Gå til innhold

Psu=Støysynderen?

Anbefalte innlegg

Hei,

Mitt system er som følgende:

-P4 3.0 Ghz 800 (m\ Cooler master aero 4 vifte)

-Abit IC7-Max3

-Hercules 9800 pro

-1024 mb Corsair 3200

- 420 W PSU Chieftec m\ 2 vifter (prøvde og legge ut direkte link, men :blush: )

- 1 stk 120gb hardisk

- + div

Har nettop skiftet ut boxed vifta til prosseroren, siden jeg trudde at det var den som generte støy. Noe støy ble fjernet, men når jeg hører etter så kan det virke som om det er psu som bråker. Stor forskjell på støynivået til psu'er? Anbefalinger?

Ellers så har jeg bestillt 2 stk enermax 80mm kabinettvifter, da cpu tempen min er noe høy, idle 47( 2300 rpm) Load <64. Vil det hjelpe noe særlig med bedre luftgjennomstrømning?

Er litt noob på dette så svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, strømforsyning kan være årsak til støy.

Skjermkort er også ofte veldig støyende. Jeg ville kjøpt papst 80x80 vifter i stedet for enermax, for min erfaring med enermax er at de er bra og stille i noen mnd, men så begynner de å bli sliten og begynner å bråke litt mer..

edit: glemte anbefaling:

jeg har selv bestillt MIST, 350W, ATX12V, 12cm blå LED vifte. Det skal være en god psu, med en 12cm papst vifte som ikke skal bråke mer enn 20 db. Den har bare en vifte, som er tempraturstyrt, dvs at den går tregere hvis det er kaldt nok.

Ellers har du Fortron/Source, 350W, ATX12V, som egentlig er samme psu, men en eldre modell med en litt dårligere vifte, men den er også veldig støysvak..

edit2: url... :dontgetit:

Endret av Musty
Lenke til kommentar

Når det gjelder strømforsyning så har du to valg.

#1. Kjøp ny som er stillegående.

#2. Bytt ut viften(e) i PSU

Når det gjelder kabinett viftene så erjeg igrunn enig med Musty (kjøp papst). Når det gjelder cpu temperaturen så mener jeg at den vil synke betraktelig...

Lenke til kommentar
Glemte noe, har sett på psu'ene musty anbefalte, de ser veldig bra ut med tanke på støy. Men er 350 W nok for oppsettet mitt?

Tester viser at den Psu som blir annbefalt leverer meir enn det. Så du ha nok med den. Dei to psu-ene er like men med forskjellige vifter. Meiner at mist psu er originalt ei fortron source psu. test

Den :thumbdown: Chieftec-en bråker felt.

Skal du kjøpe papst vifter så gå for dei med 12 db. Litt dyrere men absolutt verd det.

Lenke til kommentar

dersom du ikke har noen viftekontroll på resten av kabinett viftene, kan det være et alternativ å kjøpe en rehobus og koble den rett på den eksisterende PSU vifta så du får kjørt den ned noen hakk, trenger sjeldent å kjøre på full guffe. I tillegg får du mulighet til å styre resten av kabinett viftene. Et annet alternativ vil være å kjøpe en fanmate å koble direkte på PSU viften.

Sunbeam Rheobus, 20Wx4, Rev. 3, Sølv

Zalman spenningsregulator

Endret av Folo
Lenke til kommentar

Ellers har du Fortron/Source, 350W, ATX12V, som egentlig er samme psu, men en eldre modell med en litt dårligere vifte, men den er også veldig støysvak..

Interessant påstand, hva er det som gjør at vifta i F/S PSUen er dårligere enn den i MIST PSUen?

Og du vet kanskje hvilke vifter som benyttes i de to?

Hvis du leser her, så står det hvilke vifter som brukes, og hvorfor.

Dette er i praksis samme psu som den første jeg postet link til, men den er uten led.

Lenke til kommentar

Hvis du leser her, så står det hvilke vifter som brukes, og hvorfor.

Dette er i praksis samme psu som den første jeg postet link til, men den er uten led.

Var noe sånnt jeg tenkte du skulle skrive ja, mao har du ikke noe belegg for å påstå at vifta i Fortron/Source, 350W, ATX12V er bedre enn vifta i MIST, 350W, ATX12V, 12cm blå LED vifte. Den linken du viser til er verdiløs i denne sammenhengen da den ikke sier noe om hvilken vifte som benyttes i de to aktuelle PSUene. Jeg skjønner at du tror at begge de to MIST PSUene benytter Papst vifter, men det er nok feil. Papst lager nemlig ikke vifter i klarplast og hvertfall ikke med LEDs montert (se www.papst.de). Du tar dermed feil i hvor like disse PSUene fra MIST er og forskjellen er mer enn bare 3 LEDs. Vifta er forskjellig også.

Endret av Anders Leipsland
Lenke til kommentar

Har selv en 420W Chieftech PSU.

Synes den er stillegående jeg.

Har du koblet til den ledningen (gul/sort) som kommer ut fra PSU med en 3 pins molex (viftekontakt)?

I så fall, ikke plugg den til, den gjør at viften(e) i PSU'en går på max hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...