Redaksjonen. Skrevet 18. mai 2022 Del Skrevet 18. mai 2022 Norges nye ubåtjeger står fortsatt på bakken på Evenes Lenke til kommentar
Storebj0rn Skrevet 18. mai 2022 Del Skrevet 18. mai 2022 Så ved levering visste vi ikke hvilke smøreoljer som skulle brukes? på et fly som er basert på verdens mest populære passasjerfly (737) og som i militærversjon har vært i drift i 10 år og som det er produsert over 100 av? Og RAF ligger litt foran oss i løypa? Jeg vet vi ikke kjøper fly så ofte men burde ikke kontrakten spesifisert en vedlikeholdshåndbok som beskrev kommersiellt tilgjengelige produkter? 5 2 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 18. mai 2022 Del Skrevet 18. mai 2022 (endret) Det kunne jo være mulig å låne litt hos USAF til vi fikk tak i div på det sivile markedet f.eks… Jeg tror at årsaken til at P-8 ikke er operativ har andre årsaker. Det er mye som skal fungere før slike fly er i full daglig drift og jeg tror ikke det har med flyene i seg selv å gjøre. Men derimot hvordan saker og ting fungerer på Evenes. Det er jo ikke kommet noen permanent hangar på Evenes,ei heller området for amunisjons-håndtering osv osv. Merkelig er det jo også at USA har driftet flere P-8 smertefritt fra Andøya uten problemer over lengre tid,men når Norge skal bruke samme flytype fra Evenes så blir flyene ståene på bakken pga noe smøreolje visstnok.. Endret 18. mai 2022 av ACYBN18O 3 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 18. mai 2022 Del Skrevet 18. mai 2022 Nar et sivilt i drift flyselskap tar en 737 flyr den nyleverte maksinen gjerne en rute neste dag. Men forsvaret har en stor stab som jo gjerne skal vise hvor viktige de er men samtidig ikke viser vilje til litt ekstra insats når de gis en oppgave. Og for dem er det bedre a sjekke og dobbeltsjekke og så se om man kan avlaste ansvaret til noen inleide. Og om den prosessen tar et par tre ekstra måneder er ikke det noe noen blir holdt personlig ansvarlig for. Har de blitt sidelinjet til kontorarbeid er jo den hurtige karrierestigen uansett fortapt. Etter det har jo amerikanerne selv fått føle hva som skjer når den gale oljen spesifiseres for operasjoner i nord. Det kan gå greit noen få ganger men er man permanent basert på Andøya skal det helst gå godt hver gang. Det er jo ikke som om det norske forsvaret har haugevis av andre å ta av om 1 enkelt fly havarerer. Forsvaret mistet mange dyktige fagfolk når krigsskoleoffiserene fikk vedtatt at offiserer som ikke hadde krigsskolen i fremtiden maks kunne være sersjanter. Mange spesialister pensjonerte seg da istedet for å bli dedgradert. Det var et knep krigsskoleoffiserene trodde de trengte for egne forfremmelser da forsvaret skulle være lite og bli mindre år for år. Nå når forsvaret igjen skal vokse klager de samme på at det ikke er nok offiserer til alle stillingene. Og da spesielt de administrative ikke direkt ledende posisjonene i utlandet som karriereoffiserer ofte skyr. For utenfor Norge vet alle at striper på armen ikke er like godt som stjerner, utenom i marinen. Det erkjente jo selv forsvarssjefen, eller var det sjefen for hæren, når hans top sjefssersjant ikke ble respektert av utenlandske offiserer under siste øvelse. 2 Lenke til kommentar
alfabeta Skrevet 18. mai 2022 Del Skrevet 18. mai 2022 Forsvarsmateriell, Forsvarets største forsvarsgren klarer ikke dokumentere smøreolje til en 737? Hva med å ringe SAS eller Norwegian, få litt hjelp fra noen voksne? Tipper som andre her at dette er en unnskyldning for noe annet. 5 Lenke til kommentar
Sivingen Skrevet 19. mai 2022 Del Skrevet 19. mai 2022 Hvis dette stemmer, noe jeg ikke kan begripe at det gjør, så er dette faktisk vanvittig latterlig. Sier litt om hvor det administrative nivået til et prosjekt på 11 000 millioner kroner, eller rettere sagt, hvorfor det koster 11 000 millioner. Det hadde maks en uke å få flydd dette inn fra USAF eller (guess what) noen nærmere. Lenke til kommentar
Rune Galambos Skrevet 19. mai 2022 Del Skrevet 19. mai 2022 Det er nok en grunn til at man venter på smøremidler. Det er ikke bare å låne smøremidler fra utlandet, for det er store krav til HMS så lenge Norge er i fredstid. Det er også en stor sannsynlighet at Boeing har satt andre krav for smøremidler til P8 enn 737 grunnet type flyging. Selv om flytypen er en 737 i bunn og grunn, så kan det gjøres endringer på slike ting. Men at dette kunne vært tenkt på i forkant er en annen diskusjon, og som burde vært på stell før maskinene ankom Norge. 1 Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 19. mai 2022 Del Skrevet 19. mai 2022 Det er andre krav til en P8 enn en 737, bl.a. til temperaturforskjeller over en viss tid da en P8 er forventet å gjøre en del andre og mer kritiske manøvre enn et sivilt fly. Men at de finnes, og kan kjøpes umiddelbart er helt klart. Tynn, tynn suppe her. Selvfølgelig kunne en vedlikeholdsmanual bli oppdatert omtrent på dagen, så lenge den er militær. Ræva arbeid igjen, forsvaret. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 19. mai 2022 Del Skrevet 19. mai 2022 Så FMA kan ikke godkjenne vedlikeholdsmanualen for et militært fly fordi den refererer til militære produkter? Her er det noe som skurrer alvorlig dårlig. Kan dette rett og slett henge sammen med fraværende militære fasiliteter på Evenes? 1 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 19. mai 2022 Del Skrevet 19. mai 2022 Det er jammen bra det ikke finnes noen situasjon i verden som tilsier at vi i Norge bør øke beredeskapen vår. 1 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 19. mai 2022 Del Skrevet 19. mai 2022 Kanskje man venter på at servicemanualen skal bli oversatt til norsk........ Er P-8A laget "metrisk", eller er alt av skruer og mutre og gjenger i tommer...? (Muligens militær hemmelighet...).? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå