Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sensitivt punkt i halsen

Daniel.S

Anbefalte innlegg

Hei

Mitt navn er Daniel, 22 år gammel. Jeg har i mange år (minst 6 år) slitt med problemer med lungene. Har nylig vært hos lungespesialist, hvor alt av lungefunksjoner ble sjekket grundig. Problemet kom sakte men sikkert av at jeg røyket sigaretter i 8. klasse ish. Merket etterverdt at jeg ble svært tungpusten, veldig kvalm osv. Måtte etterverdt fysisk slutte å røyke siden jeg ble så ekstremt syk, og punktet i halsen ble ubeskrivelig vondt/ubehagelig å puste gjennom. Har tydeligvis veldig bra lunger, og alt funker som det skal. Jeg har helt siden dette slitt med et svært sensitivt punkt i halsen, noe som gjør at jeg reagerer svært sterkt på alt av røyk og andre ting som ikke skal pustes inn. Om jeg skulle for eks røyket en helt vanlig sigarett, hadde jeg fått ekstreme plager som ekstrem tungpust, hodepine og ekstrem kvalme. Hadde nok fort havnet på sykehus siden jeg hadde blitt så ekstremt dårlig og pusteproblemer, som er mildt sagt helt jævlig. I lange perioder hvor jeg har blitt utsatt for røyk osv har jeg hatt mye oppkast, ettersom at kroppen min tror det er noe galt eller evt noe jeg har spist elns, og forsøker å spy for å fikse problemet elns. Hadde en periode jeg spydde hver morgen, for så å gå på skolen (videregående) og late som om jeg hadde det fint og var en helt normalt elev som må få bra karakterer og ''bry meg om fremtiden min.'' Lungespesialisten kom fram til at det ikke er noe galt med lungene mine, og avsluttet timene der. Jeg har lenge vurdert om det kan være psykisk, men det gir ikke mening for meg og fikser heller ikke problemet. Jeg lukker vinduet med engang det er noe i luften som ikke er ren luft (noen som fyrer i peisen flere hus unna, bål, tobakk eller hva som helst annet.) Jeg har lenge slitt psykisk pga dette og migrene, ADD osv. Jeg våkner litt tungpusten, veldig vondt i hodet og til tider kvalm. Litt samme følelse som å være bakfull. Venter på en time der de sjekket om jeg har pustestopp når jeg sover. Har sjekket det for et par måneder siden med apparat osv, venter fortsatt på timen hvor jeg får svar, som er om noen uker. Jeg har egt gitt opp å prøve å finne ut av hva det er, ettersom at det er litt håpløst å prøve, spesielt etter at lungespesialisten sa det ikke var noe galt. Det er noe jeg har blitt vant til å leve med, og tenker ikke på det lengre med mindre jeg blir utsatt for røyk osv som triggrer det sensitive punktet i nedre del av halsen. Om jeg for eks. står ved siden av noen som røker tobakk, får jeg en følelse av å bli kvelt, og nesten smertelignende følelse i punktet og litt nedover i lungevevet. Lungespesialisten nevnte at jeg kan være sensitiv i det punktet, noe som ga mye mening for meg. Følelesen av tungpust og ekkel/smertelignende følelese ved pust kan være pga at punktet blir irritert, slik at selv det å puste vanlig luft kan irritere punktet. Som sagt har jeg slitt ekstremt mye med dette problemet, og har forstått for lenge siden at jeg sikkert må leve med dette resten av livet. Har hatt mye selvmordstanker tidlig da dette plaget meg ekstremt pga jeg ikke holdt meg unna alt av røyk, eksos, dårlig luft osv. Ikke fordi jeg egt vil ta livet av meg selv, men fordi det er så ekstreme plager at hvert eneste sekund av livet føles forferdelig ut. Det deiligste er å holde pusten noen ganger når det er ille, slik at jeg slipper å puste og irritere punktet. Dette funker såklart bare i kort tid før jeg må puste igjen... Har ikke lyst til å dra til legen engang, ettersom at jeg aldri har klart å få noe som helst ut av utredninger osv tidligere. Trodde lenge at jeg hadde problemer med oksygenopptaket, siden jeg får en følelse av å ikke få nok oksygen. Blir lett svimmel, vondt i hodet og svært kvalm om jeg er i et rom med litt tett luft, eller spesielt et sted hvor jeg passiv røyker tobakk eller lignende. Må rett og slett holde pusten og komme emg vekk så fort som mulig, hvis ikke føler jeg meg helt forferdelig syk og vil rett og slett dø i 1-2 dager før det sakte men sikkert blir litt bedre. Blir aldri bedre enn et visst punkt, og spesielt ved trening eller ting som får meg til å puste tyngre, irriterer det punktet i halsen slik at det å puste frisk luft er svært ubehagelig og får meg til å føle meg dritt.. Har ikke utelukket at det kan være psykisk, men det hjelper likevel ikke imot det faktumet at jeg blir ekstremt syk av å puste ting jeg ikke burde. Har basicly gitt opp å prøve å finne ut hva det er, men det plager meg åpenbart så  ekstremt mye at det er vanskelig å leve et normalt liv uten å være deprimert og ha ekstremt store plager. Vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Hadde garantert drept meg selv for lenge siden om det ikke var for familie og venner som jeg ikke vil gjøre dette mot. Har vært i førstegangstjeneste, og kom meg gjennom hele dette kun pga at jeg er sta og ikke gir opp. Var ganske forferdlig spesielt i rekrutten, men kom meg gjennom det. Vet ikke hvorfor jeg skriver dette innlegget, siden jeg vet det sikkert ikke kommer til å være noe folk kan hjelpe med. Vet 100% sikkert at hvis jeg hadde mistet dette problemet hadde jeg gitt langt faen i migrene og ADD, som er små bagateller i forhold til dette. Gjør det ikke lettere at ingen andre rundt meg vet hvordan det er, og tror jeg overdriver. Føles ganske jævlig ut for å være eksakt. Hadde gjort hva som helst for å bli kvitt problemet, men er ikke akkurat noe jeg får gjort.

Om det er noen flere spørsmål rundt problemene mine, så er det bare å spørre. Ingenting jeg heller vil prøve å fikse enn akkurat dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...