Gå til innhold

NRK: Momsfritak for elbiler forsvinner


Anbefalte innlegg

Jeg er uendelig motstander av mva/avgifter som skal innføres ved tilfeldige beløpsgrenser som er hestehandlet frem på stortinget. Forslaget fra regjeringen er helt idiotisk i mine øyne.

Kan vi ikke for en gangs skyld innføre noe som er logisk og rettferdig?

Mitt forslag: Innfør mva. på alle elbiler neste år, satsen blir 2,5% og øker med 2,5%poeng i året inntil den er på 25%.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (52 minutter siden):

Det er ikke slik at penger ramler i hendene på folk og disse pengene er allerede skattet for to ganger. Næringdrivende har en risiko vanlig ansatte ikke har. Arbeidere har sikkerhetsnett som fanger de opp hvis de blir de uten arbeid. En næringsdrivende kan tape verdier tilsvarende mange år med innsats på grunn av svingninger i markedet, til og med hele livsverket.

Nå er det vel ikke slik at den næringsdrivende skatter mer av lønnen enn andre. At bedriften skattlegges som egen juridisk person berører ikke den som driver og lønnes av bedriften. Bedriftens lønnsutbetaling er utgifter, ikke skatt.

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (5 timer siden):

Og ved å fremdeles subsidiere biler til under 500000kr, så opprettholdes jo målet. Det er her de fleste biler befinner seg og ekstra inntekter fra øvrige biler vil bidra til at en kan opprettholde subsidiene lengre, som igjen bidrar til nettopp målet om å elektrifisere bilparken. At folk som har råd til en bil til 600000kr, plutselig ikke skal ha råd til å betale 25000kr til fellesskapet er bare egoistisk og forkastelig.

Nja, jeg ser litt annerledes på det, synes det er kult at det ikke kun er eliten som skal ha råd til å kjøpe seg fine, høyteknologiske og gode biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man får ikke mye bil for 500k i dag. Man er heller ikke rik hvis man har en million kroner. Ei stusslig leilighet koster flere millioner kroner.

Slik det har blitt ligger ikke butikker og arbeid der folk bor men kilometer eller mil unna. Ofte går det ikke lenger å få kjøpt husholdningsprodukter (non food) eller hvitevarer i sentrum som tidligere. Slikt er avviklet og startet opp nytt i handelsparker langt utenfor sentrum, Det fins gratis kollektivtransport, men det er begrenset hva man får med seg på en tur og det blir mye dødtid. De fleste vil bruke 1 time med bilen for å få unna et ærend enn nesten hele dagen med føtter og kollektivtransport. I verste fall trenger man flere dager på det man kunne ha gjort på 1-2 timer med bil. Har man i tillegg unger og diverse som skal kjøres frem og tilbake hjelper det nada med gratis kollektivtilbud som ikke går dit man skal. Det går til sentrum hvor det eneste, satt på spissen, man kan gjøre er å drikke kaffe fordi det meste er flyttet dit man trenger bil for å komme til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
49 minutes ago, 6RCURCGB said:

Mitt forslag: Innfør mva. på alle elbiler neste år, satsen blir 2,5% og øker med 2,5%poeng i året inntil den er på 25%.

Går ikke. ESA regler setter stopper. 
Ting er gjerne ikke så enkelt som du skal ha det til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har skrevet det mange steder før, men skriver det igjen. Kjenner jeg blir provosert over argumentasjonen om at de som kjøper bil til over 500K har mer enn nok penger til å betale mer, er ikke en folkerett å kjøre Porsche, finnes mange gode biler til under 500K osv. 

Ja, ok. Rikingene skal tas. Og jo, de har sikkert råd. 

Men, nå, som i alle år med fossile biler, så er det en gruppe til som kjøper disse store litt dyrere bilene, som ikke er Porsche eller andre luksusdononger.

Barnefamilien. De med tre tette eller fire+ barn. Som må ha plass til bara, baggasje, barnevogn, speidersekker til tre, hundebur, what ever. De som ikke kjører alene i den digre "luksusbilen" inn på ringvei 1 i Oshlo, men som frakter kidsa til tre forskjellige steder på trening hver dag. 

