Dan-Henning Skrevet 14. mai 2022 Del Skrevet 14. mai 2022 (endret) Jeg byttet hjullager for et par dager siden. Hadde en tydelig romlelyd i det gamle lageret på høyre side bak. Dessverre var jeg uforsiktig når jeg brukte tonnpresse til å føre spindel inn i nytt hjullager. Den ene av de to lagerbanene ble dyttet ut av posisjon. Jeg klarte enkelt å få det på plass igjen og lageret rullet fint ved håndkraft etterpå. Det eneste problemet var at man kunne kjenne et lite knepp når man bevegde det frem og tilbake. Jeg monterte alt på plass igjen, siden jeg måtte ha bil og ikke hadde nye deler. Til min store overraskelse så fungerte lageret utmerket når jeg kjørte bilen fra garasjen. Den ulyden som var i det gamle lageret var borte. Det kommer ingen ulyd nå. Har kjørt langt i forskjellige hastigheter, svinget hardt til venstre/høyre, bremset og akselerert... Bilen oppfører seg helt normalt. Når jeg snurrer hjulet for hånd og når jeg prøver å bevege det oppe/nede og på sidene så er det helt som normalt. Kan jeg ha vært heldig og reddet lageret, eller er dette farlig å kjøre med? Skal ikke man merke det godt hvis et lager er ødelagt? Før fikk jeg også opp varsel om at det var noe galt med lufttrykket i dekkene, selv om de var helt i orden, men det får jeg ikke etter å ha byttet lager. Jeg har ikke veldig god greie på hjullager og hva de tåler, så jeg må bare spørre. Endret 15. mai 2022 av Dan-Henning Mer korrekt forklaring Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 14. mai 2022 Del Skrevet 14. mai 2022 Ville prøvd å kjøre med det og se hva som skjer, evt bytt igjen om du vil være sikker Lenke til kommentar
Helm Skrevet 14. mai 2022 Del Skrevet 14. mai 2022 Jeg kan ikke si om lageret ble skadet. Hvis det er skadet vil du etter en tid høre ulyder eller det kan bli varmgang. Eller begge deler. Om lageret på et bakhul totalt havarerer er det ikke like farlig som foran, og jeg tror du vil merke at noe er galt før det skjærer seg. Om lageret havarerer kan du risikere at flere ting blir ødelagt, men du klarer sikkert å holde bilen på veien til du får stanset. Når du kan bytte lager vet du vel også hvordan man tester det? Det skal ikke være noe slakk men jeg husker ikke om toleransen var null eller nesten null slakk. Du nevner et knepp, jeg er ikke sikker på hva du gjorde for å få det kneppet. Hvis det er et knepp når du foretar standard lagerkontroll så er noe galt og du bør bytte lager snarest. Kjør lite og forsiktig imens. Jeg er ufaglært på området og tar ikke ansvar for noe som helst, men lykke til. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. mai 2022 Del Skrevet 14. mai 2022 Hvis lagerbanen delte seg når du presset inn spindelen så må du ha presset feil. Da kan du ha skadet kulene. Lenke til kommentar
Dan-Henning Skrevet 15. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2022 sedsberg skrev (10 timer siden): Hvis lagerbanen delte seg når du presset inn spindelen så må du ha presset feil. Da kan du ha skadet kulene. Ja jeg presset skjevt og prøvde å rette det opp igjen. Men pga. manglende erfaring på å presse inn lager med tonnpresse så skadet jeg lagerbanen. Det var da jeg hørte kneppelyden etterpå. Vanskelig å forklare men skal prøve. Når jeg holdt lageret og spindelen i hånda og vred frem og tilbake for å teste bevegeligheten, så kom det en svak svak klikkelyd som kunne føles. Men etter at alt var skrudd på plass og jeg tok en standard hjullagerkontroll ved å snurre og vippe hjulet i alle retninger, da var alt normalt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mai 2022 Del Skrevet 15. mai 2022 Så lenge det ikke er slark, ulyder eller det blir veldig varmt etter en kjøretur så hadde jeg ikke vært bekymret. Lenke til kommentar
Dan-Henning Skrevet 15. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2022 sedsberg skrev (4 minutter siden): Så lenge det ikke er slark, ulyder eller det blir veldig varmt etter en kjøretur så hadde jeg ikke vært bekymret. Har ingen problemer hverken under eller etter kjøreturen. Har kjent på hjulene og skivene, ingen varme overhode. Lenke til kommentar
Dan-Henning Skrevet 15. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2022 Det jeg derimot er litt bekymret for, er hva som skjer under en tur/retur ferie til Italia med campingvogn og over 40 grader opp og ned hasselbakkene i rushtrafikk🥴 Ikke det at jeg skal det i år, men kanskje neste år. Jeg får vel sikkert noen forvarsler før den tid, hvis det er noe alvorlig galt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå