Gjest 50aa8...5d0 Skrevet 19. mai 2022 Del Skrevet 19. mai 2022 Håper noen har erfaring og kan svare på dette. Jeg skal begynne i ny jobb etter sommeren, der jeg skal sikkerhetsklareres for hemmelig. Nå er det slik at jeg i min ungdom pådro meg et par betingede dommer, som jeg selvsagt skal oppgi - Problemet er at dette er forhold som ligger 30 år tilbake i tid, og jeg husker ikke lenger detaljene eller har tatt vare på noen papirer fra den gang. Må jeg innhente nøyaktige opplysninger fra et sted(er det mulig?), eller holder det at jeg beskriver omtrentlig år og forhold? En annen ting jeg lurer på er punktet om anmeldelse. Jeg har mistet lappen for kortere tid et par ganger (fart) for 20-25 år siden, og regner med at jeg da ble anmeldt - problemstillingen er egentlig det samme der. - Husker ikke nøyaktig når og detaljene. Anonymous poster hash: 50aa8...5d0 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 19. mai 2022 Del Skrevet 19. mai 2022 Detaljane er nok ikkje så viktige, det du må oppgi av eigne opplysningar er blant anna om "man har vært anmeldt, siktet eller tiltalt for straffbare forhold, eller er blitt ilagt strafferettslige og disiplinære reaksjoner i Norge eller i utlandet". Her bør du oppgi så mange detaljar som mogleg, men det viktigaste er at du gir gode nok opplysningar til at den som sikkerheitserklærer deg kan a) sjekke at du har oppgitt dei opplysningane du skal opp mot det som er registrert på deg, og b) søke opp saksdokumenta om det er behov for meir detaljar om forholda. Sikkerheitsklarering er noko litt anna enn vandelskontroll. Sjølv om det er mykje dei same forholda som blir sjekka og som kan være problematiske så er formålet til sikkerheitsklareringa å avdekke om du har kontaktnett til framande statar og organisasjonar, og om du "svin på skogen" som slike statar og organisasjonar kan bruke som pressmiddel mot deg. Det som er problematisk er om du har dommar frå langt tilbake i tid som du vil prøve å halde hemmelege, då dette er noko som andre kan utnytte for å få deg til å røpe hemmelegheiter mot å ikkje røpe historikken din til andre. At du er tidlegare straffedømt vil ikkje i seg sjølv bety at du ikkje kan halde på hemmelegheiter. 2 Lenke til kommentar
Gjest 50aa8...5d0 Skrevet 22. mai 2022 Del Skrevet 22. mai 2022 Jeg forstår. Men er allikevel litt bekymret for at jeg skal få avslag fordi jeg har glemt noe eller husker feil, selv om jeg redegjør så godt jeg kan. Er det noe sted jeg kan sjekke dette? Anonymous poster hash: 50aa8...5d0 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. mai 2022 Del Skrevet 22. mai 2022 Gjest 50aa8...5d0 skrev (8 minutter siden): Men er allikevel litt bekymret for at jeg skal få avslag fordi jeg har glemt noe eller husker feil, selv om jeg redegjør så godt jeg kan. Det viktigste er at du er sannferdig om og de fleste vil forstå at du ikke husker alt som skjedde for 30 år siden. Kanskje du kan søke om å få en straffeattest? Lenke til kommentar
Gjest 72c7b...0ed Skrevet 22. mai 2022 Del Skrevet 22. mai 2022 https://nsm.no/fagomrader/personellsikkerhet/sikkerhetsklarering/sporsmal-og-svar-om-klarering/ 30 år er ganske lang tid. Det kan ikke forventes at man skal huske alle forhold som går så langt tilbake i tid. Jeg hadde bare skrevet et sammendrag av det du husker - samt hva det gjelder. Jeg fikk selv sikkerhetsklarering selv etter litt smårusk på rullebladet i Forsvaret. Anonymous poster hash: 72c7b...0ed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå