Gå til innhold

Europaveier i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis veiene er langt unna beslutningstakerne, har det en tendens til å bli at oppgraderinga kan forskyves frem i tid - og når det har gått lang nok tid så er prosjektet blitt så dyrt at det legges på hylla.

Da har det gjerne blitt utredet i flere omganger og kostnaden for utredningene kan fort ha blitt høyere enn kostnaden ved en faktisk oppgradering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
remasteredNew skrev (48 minutter siden):

Problemet er at vi har så langt land.  Derfor blir det betydelig dyrt og store kostnader å legge 2-felts vei overalt. Tenk om landet hadde vært kortere.

Hm...Hva med å utbedre europaveiene mellom storbyene? Bergen-Oslo, Stavanger-Bergen, Stavanger-Kristiansand, Bergen-Trondheim, Trondheim-Oslo? Jeg tror fra Kristiansand til Oslo så er veiene ganske gode og har standard tofelts til firefelts. 

Endret av ForTheEmperor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke solgt på at fjell/stein/kyst er problemet. Alt for mye av innlandet og trøndelag er kjerreveier til at det er et argument.

Det største problemet ser ut til at veibygging historisk har vært begrenset til å være en kommunal aktivitet. Og det ser du massevis av rester vis du kjører E39 eller E6 selv i våre dager.
Kommer du til et kommuneskilt? 
Da endrer veistandarden seg, veimaterialet endrer seg, og vedlikeholdstabellen endrer seg.  Kurvaturen og gradienten endrer seg.
2-felt i hver retning ender ofte så snart du er ute av "sentrum" av et tettsted, eller ved neste kommune. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Er ikke solgt på at fjell/stein/kyst er problemet. Alt for mye av innlandet og trøndelag er kjerreveier til at det er et argument.

Det største problemet ser ut til at veibygging historisk har vært begrenset til å være en kommunal aktivitet. Og det ser du massevis av rester vis du kjører E39 eller E6 selv i våre dager.
Kommer du til et kommuneskilt? 
Da endrer veistandarden seg, veimaterialet endrer seg, og vedlikeholdstabellen endrer seg.  Kurvaturen og gradienten endrer seg.
2-felt i hver retning ender ofte så snart du er ute av "sentrum" av et tettsted, eller ved neste kommune. 

Men ligger ikke ansvaret for utbedring av vei hos nasjonale myndigheter? 

Lenke til kommentar
On 5/15/2022 at 7:23 PM, ForTheEmperor said:

Men ligger ikke ansvaret for utbedring av vei hos nasjonale myndigheter? 

At ansvaret ligger der, vil ikke si at ansvaret er utøvet der. Eller at man tenker langsiktig nok.
"Nasjonale myndigheter" er også diffust, da Europaveier, Fylkesveier og Kommunale veier har helt forskjellige finansieringsrammer og støtter seg på helt andre myndigheter. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (På 16.5.2022 den 21.00):

At ansvaret ligger der, vil ikke si at ansvaret er utøvet der. Eller at man tenker langsiktig nok.
"Nasjonale myndigheter" er også diffust, da Europaveier, Fylkesveier og Kommunale veier har helt forskjellige finansieringsrammer og støtter seg på helt andre myndigheter. 

 

Theo343 skrev (På 15.5.2022 den 19.39):

Man har vel også sett at utbedring av veinettet oftest skjer i områdene ministerne er fra.

Tror dere hovedveier til og fra de tre største byene, Bergen, Stavanger og Trondheim til Oslo will bli like bra som for eksempel i Sverige og Danmark frem til 2025?

Lenke til kommentar
Just now, ForTheEmperor said:

 

Tror dere hovedveier til og fra de tre største byene, Bergen, Stavanger og Trondheim til Oslo will bli like bra som for eksempel i Sverige og Danmark frem til 2025?

Det partiet jeg så som var mest opptatt av denne type veier var vel FRP. Fra de andre partiene har jeg ikke sett like stor interesse og ønske om satsing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (19 minutter siden):

Det partiet jeg så som var mest opptatt av denne type veier var vel FRP. Fra de andre partiene har jeg ikke sett like stor interesse og ønske om satsing.

Jeg skjønner, men litt forbedring får vel vi frem til 2030? Kanskje 2025 er for tidlig eller er det prosjekter som er snart ferdig?

Lenke til kommentar
1 hour ago, ForTheEmperor said:

 

Forbedring? Nei.
Per dags dato stanser kvaliteten på veinettet 1-2 kommuner utenfor de urbane områdene i Oslo - Bergen - Trondheim trianglet. 
Og det er fortsatt for tidlig å se om Nye Veier faktisk gjør den jobben de er satt til: Sånn at veiarbeid ikke lengre har stumper mellom prosjekter hvor man går tilbake til 60-80-tall standard på veien.

Per dags dato er det ikke samme standard på hele traseene til E6, E39 og E16. Og disse tre danner Oslo - Bergen - Trondheim trekanten vi er så glade i her til lands.
F.eks er også mange glade i kjøre E45 via Sverige/Finland i stede for E6 når man skal krysse fra langt nord/sør, da kvaliteten på veinettet er mer helhetelig og høyere.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Bedre veier fører til mer trafikk som igjen fører til mer CO2.

Hvis de hadde bygd 4-felts solcelleveier så kunne man kanskje spart inn noe av CO2-en.

Solceller i vei ser jeg ikke poenget med, en vet jo at de vill være dekket deler av dagen. Det er vell heller ikke ett spesielt egnet underlag for trafikk? Så hvorfor i alle dager bygge det i vei?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Salvesen. said:

Solceller i vei ser jeg ikke poenget med, en vet jo at de vill være dekket deler av dagen. Det er vell heller ikke ett spesielt egnet underlag for trafikk? Så hvorfor i alle dager bygge det i vei?

https://solarroadways.com/

Tror nok disse folka vet hva de driver med!

Spoiler

Se bort i fra at det ble en absolutt og total fiasko i Europa og dermed måtte til USA for å få flere penger. 😛

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Europaveier burde som et minimum ha gul stripe. Greie veier på Østlandet og deler av sørlandet, men skralt I resten av landet. Kunne nesten tro veiene var bygd for at politikerne skal komme fort frem til hytta. 

Salvesen. skrev (På 15.5.2022 den 15.39):

Vi har for mye fjell/stein

For noen år siden var det en artikkel som sammenlignet kostnader med Danmark. Konkluderte med at det ikke var dyrere i Norge. I Danmark blir det dyrt for de me transportere stein langt. I Norge har en rikelig tilgang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Europaveier burde som et minimum ha gul stripe. Greie veier på Østlandet og deler av sørlandet, men skralt I resten av landet. Kunne nesten tro veiene var bygd for at politikerne skal komme fort frem til hytta. 

For noen år siden var det en artikkel som sammenlignet kostnader med Danmark. Konkluderte med at det ikke var dyrere i Norge. I Danmark blir det dyrt for de me transportere stein langt. I Norge har en rikelig tilgang. 

Kostnadene er kanskje ikke en utfordring, men ting tar tid med fjell. Iallefall i Norge, vi har vell rekord i sen veibygging.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Kostnadene er kanskje ikke en utfordring, men ting tar tid med fjell. Iallefall i Norge, vi har vell rekord i sen veibygging.

Ja. Men så jobbes det også lite. Burde være ganske uproblematisk med 16 eller 24 timers drift mange steder.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
sedsberg skrev (På 22.5.2022 den 15.27):

Bedre veier fører til mer trafikk som igjen fører til mer CO2.

Ikke hvis man gjør tiltak for at CO2-utslippene skal gå ned samtidig. Altså det grønne skiftet over til nullutslippskjøretøy (i betydningen null CO2 eksosrør-utslipp). Når kjøretøyparken er elektrifisert så forsvinner det argumentet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...