Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil med plass til 3 barnestoler


Anbefalte innlegg

Whiteshit skrev (3 minutter siden):

Nokon som har sjekka ut BYD Tang og size på baksete der?

Jeg synes Byd Tang ble litt for trangt. Og heller ikke der er det isofix i midten. Isofix er ikke kritisk, men det sier litt om størrelsen dersom det er isofix i midten også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Gringorilla said:

Jeg synes Byd Tang ble litt for trangt. Og heller ikke der er det isofix i midten. Isofix er ikke kritisk, men det sier litt om størrelsen dersom det er isofix i midten også.

Kan du ha en barnestol fremme da? Noen biler har jo isofix i passasjersetet.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (51 minutter siden):

Kan du ha en barnestol fremme da? Noen biler har jo isofix i passasjersetet.

Altså, i en knipe får man til det meste. Men det skal jo fungere i hverdagen også. Tviler på madammen setter pris på å bli forvist til baksetet. 😬

Lenke til kommentar

Sett på Mach E? Rundt et par - tre måneders levering og relativt romslig. Største batteriet gir grei rekkevidde. Om du ikke tar med hengerfeste og ekstra sett med hjul kan du få den til rundt 500k for største utstyrspakke og bakhjulstrekk.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Har prøvekjørt HS9 og Tang, og førstnevnte er veldig upraktisk i format og jeg likte ikke kjøreopplevelse, og sistnevnte er mindre. 

Av de jeg har sett på er det vel bare Model X som har seter som er brede nok til å kalles tre seter på andre rad. Og den har så vidt jeg vet isofix på alle tre også. Men, man får ikke skiboks. Selv om det er så godt som tre seter, kan de ikke felles ned individuelt.

Lenke til kommentar
Whiteshit skrev (1 time siden):

Har vore litt i samme båt med 3 unger i barnesetealder. Først må en skille på bakovervendt og forovervendte barneseter då bakovervendte tar betydelig større plass. Forovervendte seter er et enklare reknestykke når det kjem til plass.

Model X er nok den enklaste med 3 separate seter - og det skal nok gå fint med 5-seter varianten. Model S mistenker eg skal klare det også, men usikker på isofixstatus på 3 seter. Fordelen her er også tilgang til fleire ladestasjoner på veien (om du køyrer litt rundtomkring).

Nokon som har sjekka ut BYD Tang og size på baksete der? Monster utaifrå iallefall. Ellers er det jo slike "kassebil" alternativer til både merc og peugeot. 

Tang er trang synes jeg. Prøver å elektrifisere min S-max.

Den har ikke tre skikkelige seter på 2. rad. 

Av kineserne er Nio ES8 den eneste aktuelle, men heller ikke den når helt opp til kravene på 2. seterad. Ogden koster mye mer. 

At de ikke kan trekke noe særlig hjelper ikke på. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, nomore said:

E-HS9 ser enten ut som den tilhører Kim Jung-un eller at den bør kjøre fremst i et gravfølge.

Hongqi har laget luksusbiler i Kina siden 1958. De hyret vist inn en tidligere Rolls-Royce designer for å designe denne og det vises.

Synes den er litt kul, men den finnes jo ikke aerodynamisk så passer dårlig som elbil.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (9 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor folk anbefaler biler som ikke fyller kriteriene i den opprinnelige posten.

Skjønner at det siktes til min bevisste Leaf-provokasjon. Poenget var litt mer subtilt, nemlig at "god bagasjeplass" ikke er et konkret mål på volum, men høyst subjektivt.

nomore skrev (8 timer siden):

E-HS9 ser enten ut som den tilhører Kim Jung-un eller at den bør kjøre fremst i et gravfølge.

Grillen minner meg om en monstrøs gassgrill. Vulgært, prangende og fullstendig unødvendig rent teknisk, upraktisk front-blindsone, men jeg forestiller meg at den kinesiske overklassen liker det. Complexity er inne på noe om aerodynamikken. Den er sikkert ikke veldig mye mer aerodynamisk enn en den gassgrillen jeg linket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (47 minutter siden):

Skjønner at det siktes til min bevisste Leaf-provokasjon. Poenget var litt mer subtilt, nemlig at "god bagasjeplass" ikke er et konkret mål på volum, men høyst subjektivt.

Vell, egentlig ikke 😅 Men, jo det var en tilsvarende bilstørrelse noen andre anbefalte. 

God bagasjeplass er subjektivt, men trådstarter etterlyste også mulighet for tre seter med isofix på 2. seterad, eller i det minste tre seter store nok for barneseter.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (17 minutter siden):

God bagasjeplass er subjektivt, men trådstarter etterlyste også mulighet for tre seter med isofix på 2. seterad, eller i det minste tre seter store nok for barneseter.

Det sto ikke noe om om tre seter med isofix på rad to. Kravet:

Sitat

Noen som har tips til elbiler med plass til 3 barnestoler? Helst med Isofix på 3 seter, og helst med god plass i bagasjerommet.

Leaf har plass til 3 barnestoler (jeg nevnte et konkret eksempel på det). 2 av 3 får da isofix. Så selv om TS neppe tenkte på Leaf så er den altså ikke utelukket av kravene i førsteposten.

Men nå ble det mye metadiskusjon her. Jeg foreslår at vi dropper Leaf-avsporinga. Skjønner jo at den er uaktuell selv om det ikke står rett ut i første innlegg.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Det sto ikke noe om om tre seter med isofix på rad to. Kravet:

Leaf har plass til 3 barnestoler (jeg nevnte et konkret eksempel på det). 2 av 3 får da isofix. Så selv om TS neppe tenkte på Leaf så er den altså ikke utelukket av kravene i førsteposten.

Men nå ble det mye metadiskusjon her. Jeg foreslår at vi dropper Leaf-avsporinga. Skjønner jo at den er uaktuell selv om det ikke står rett ut i første innlegg.

Kverulering vil jeg si. Faktum er, du får i praksis ikke tre barnestoler på 2. seterad i en Leaf. Og i alle fall ikke med isofix som du selv skriver. Og baggasjeplassen er grei for bilens størrelse, men den faller ikke i kategorien romslig når en barnefamilie skal ha bil. 

Jeg har Leaf selv, og jeg har tre barn, jeg vet. Å argumentere for hva du teknisk kan definere ditt og datt under sære forutsetninger blir bare meningsløst og bortkastet tid, for bilen blir ikke større av det. Det er nå min mening.

IMG_20220518_221038_edit_583563442351057.thumb.jpg.82512225031841f325ceda84af28bafe.jpg

Så, ja, tenker vi er mer behjelpelige med å sikte inn på noe som faktisk kan være aktuelt. 

Endret av Serpentbane
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (59 minutter siden):

Faktum er, du får i praksis ikke tre barnestoler på 2. seterad i en Leaf.

Faktum er at jeg kjenner en som har hatt 3 barnestoler på 2. seterad i en Leaf, hele den tida barna trengte det. At du ikke får det til, betyr ikke at det er umulig. Når andre får det til så betyr det nok at du ikke har prøvd godt nok.

Latterliggjøringen kan du spare deg.

Lenke til kommentar

Vi var i samme situasjon, endte opp med en brukt S-Max og satser på at utvalget av elbil med 3 fullverdig seter på 2 rad, og god bagasjeplass bedrer seg iløpet av et par år. 

Har en model 3 som vi bruker når ikke alle skal være med, og til jobb for meg

 

Alternativt kan du jo sjekke ut Multimac systemet fra UK, vurderte det seriøst selv for å få plass til alle 3 på samme rad. 

 

Denne passer f. eks i Model 3

https://www.multimac.com/p/superclub_3_seater_1200

 

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (14 timer siden):

Statens Vegvesen anbefaler sittepute med rygg opp til 11 år. Eldste er 6 år.

Jeg kjenner ingen som har fulgt den anbefalingen fullt ut. Det er normalt å gå for et ikke fullt så småbarns-rettet sete fra rundt 7-8-årsalderen. Da tenker jeg på mellomtingen mellom de store setene med gigantisk "skulderpute" og seter uten rygg, nemlig de enkle og smale setene med rygg og uten isofix. De som hever barnet opp og fører bilens eget belte riktig over kroppen og forhindrer rare sovestillinger og sånt. Fra 8-9-årsalderen må du regne med de vil ha sete uten rygg siden alle andre har det.

Det går jo an å tenke i de baner. Det er sikkert mye å vurdere: kroppshøyde, robusthet og alder i høst når den nyfødte kommer, om dere kjører mye på steder med høy fartsgrense og ulykkesrisiko på høsten og vinteren osv.

Lenke til kommentar

Norge må være litt sære med at vi (mange av oss):

1) Vil ha elbil

2) Har 2-3 barn og vil sikre dem

3) Ønsker 4wd

4) Ønsker et bagasjerom som er firkantet (st vogn heller enn cupe).

5) Har tilhenger

For meg er alt dette «rimelige» krav for en småbarnsfamilie. Uten 4wd som er relevant bare i land med snø. Hva gjør familier i Italia eller Spania? Putter ungene i løsvekt inn i en Fiat 500 eller Seat?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (8 timer siden):

For meg er alt dette «rimelige» krav for en småbarnsfamilie. Uten 4wd som er relevant bare i land med snø. Hva gjør familier i Italia eller Spania? Putter ungene i løsvekt inn i en Fiat 500 eller Seat?

Eller hele familien på en scooter. Biler er dyrt, og det blir varmt inni de. Scooter er rimeligere og mer luftig.

Lenke til kommentar
8 hours ago, knutinh said:

Norge må være litt sære med at vi (mange av oss):

1) Vil ha elbil

2) Har 2-3 barn og vil sikre dem

3) Ønsker 4wd

4) Ønsker et bagasjerom som er firkantet (st vogn heller enn cupe).

5) Har tilhenger

For meg er alt dette «rimelige» krav for en småbarnsfamilie. Uten 4wd som er relevant bare i land med snø. Hva gjør familier i Italia eller Spania? Putter ungene i løsvekt inn i en Fiat 500 eller Seat?

-k

Tror kanskje det har med at vi også vil ha litt valuta for pengene, i og med at bilen også er et verktøy. Vi har lyst å kunne dra på bilferie med masse bagasje. Vi har lyst å dra henger til avfallsstasjonen. Og vi ønsker å komme oss frem på dårlige veier. Litt som at bilen er en lommekniv med en bråte med funksjoner - vi ønsker å ha dem, selv om vi kanskje ikke bruker dem så ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...