim mellom plater og ev. mellom plater og regelverk/bjelker vil gi en positiv effekt! Her ser som sagt SWEDAC sin DG-A2 ut å være et godt og prisgunstig alternativ til f.eks. GREEN GLUE.
Noe veldig viskoelastisk MLV har jeg ikke funnet her i landet, så de duker jeg har funnet (SWEDAC, ACOUSTIBLOK, TECSOUND) er å betrakte som masse-dempende og som membran-absorpsjonsdemping av lavere frekvenser når de er fritt-hengende mellom bjelkelag. Hvis de skal ligge mellom platelag skal de limes med dempe-lim. Jeg ser ikke helt for meg hvor det skulle plasseres hengende i tak annet enn direkte under gulvet over, men dette kan jeg for lite om.

Det er essensielt at det nye taket IKKE er i kontakt med veggene! Bruk fugemasse i ALT av sprekker! og unngå installasjoner i tak! Hvis du må ha det vær da obs på at el-installasjoner og oppheng ikke "lekker", eller kommer i kontakt med øvre bjelkelag! Byggevarehusene har nok så gunstige elastiske fugemasser, men spør om kvalitet, da noen av de billigste fugemassene er kjent for å stivne på bare et par år! -Her er vi avhengig av ett produkt som holder seg elastisk!! 

Generelt er det altså og anbefalt å legge de nye tak-reglene på tvers av de gamle, for å derved få en bedre fordeling av lyd-energien over hulrommene.

(Jeg ser at det i mange guider blir lagt isolasjon oppå det nye nedpendlede taket. Jeg har ikke funnet informasjon om effekten av akkurat dette, men med hensyn til det vi lest om strømningsmotstand og densitet, vil nok en tynnere absorpsjonsplate med høyere densitet kunne ha en marginalt gunstig effekt dersom den ikke "kortslutter" konstruksjonen og lager en forbindelse mellom takplate og bjelkelag.)

 

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, NoBo said:

Har du lest denne tråden på byggebolig.no? Mye av det som diskuteres i tråden går på samme problemstilling som din, @halaa, med lydisolering av tak 😃  

Trådstarter har gått (nerde-) grundig til verks for å finne ut av- og beskrive lydisolasjon i ulike materialer og hvorfor feil montering og/eller materialvalg kan gi tilnærmet null dempende effekt og/eller i verste fall forsterke(!) lyder man ønsker å dempe.
 

«Advarsel! Tråden inneholder MYE informasjon!» 🤓😅 Prøver meg på et uttrekk av den (teoretiske) delen som vel er mest aktuell for deg, hvordan gjøre det i praksis blir diskutert i innleggene;

 

 

Tja. Leste eller prøvd å lese den tråden. Men der har dom gått så langt i dybden at en dumming som meg blir bare forvirret. Blir nok enten lekter med 30cm avstand eller lekter jeg med 40cm avstand og skrur platene på tvers. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...