chirsso Skrevet 15. mai 2022 Del Skrevet 15. mai 2022 Hei Skal lage en skjøteledning av en kabel jeg fant i garasjen. Ligger igjen etter en elektriker jeg hadde i huset for noen år siden. Lurer på hva denne brukes til i utgangspunktet. Den har pluss, minus, jord og en fjerde leder. Skjønner at jeg bare bruker tre men finner ingen god forklaring på den fjerde ved å google. Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet 15. mai 2022 Del Skrevet 15. mai 2022 Det er ikke en god ide å lage skjøteledning av kabler som man ikke vet hva er. Er den merket med noe? Lenke til kommentar
chirsso Skrevet 15. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2022 (endret) Den er brukt til å trekke strøm til garasjen. Ligger igjen over 50 meter. Skal brukes til å koble aggregat i annekset inn til hytta. Settes inn ved bruk og blir ikke en permanent installasjon. Ikke redd for å bruke den, var bare nysgjerrig på hvorfor det er en fjerde leder. Endret 15. mai 2022 av chirsso Lenke til kommentar
vidor Skrevet 15. mai 2022 Del Skrevet 15. mai 2022 Er ikke noe problem å la en ubrukt ledning eller to være ubrukt i kabelen. Kabelen er vel beregnet på 3-fase. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mai 2022 Del Skrevet 16. mai 2022 Det er 3-fase-kabel for IT/TT-nett. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. mai 2022 Del Skrevet 16. mai 2022 Du bruker brun - fase, blå - null leder, jord - gul/grønn. Sort er til overs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå