Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp med å finne brukt bil, suv/stasjonsvogn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (14 minutter siden):

Så var det hvilke parametre som benyttes...

ja, akkurat.

disse "engine of the year" kåringene er vel mest opptatt av teknologiske nyvinninger(?) men gjenspeiler kanskje ikke brukererfaringer og hvordan kundene opplever den over tid, verkstedkostnader osv.

en annet forhold med slike "top 10" generelt er jo hvordan hele bilen er, dvs. liten trøst om en motor er like god, hvis resten av bilen (karrosseriet) er rusten bort innen få år.

så i grunn mye annet en må ta med i regnestykket.

Lenke til kommentar

Er motorhavari noe mange sliter med? Jeg har hatt noen biler, gamle og nye, men ikke opplevd motorhavari enda.

Bremser, dekk, ett og annet stag eller foring i oppheng, og de hersens bulkene fra folk som ikke bryr seg på kjøpesenteret. Og fikk jeg stopp (men ikke havari) over ødelagt reg reim en gang.

-k

 

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

1 hour ago, Mr.M said:

https://www.thecarexpert.co.uk/most-reliable-engines/

vet ikke hvor mye man kan legge i slike "de beste" kåringer, kommer vel an på hvilke parameter som benyttes.

Når man ser en del statistikker når det gjelder "driftsikkerhet", så er det ofte et element som ikke er med - hvor langt bilene har gått. Når man tidligere har sett på statistikker fra Tüv og Svensk Bilprovning for EU-kontroll, ser man fort at det er en del bilmerker og modeller som har et langt høyere snitt enn andre merker. Jeg ser på det som naturlig at når en bilmodell på f.eks. 5 år har gått i snitt 100 000 km, så er det naturlig at det er registrert mer problemer enn for en modell som i snitt har gått 50 000 km.

Det man videre her kunne se, var at "større biler" gjerne også hadde et lengre snitt enn "små biler". Eksempelvis en VW Passat eller Volvo V70 hadde gjerne en betydelig lengre (2x+) enn Ford Fiesta eller Toyota Corolla. 

Videre i oversikten du viser, er det enkelte andre interessante faktorer. Siden det tall fra UK, så snakker vi her europeiske modeller. Ta for eksempel Nissan som ligger på topp 10. Nissan er eid av Renault, og har i mange år nå for europeiske modeller også benyttet motorer fra Renault (utelukkende?). Renault finner man her på "bunnlista". 

Tilsynelatende også ganske stor forskjell her på Audi og VW. Joda, det kan være enkelte motormodeller som er mer brukt hos den ene enn den andre her. Sett på at dette er en sak fra 2014, så kan man også lure på om det er "enkeltmotorer" som påvirker statistikken ekstra negativt (f.eks. 1.4TSI-en - vet ikke hvor lang tid de ser dette over, men da også 2.5TDI-en som Audi brukte en del mer av tenker jeg enn VW). Sett på tidspunktet her, tenker jeg også at en ganske så stor andel av Ford-ene (og Volvo-ene) i statistikken vel hadde PSA-motor (Peugeot/Citroën - i hvert fall for dieselmodellene, og dieselandelen i UK har vært ganske så høy).

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt mellom Toyota Auris 1,8 Hybrid og en Opel Astra 1,9 CDTI COSMO.
Størrelsen er ca lik, men Opel har gått 50 000 mer og koster 120 000 mer og er 10 år eldre.

Pris er så klart relevant, som alltid. Men ingen av de vil akkurat ruinere sparekontoen heller..

Lenke til kommentar
2 minutes ago, aklla said:

Størrelsen er ca lik, men Opel har gått 50 000 mer og koster 120 000 mer og er 10 år eldre.

Holy shit, kan det virkelig være noe tvil. Jeg ser 100 røde lamper. Fiat-Opel-GM 1.9 diesel har 100 kjente problemer.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Holy shit, kan det virkelig være noe tvil. Jeg ser 100 røde lamper. Fiat-Opel-GM 1.9 diesel har 100 kjente problemer.

Det er jo en grunn til at jeg spør her :)

Men ingenting galt med Auris da?
Vil helst bare ha en problemfri bil med litt plass, det meste annet er ikke kjemperelevant så lenge den er grei å kjøre.

Lenke til kommentar

Bensinforbruk er jo så klart alltid ett tema, med 25kr literen er det umulig å ignorere det..
Men hvorfor Avensis i stedet for Auris?

Og veldig lite lyst til å handle fra privatpersoner, vanskelig om det skulle oppstå noe.

Lenke til kommentar
aklla skrev (21 minutter siden):

Bensinforbruk er jo så klart alltid ett tema, med 25kr literen er det umulig å ignorere det..
Men hvorfor Avensis i stedet for Auris?

Og veldig lite lyst til å handle fra privatpersoner, vanskelig om det skulle oppstå noe.

Bedre plass i en Avensis afaik. 

 

Edt* Godt mulig det har endret seg siden 2012, men usikker 😅

Endret av Duriello
Lenke til kommentar

Har tittet litt konkret på Auris 1,8 Hybrid.

Den er i det minste på samme side av landet som meg, nok til at jeg kan reise dit for å sjekke den ut i det minste.
Det jeg trenger plass til er i hovedsak f.eks lister og lignende materiale, altså at noe som er 240cm langt passer i det minste ok inn i bilen om man f.eks legger det oppå armleneren(optimalt sett ikke). Er ikke snekker altså men er veldig praktisk :)

Altså, trenger plassen til andre ting også. Men bare tenker at den lengden hadde vært praktisk, så får man jo plass til alt annet man evt. trenger også.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Er sikkert helt grei den, relativt lav kjørelengde også. Det er lurt å få sjekket understellet og se om det er mye rust under. Sjekk at det er utført jevne serviceintervaller og at det er gode garantivilkår i kjøpskontrakten. Flere nøkler. Forhandlere setter også opp prisene på mange av bruktbilene høyere enn det de er verdt, så jeg ville ikke kjøpt en bruktbil for annonsert pris bare fordi det er en forhandler og ikke en privatperson. Du kan fortsatt komme med bud.

Angående denne modellen, så har jeg kjørt både stasjonsvogn og kombi Auris hybrid, og det er temmelig slappe ytelser i disse bilene. 136 mildhybrid hestekrefter føles mer som 90 bensin og dieselhester. Drivstoffgjerrig er den derimot; du greier sikkert fint ca. 0,55 liter på mila med en slik Auris, mens en tilsvarende 1.8 liter ren bensin med 147 hk bruker rundt 0,7. Men sistnevnte føles sprekere.

Lenke til kommentar

90% av tiden kjører jeg jo til og fra jobb samt til butikker og steder i nærområdet. Bor nærme nok jobb til at jeg knapt er innom en 80-sone. Litt kjedelig at den er slapp, men er den brukbar slapp eller plagsomt slapp?

0,55 vs 0,7 er ikke en forskjell av betydning for min del..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Tror ikke nødvendigvis du skal være så redd for Ford's 1-liter. Kommer også litt an på km-stand, alder og ikke minst om servicer er fulgt. Mange som før eller siden har et eller annet problem med motor. Toyota sine VVT-motorer har jeg lest er spesielt følsomme ift. at serviceintervall følges. VW har hatt sine problemer med 1.2 TSI osv.

Når det er sagt så ville jeg ikke kjøpt en trimmet utgave.

https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=131

Kan legge til at vi kjøpte en 2017 Fiesta med 1.0/100 hk som nr. 2 bil. Motoren er svært stillegående og oppleves kvikk og fin. Ford er også kjent for å lage gode understell og Focus som du har sett på har fått god omtale ift. kjøreegenskaper og komfort. Kjører til vanlig en MB C43 AMG og ble positivt overrasket over at Fiestaen skulle gi meg såpass med kjøreglede.

Ellers har jo KIA 7 års garanti dersom det viktigste er den sikkerheten det gir ift. eventuelle feil.

Endret av liehen
Lenke til kommentar
aklla skrev (11 timer siden):

90% av tiden kjører jeg jo til og fra jobb samt til butikker og steder i nærområdet

Da ville jeg gått for Aurisen. Selv om den er mildhybrid, vil den da kunne gå på strøm alene i nærområdet, så lenge du holder deg under en viss fart.

aklla skrev (11 timer siden):

Litt kjedelig at den er slapp, men er den brukbar slapp eller plagsomt slapp?

Jeg føler den er slapp på den måten at man må gi mye gass før den ønsker å gi god nok akselerasjon, og da ruser motoren seg kraftig opp. Jeg føler at batteriene og den elektriske drivlinjen dermed er utelukkende til for å få ned drivstofforbruket mens den samtidig ikke gir noen forbedringer når det kommer til akselerasjon, bilen blir jo bare tyngre. Spesielt akselerasjon i oppoverbakker fra 0 til 60 føler jeg går irriterende treigt. Men det er nok dreiemoment til å holde fartsgrensen opp bakkene når den først har nådd den farten.

liehen skrev (5 timer siden):

Kan legge til at vi kjøpte en 2017 Fiesta med 1.0/100 hk som nr. 2 bil. Motoren er svært stillegående og oppleves kvikk og fin.

Ford er fine biler så lenge de fungerer. Enkelte av Fords motorer er kjent for svake/tynne toppakninger. Problemet med dette er at det ofte er vanskelig å oppdage i tide, og en dårlig toppakning som får ligge uten å skiftes ut vil slite ut sylindere og andre deler i motoren. Om det kommer mye svart røyk og/eller ulyder kan det være lurt å få sjekket sylindertrykk og få et verksted til å se om det kanskje er på tide å skifte ut toppakningen. Men det kan bli dyrt; for selv om selve pakningen er billig, må man åpne topplokket for å komme til. Men det blir enda dyrere med motorhavari.

liehen skrev (5 timer siden):

Ellers har jo KIA 7 års garanti dersom det viktigste er den sikkerheten det gir ift. eventuelle feil.

Jeg har lest en del saker opp gjennom tidene om at garanti, reklamasjon og forsikring ofte ikke dekker motorhavari, elektrisk anlegg etc. der man ofte skylder på manglende vedlikehold, uortodoks kjørestil, eller rett og slett på mangel av dekning i bruksvilkåene og kontrakten. Men om det er en feil som helt klart kan skyldes på fabrikant, er det en enkel sak. Men ikke len deg på at man er beskyttet uten videre.

Lenke til kommentar
17 hours ago, aklla said:

Jeg sliter litt mellom Toyota Auris 1,8 Hybrid og en Opel Astra 1,9 CDTI COSMO.
Størrelsen er ca lik, men Opel har gått 50 000 mer og koster 120 000 mer og er 10 år eldre.

Pris er så klart relevant, som alltid. Men ingen av de vil akkurat ruinere sparekontoen heller..

Her er det vel noen som har satt inn en fantasipris på Opel-en? Om man snakker om 10 år+ gammel Astra, er vel vel nede i godt godt under 100 000 kr. Om noe, så skulle jeg tro at en Auris Hybrid lå godt over en Astra i bruktbilverdi på det jevne...

Lenke til kommentar
NULL skrev (7 timer siden):

Her er det vel noen som har satt inn en fantasipris på Opel-en? Om man snakker om 10 år+ gammel Astra, er vel vel nede i godt godt under 100 000 kr. Om noe, så skulle jeg tro at en Auris Hybrid lå godt over en Astra i bruktbilverdi på det jevne...

Jeg ville uansett ikke kjøpt en diesel til mye småkjøring. Det er oppskriften på problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...