For, nei, det finnes faktisk ikke mange gode biler til under 500K tilpasset disse. Og mange tiår med avgifter på vanlig bil har henvist alt for mange større barnefamilier til pre 2000 Chrysler Voyager, en bil som er holdt for å være like lite sikker som den er driftssikker. Men, flere hundre tusen kroner i avgifter på nyere modeller gjør at man ikke har noe valg. 

Rett og slett en skandale at man i iveret etter å "ta" rikingene, tvinger de som pakker bilen full av det mest dyrebare som finnes ned på eldre skranglekjerrer.

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Jeg tror du skal slite med å få noe medlidenhet for at folk som kjøper Porsche, Tesla, Mercedes elbiler til 1 million kroner må betale 100 tusen kroner mer for den. Dette er folk som allerede er på toppen av næringskjeden og som bare vil fortsette i årene fremover å tjene godt.

Så er det vel også ca. 0% av Teslaene som selges som koster en million. Den dyreste du kan bestille nå koster 722k, og da har man krysset av for absolutt alt av ekstrautstyr og dyreste lakk. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 timer siden):

Det er ikke bare trekkapasiteten som er problemet, men også nyttelasten. Enkelte elbiler har knapt kapasitet til bagasje etter at kone og barn er ombord.

Firebarnsfaren Calle Ellinger kan bare ha med seg de fire barna sine som passasjerer. Tar han med bagasje eller fire voksne i stedet, kjører han ulovlig.

Om noe så betyr nyttelasten mindre for de som har med seg campingvogn, siden en del av bagasjen vil være lagret i vogna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Regner med at Skatteetaten har gitt råd, basert på hvordan dette kan virke i praksis for en bilforhandler. Om det skulle vært et fritaksbeløp (fex 500.000), måtte man gjøre manuelle beregninger for hver faktura ved MVA-oppgjøret. Nå kan forhandleren fortsette som før, men elbiler kommer i kategorien 25% og ikke 0%. Så vil kunden få tilbake hele eller deler av MVA-beløpet fex et halvt år etter førstegangs registrering i Norge. Bruktsalg hos forhandler vil derimot bli komplisert.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Så er det vel også ca. 0% av Teslaene som selges som koster en million. Den dyreste du kan bestille nå koster 722k, og da har man krysset av for absolutt alt av ekstrautstyr og dyreste lakk. 

Finn ingen pris på ny Model X, men dei har ein brukt 2019 Model X til 790K. Vil nok tru den kosta opp mot om ikkje over millionen når den var ny.

Lite imponert over Tesla sine nettsider. Alle respektable bilmerker har ei prisliste, men hjå Tesla må ein bestille utan å vite kva prisen faktisk blir. Var ingen pris på verken Model S eller X.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 hours ago, Serpentbane said:

Barnefamilien. De med tre tette eller fire barn. Som må ha plass til bara, baggasje, barnevogn, speidersekker til tre, hundebur, what ever. De som ikke kjører alene i den digre "luksusbilen" inn på ringvei 1 i Oshlo, men som frakter kidsa til tre forskjellige steder på trening hver dag. 

Bør kanskje tenke om ein faktisk har råd til å sette 3-4 born til verda. Klage etterpå er ganske tullete meiner no eg.
Fint at ei har råd til å ha både hund og sende ungane på ulike aktivitetar også. Luksusproblem kallar eg dette.
Er mange som ikkje ein gong har råd til å sende ungane på fritidsaktivitet, så denne må du nok lenger ut på jordet med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (27 minutter siden):

Finn ingen pris på ny Model X, men dei har ein brukt 2019 Model X til 790K. Vil nok tru den kosta opp mot om ikkje over millionen når den var ny.

Lite imponert over Tesla sine nettsider. Alle respektable bilmerker har ei prisliste, men hjå Tesla må ein bestille utan å vite kva prisen faktisk blir. Var ingen pris på verken Model S eller X.

Grunnen til at du ikke finner pris på Model X/S i dag på Tesla sine sider, er fordi de nye utgavene ikke er lansert i Norge ennå. Siden slutten av 2020 så har man ikke fått levert ny X/S i Norge. Tipper prisene kommer når det begynner å nærme seg lansering for det Europeiske markedet.

Det er blitt sagt at de skal leveres mot slutten av året, men om den faktisk blir det, er en annen sak. Nå er det snart 1 år siden Model S Plaid ble overlevert de første kundene i USA. Så det tar tid. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (33 minutter siden):

Bør kanskje tenke om ein faktisk har råd til å sette 3-4 born til verda. Klage etterpå er ganske tullete meiner no eg.
Fint at ei har råd til å ha både hund og sende ungane på ulike aktivitetar også. Luksusproblem kallar eg dette.
Er mange som ikkje ein gong har råd til å sende ungane på fritidsaktivitet, så denne må du nok lenger ut på jordet med.

Handler ikke om å ha råd til barn eller ikke, er det de med penger som skal få barn? En totalt uvesentlig avsporing av diskusjonen. Poenget er retorikken og den faktiske effekten. Jeg har personlig god økonomi. 

Poenget er at bil er et verktøy. En stor bil er i utgangspunktet dyrere, men en større familie klarer seg ikke med en liten Golf, så de må kjøpe den store bilen. 

Denne bilen har imidlertid blitt veldig hardt påvirket av Norsk avgiftssystem med argumentasjon 1 De som har råd til dyr bil ha råd til å betale mer 2 Finnes mange små billige biler. 

Resultatet er familier med mange barn som kjører rundt i gamle usikre vrak. 

Med argumentasjonen som brukes, hvorfor er det mer avgifter på en stor familieflytter enn det er på en del to/-fireseters sportsbiler? 

Når man først skal innføre byråkrati for å håndtere avgifter. Hvorfor da ikke ha avgiftsfritak på store syvsetere for familier med tre eller flere barn? Behovsprøvd etter lønn, en bil per familie, salg før 5 år trigger avgiftskrav etc. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):

Den dyreste du kan bestille nå koster 722k, og da har man krysset av for absolutt alt av ekstrautstyr og dyreste lakk. 

Sist jeg sjekket var lista over ekstrautstyr rimelig kort? Har de fått til hengerfeste?

Dyreste lakk? Det var nesten ingen å velge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strengt tatt er vel den dyreste Teslaen man kan bestille 742k. Y Performance (599990) med FSD (59600), multi-coat lakk (18500), hvitt interiør (10000), krok (ettermontert til 10000) og vinterhjul (29990).

Edit: kan se ut som at de oppdaterte prisen med 10k over natta? Fra 564k til 574k?

Endret av MrMarbles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (21 timer siden):

Merkelig at ikke man kunne kutte avgiftene på fossilbilene for likebehandling, men rettferdighet er jo bare et ord for den gjengen som styrer nå. De bruker heller pengene på svevende klimatiltak og "prosjekter" i utlandet.

Fordi fossilbilen koster samfunnet mer penger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (12 timer siden):

Jeg er uendelig motstander av mva/avgifter som skal innføres ved tilfeldige beløpsgrenser som er hestehandlet frem på stortinget. Forslaget fra regjeringen er helt idiotisk i mine øyne.

Kan vi ikke for en gangs skyld innføre noe som er logisk og rettferdig?

Mitt forslag: Innfør mva. på alle elbiler neste år, satsen blir 2,5% og øker med 2,5%poeng i året inntil den er på 25%.

Jeg er i hovedtrekk enig, men vil flisespikke på navnet.

Mva er en fiskal merverdiavgift, en avgift på verdi, og som det ligger i navnet og konseptet bør det ikke inneholde markedsvridende tiltak og dermed ulike nivåer. Derfor vil jeg heller ha full 25% mva og så et elbilsubsidie som beløpsmessig er en mva-refusjon, som trappes ned på den måten du beskriver. Men navnet på mva-refusjonen skal være elbilsubsidie eller lignende.

År 0: 25% mva - 25% elbilsubsidie

År 1: 25% mva - 22,5% elbilsubsidie osv. fram til 0 subsidie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (3 timer siden):

Lite imponert over Tesla sine nettsider. Alle respektable bilmerker har ei prisliste, men hjå Tesla må ein bestille utan å vite kva prisen faktisk blir. Var ingen pris på verken Model S eller X.

De selger ikke model S eller X for tida. De selger bare "reservasjoner" på disse modellene/papirtigrene. Usikkert om de kommer til å selge de i framtida og eventuelle specs, priser osv. Teslas nettsider er en tett informasjonståke full av fancy animering og bilder. Lite imponert over varigheten på disse "iphone med hjul" og like lite imponert over servicen som apples ettersalgservice. Straks bilen er betalt så man over fra å regnes som bestevenn til fiende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...