Anterialis Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Hei. Jeg har et eldre Sony DCR-P1000 handycam med en del familiefilmer som jeg ønsker å digitalisere. Aktuelle UT-porter på cradle til Handycam er (slik jeg forstår det) Sonys priprietære A/V-port (jeg tror denne proprietære kabelen gikk fra A/V --> s-video + RCA) og en DV-port (som ser ut som FireWire 400?). Se bilde under. INN-kontaktene på iMacen består av usb-c og Thunderbolt 3 på usb-c port. Hva er enkleste måte for meg å overføre film fra mitt Handycam til iMacen? Hva slags kabel/kabler trenger jeg? Mine forslag: Kjøpe SONYs proprietære kabel (AV --> S-video/RCA) og bruke mitt "videoCapture"-sett fra Elgato (S-video --> USB-A) til iMAC (USB-A). Kjøpe en FireWire 400 4-pin kabel (inn på basen til HandyCam) --> FireWire 800 9-pin kabel (denne?), så en FireWire --> thunderbolt 2 kabel, så en Thunderbolt 2 --> Thunderbolt 3 kabel. Forslag 1 virker billigere for meg da jeg allerede eier Elgato-adapteret. Dette forslaget går vel via analogt signal, og etter min forståelse lagres videodata digitalt på miniDV kassettene? Da er det kanskje bedre å benytte seg av det kronglete nr. 2-forslaget mitt hvor alt beholdes digitalt? Hva slags forslag har dere? Tips/tricks? UT-portene på Sony-basen. Etter min forståelse er miniUSB-kontakten kun for overføring av stillbilder fra minnekortet på HandyCam, ikke for overføring av video på miniDV-tape. Jeg har forsøkt tilkoble via denne, uten hell. På forhånd takk for svar 😃 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 (endret) Er noen som har fått et adapterstunt til å virke. https://guitarsandtech.com/blogs/minidv-transfer Enkleste er å få lånt seg en gammel maskin med Firewire. Jeg brukte en Macbook Pro G4 og iMovie HD med en enkelt kabel til videokamera. iMovie HD tips: https://www.diskusjon.no/topic/1918821-shuttle-xpc-sb51g-vil-ikke-starte-av-power-knapp/?do=findComment&comment=26272032 Endret 11. mai 2022 av vidor Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 11. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2022 (endret) Å låne en gammel maskin (jeg kjenner ingen med en slik pc) høres vanskeligere ut enn å kjøpe kabler Dette er også et prosjekt som vil ta noen uker, så jeg trenger maskinvaren lenge. Takk for forslaget dog! Endret 12. mai 2022 av Anterialis Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Med alt av adaptre du trenger blir det kanskje billigere å kjøpe en egnet maskin. Spesielt Thunderbolt3-adaptret er dyrt fra Apple. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Anterialis skrev (3 timer siden): Forslag 1 virker billigere for meg da jeg allerede eier Elgato-adapteret. Dette forslaget går vel via analogt signal, og etter min forståelse lagres videodata digitalt på miniDV kassettene? Da er det kanskje bedre å benytte seg av det kronglete nr. 2-forslaget mitt hvor alt beholdes digitalt? Forslag 2 vil gi bedre bilde da du beholder det digitalt og kan da overføre tapsfritt. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 12. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2022 (endret) vidor skrev (15 timer siden): Med alt av adaptre du trenger blir det kanskje billigere å kjøpe en egnet maskin. Spesielt Thunderbolt3-adaptret er dyrt fra Apple. Kanskje du har rett.. Har du forslag til hva slags PC dette kunne vært? Svein M skrev (13 timer siden): Forslag 2 vil gi bedre bilde da du beholder det digitalt og kan da overføre tapsfritt. Ja det kan jeg forstå, takk. Endret 12. mai 2022 av Anterialis Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. mai 2022 Del Skrevet 29. mai 2022 On 5/12/2022 at 6:58 AM, Anterialis said: Kanskje du har rett.. Har du forslag til hva slags PC dette kunne vært? Bare kjøp en billig brukt laptop med Firewire. Så har dekket det dataflyt-messig. Tror Windows Movie Maker kan importrere fra cam, ellers finner du noe annet som fikser det gratis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå