dan83 Skrevet 16. mai 2022 Del Skrevet 16. mai 2022 Hvis jeg har forstått rett, så består den norske bilparken av flere fossile biler en elektriske biler per dags dato, men at over 90 prosent av alle ny salg er elektriske biler!? Litt nysgjerrig på hvor langt frem i tid man må, før bilparken består hovedsakelig av elbiler og hybrid biler? Hva tror dere? Kjøpte selv dieselbil i fjor høst, men litt usikker på om det var det rette valget med disse dyre dieselprisene osv. Så får man jo også litt "diesel-skam". Er jo ikke så miljøvennlig som elektrisk, hvis man tenker langsiktig og med tanke på at Norge har fornybar elektrisitet via vannkraft. Men jeg driver mye med friluftsliv og foto, så blir en del lange turer i løpet av ett år, så derfor tok jeg sjansen på diesel. Har planer om ha bilen en god stund fremover (10 år forhåpentligvis) Jeg trengte også derfor en SUV og da blir det jo fort dyrt med hybrid eller elektrisk. Men jeg har vel kanskje gjort feil valg hvis man tenker noen år fremover? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mai 2022 Del Skrevet 16. mai 2022 (endret) Vanskelig å spå fremtiden, men elbilene er jo bedre enn dieselbilene på alt utenom rekkevidde. Og de vil nok ganske snart nå igjen dieselbilene på det også. Når alle skal kjøre elbil vil nok også dieselen bli dyrere og kansje vanskeligere å få tak i etterkvert. Men akkurat nå er kansje diesel det lureste for deg om du kjører veldig lange turer i skog og mark. Endret 16. mai 2022 av Complexity 1 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 16. mai 2022 Del Skrevet 16. mai 2022 Hvis du kjøper en forholdsvis rimelig brukt dieselbil er nok dette et greit valg enn så lenge. Hvor lenge du skal ha bilen ville jeg ikke lagt _så_ mye vekt på. Dette kan endre seg hvis avgifter endres den ene eller den andre veien, og er vanskelig å forholde seg til. Å tenke 10 år frem i tid blir for lang tid gitt usikkerheten rundt avgifter og mulige bruksbegrensninger. Jeg tenker heller at jeg beholder min egen dieselbil så lenge den ikke koster for mye i vedlikehold og bruk, opp mot det jeg evt. må betale for en (brukt) elektrisk bil som gir meg omtrent samme egenskaper jeg ønsker for bilen min. Enn så lenge er det få elektriske biler i dette segmentet og dette prisgapet er så stort at jeg beholder min eksisterende dieselbil, på tross av at den er klart mye dyrere i bruk. Når flere kurrante elbilmodeller kommer på markedet, og bruktprisen på disse etter hvert blir lavere, vil nok denne prisdifferansen bli mindre. Jeg tenker heller ikke så veldig mye på bruktprisen på min egen bil, og regner inn at dieselbilen min vil ha en ganske bratt verditapskurve, selv om den foreløpig har falt mye mindre i bruktpris enn jeg hadde forventet. Også nye elbiler vil ha ganske høyt verditap selv om enkelte har holdt seg greit i pris. En viktig ting du også må tenke på hvis du trenger å kunne bruke tilhenger. Har du BE-sertifikat? De aller fleste elektriske SUV'er har ganske høy tillat totalvekt, og man kommer fort over 3500 kg tillatt vogntogvekt. I tillegg har en del elektriske biler veldig lav tillatt nyttelast, så det kan også være greit å følge med på hvis du vil ha med deg en del utstyr på turene. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. mai 2022 Del Skrevet 16. mai 2022 Om ca 15år er nok majoriteten av bilparken ikke fossil. 20+ og 9 av 10 biler er ikke fossilt. Tenker jeg. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. mai 2022 Del Skrevet 17. mai 2022 (endret) Det begynner å komme større biler, og biler med lengre rekkevidde. Kun pickup som er aktuelt for meg, så da blir det i 2030. Endret 17. mai 2022 av Dubious Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå