Gå til innhold

Sykemeldt - oppfølgingsplan og -møter med arbeidsgiver

Gjest ca079...ac7

Anbefalte innlegg

Gjest ca079...ac7

Hei!

Jeg har vært 100% sykemeldt i halvannen måned nå og dette vil fortsette iallfall de neste 3 månedene. Det er ikke mulig for arbeidsgiver å legge til rette for å være delvis i arbeid. Arbeidsgiver er informert om at jeg fortsatt kommer til å være sykemeldt fremover.

Jeg hadde et møte med arbeidsgiver like etter påske med fokus på overføring av arbeidsoppgaver. Dette gikk greit, men andre halvdel av møtet ble en klagesang fra arbeidsgiver på alle uheldige omstendigheter rundt sykemeldingen, at jeg gjorde en dårlig jobb med å overføre oppdrag til medarbeidere, at jeg ikke var tilgjengelig etter å ha blitt sykemeldt osv. Jeg ser selv at jeg kunne gjort ting mye bedre her så det var greit nok den gang, sjefen hadde sikkert litt frustrasjon han ville slippe ut.

Nevnte på møtet at jeg ikke så hensikten med jevnlige oppfølgingsmøter og oppfølgingsplan da jeg ser på det som "åpenbart unødvendig" all den tid jeg kommer til å være 100% sykemeldt til over sommeren og det ikke er mulig med tilrettelegging for å få meg i arbeid. Sjefen svarte egentlig ikke på dette, men insisterte på å ha nytt møte.

Hadde så oppfølgingssamtale på teams forrige uke der vi skulle utarbeide oppfølgingsplan. Møtet begynte med kanskje to minutter til hei og hallo og ytterligere to minutter for å skrive inn fødsels-/personnr og at tilrettelagt arbeid ikke er mulig. Resten av tiden, som vil si nesten en halvtime, gikk til samme klagesang som på forrige møte. Jeg hadde gjort en dårlig jobb, det ble vanskelig for arbeidsgiver å ta prosjekt videre osv. Det samme ble sagt om og om igjen. Som på forrige møte sa jeg at jeg synes det var synd det ble slik, at jeg gjerne skulle ha gjort en bedre jobb, men at det stoppet opp for meg. Jeg møtte veggen og hadde ikke kapasitet til å komme skikkelig i mål med overføring av oppdrag før jeg gikk inn i sykemeldingen. Sjefen fortsatte likevel i sitt spor og jeg følte at det ble en bitter tone og nesten som at han var mest opptatt av å ta meg.

Har nå mottatt oppfølgingsplanen for signering. Alt som stod i den etter vårt møte, i tillegg til personalia, var at tilrettelagt arbeid ikke var mulig. Nå er det nesten en A4-side under "utfyllende opplysninger" i planen der alle mine feil som arbeidstaker nærmest angripes og det virker som at man har vært veldig opptatt av å legge skyld for denne situasjonen på meg. Jeg skjønner ikke hva dette har i en oppfølgingsplan å gjøre, og vurderer å si at jeg ikke kan signere på planen.

Gjentok på møtet forrige uke at jeg ikke ser hensikten med oppfølgingsmøter og -plan all den tid jeg er 100% sykemeldt til minst over sommeren og tilrettelagt arbeid ikke er mulig, men det ble presset gjennom oppfølgingssamtaler hver andre eller tredje uke. Møter er forresten omtalt i oppfølgingsplanen. Planen sier at vi er enige om å holde jevnlige møter fremover, selv om jeg har motsatt meg dette flere ganger nå.

Usikker på hva jeg skal gjøre nå. Tar en telefon til NAV i morgen samt at jeg snakker med fastlege på mandag og hører hva de mener.

Noen her med tips? Helt ny situasjon for meg dette. Alle innspill vil bli satt stor pris på.

Kan nevne at jeg har delt lite om årsaken til min sykemelding med arbeidsgiver, mye på grunn av hvordan jeg opplever å bli behandlet av sjefen. Kort fortalt så har jeg slitt veldig med å organisere og å få utført arbeidet mitt. Slik har det alltid vært for meg. Brukte 7 år på 5-års master og har hatt store utfordringer de 10 årene jeg har jobbet siden studiene. Alle år hos samme arbeidsgiver. Er spesielt det siste året at arbeidsgiver også har sett at jeg har hatt utfordringer i gjennomføring av oppdrag, etter at jeg selv tok kontakt med forrige sjef om problemene. Har nylig fått en ADHD-diagnose og skal til utredning for Aspergers i august. Etter å ha hengt etter på jobb i et tiår og konstant forsøkt å kompensere på kveldstid, i helg og i ferier så orker jeg ikke den dansen lenger og kropp og hode sier helt stopp. Derfor blir det ekstra tungt når det føles som om arbeidsgiver/sjefen hele tiden angriper meg, og selv om det går bedre nå når jeg er sykemeldt fra jobb så er jeg mentalt helt i kjelleren i en dag eller to etter disse møtene våre og denne oppfølgingsplanen. De virker iallfall ikke positivt til å få meg i jobb igjen.

Anonymous poster hash: ca079...ac7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nav pålegger både deg og arbeidsgiver til og jevnlige oppfølgnings møter , dette kommer veldig klart fram på nav sine nettsider der du sender inne sykemeldingen din, så disse kommer du neppe unna.

om du er utbrent og gått på en "smell" så hadde vell det greieste vært og snakket om dette begynnelsen av sykemeldingen, og jeg forstår arbeidsgiver til en viss grad om det er prosjekter som henger og ikke kan ferdigstilles pga manglende handover fra du gikk ut i sykemelding, selv om måten dette gjøres på framstår fra din side som feil. 

på den andre siden og sitte på si at tilrettelegging ikke kan fungere så påståelig som du gjør er og feil, det samme er og si at du kommer garantert til og være syk de neste 3 måneden og extremt provoserende, slik jeg skjønner det så er du utbrent og fått deg en smell, om du tar en samtale med arbeidsgiver om dette burde det være mulig og tilrettelegge at du møter litt på jobb uten og ha konkrete arbeidsoppgaver i begynnelsen, om så bare for og hjelp de som erstatter deg med enkle spørsmål, kanskje så lite som en halv time om dagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Korrekt som det sies over her. Hverken du eller sjefen har noe valg. Dere er pliktet til å utføre visse ting i samarbeid. Ellers er jeg også nysjerrig på hvorfor du mener tilrettelegging ikke er mulig? Det er også vanskelig å vite om man vil være syk de neste 3 måneder. Hva menes med det?

Å være utbrent er ikke nødvendigvis nok til å ta en 4 måneder sykemelding på forskudd. Det er nettopp i slike tilfeller at NAV ønsker at man går sammen og forsøker å rehabilitere i jobb.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...