minimax Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Er det noen som vet om en vannkoker uten plast (eller om det er plast så kommer ikke det kokende vannet i kontakt med det)? Vi har brukt den tradisjonelle kjelen fra Le Creuset i mange år (veldig fint med fløyta som plystrer, så glemmer man ikke å slå av kokeplata), men den fungerer ikke så bra med induksjonsplater. Ellers er den laget av stål. Har ikke funnet noe lignende men som takler induksjonsplater bedre. Og så er det elektriske vannkokere. Det finnes også noen der man kan stille inn temperaturen for te (70 eller 85 grader for ulike typer grønn te) og jeg ser at bla Severin har noen i glass og stål med slike funksjoner, men ut fra bildene ser det dessverre ut til at det er plast innvendig også. De har også vanlige vannkokere i glass/stål, men om jeg ikke tar helt feil brukes det også her plast innvendig for filtre eller festene til filtrene. Er det noen som vet om vannkjeler (helst med fløyte som plystrer) som passer til induksjonsplater eller elektriske vannkokere som ikke har noen plastdeler som kommer i kontakt med vannet? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 (endret) <ikke helt svar på det du spørr om 🙂 Men jeg dro på brukthandel og kjøpte en gammel kaffekjele. På induksjon er den mye raskere enn vannkokeren vi hadde før. Endret 11. mai 2022 av leifeinar Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Jeg har hørt om at man skal kunne legge en egnet metallplate oppå induksjonsovnen for å igjen kunne bruke alu-kjeler ol. oppå platen. Da kan du fortsette å bruke kjelen din. Lenke til kommentar
minimax Skrevet 11. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2022 (endret) 16 minutes ago, Axefjord said: Jeg har hørt om at man skal kunne legge en egnet metallplate oppå induksjonsovnen for å igjen kunne bruke alu-kjeler ol. oppå platen. Da kan du fortsette å bruke kjelen din. Høres ut som en god løsning for de som har investert mye penger i kjeler osv. som ikke takler induksjonsplater. Vannkjelen fra Le Creuset fungerer faktisk med induksjon, men det vi ikke visste var at den ikke takler "power" funksjonen, så nå har vi pensjonert den andre Le Creuset vannkjelen vår (den første begynte å ruste innvendig -noe som visstnok er vanlig med disse, så jeg tror det holder med vannkjeler fra dem). Den andre ble delvis ødelagt av den kraftige induksjonen. PS: jeg ville holdt meg langt unna alt kokekar av aluminium forresten da det er påvist at man kan få Altzheimer fra dette. Leifeinar: ja, bruktkjøp kan jo være en ide. Skal ha det i bakhodet ved neste loppemarked eller brukthandel. Ikke lett dette... jeg ser mange flotte elektriske vannkokere tilgjengelig ved f.eks. å gå på prisjakt.no. Mange i stål og glass, men så langt er det alltid en eller annen del inni som er av plast. Endret 11. mai 2022 av minimax Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 minimax skrev (18 minutter siden): PS: jeg ville holdt meg langt unna alt kokekar av aluminium forresten da det er påvist at man kan få Altzheimer fra dette. Off-topic, dette er ikke påvist. Hvorfor vil du ikke ha plast? Kaffekjele i stål. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 ^fmj skrev (8 minutter siden): Off-topic, dette er ikke påvist. Hvorfor vil du ikke ha plast? Kaffekjele i stål. Enig, produktet trådstarter ser etter er kaffe/te-kjele til bruk på ekstern varmekjelde. Ein vasskokar er ein dings med integrert oppvarming. Det er nok ikkje mange vasskokarar i småskala du finn som berre er av stål. Dei aller billegaste består mykje av plast for at dei skal være billege, og dei dyre toppmodellane har typisk litt plastkomponentar for å heve standarden som til dømes vannivåindikator, lysdiodar, osv. Men om du går litt opp i størrelse og ser på tekokarar til storkjøkken/kantine så finn du litt meir. Slike apparat er også mykje brukt til ølbrygging som til dømes denne kokaren på 30 liter. https://www.expondo.no/royal-catering-lbrygger-30-l-700-1800-2500-w-30-1100c-rustfritt-staal-10011965 Denne har berre rustfritt stål på innsida, sjølve varmeelementet ligg i botnen og er ikkje i kontakt med væska. Tappinga skjer gjennom ei krane som også er i stål. Kranen har riktig nok ei gummipakning for å hindre lekkasje. Off-topic. Påstanden om at "det er påvist at kan kan få Altzheimer fra kokekar i aluminium" vil vel være sann for absolutt alt så lenge det står kan få Altzheimers om ikkje det motsette er bevist? Ein kan sikker få Altzheimers av å sove på magen, gå i gule skjorter eller drikke grøn te også. At noko er påvist betyr berre at nokon har påpeikt ein mogleg samanheng, det treng ikkje å ha blitt ført bevis for verken det eine eller andre. Påstanden er sjølvsagt svært villeiande ettersom den blir framstilt som eit dokumenterbart faktum. Eg kan også påvise ein samanheng mellom Alzheimers og varme drikkar ettersom alle eg har kjent med Alzheimers drakk kaffe eller te, utan at det på nokon som helst måte betyr at det er farleg med varme drikkar. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 minimax skrev (6 timer siden): ... elektriske vannkokere som ikke har noen plastdeler som kommer i kontakt med vannet? Ingen. Alle har en eller annen form for plastmateriale som tetting ved varmelement eller bunnplate. Lenke til kommentar
GabrielV Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Jeg ville ha en vannkoken helst bare i rent stål og det nermeste jeg kom var denne fra Graef Den har ikke engang plast rundt vannsil men den har plast i lokket - åpne mekanismen på lokket er så som så og feilet ganske fort, fikk ny vannkoker av Skausen så jeg er fornøyd. Lenke til kommentar
Verm Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Tja, det går vel an å kjøpe en slik varmekolbe som du kan stikke oppi hva du måtte ønske å bruke, eventuelt lage et hull og hacke til noe festing/tetting. Det er klart, da får du vel ingen temperaturmåler med på kjøpet, men det kan sikkert hackes til det også om man vil. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Spekulerer litt på, har du rør i rør? Lenke til kommentar
minimax Skrevet 24. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2022 (endret) Da har vi endt opp med to vannkokere uten plast (som kommer i direkte eller indirekte kontakt med det varme vannet) 😀 Den første er en slik kaffekjele som ble foreslått av fmj. Jernia hadde en Invite 1,5L kaffekjele i stål som vi betalte kr. 600,- for. Helt basic og gjør det den skal. Forresten, "helt" basic er den ikke, da tuten rasler når den koker 😉 Den andre kostet litt mer 😬 Det er en Fellow Corvo EKG 0,9L elektrisk vannkoker i stål med temperaturjustering (og display for å vise temperaturen). Veldig praktisk og pen å se på i tillegg. En "vanlig" vannkoker uten plast har jeg så langt ikke funnet, så det måtte bli denne. Endret 24. mai 2022 av minimax Lenke til kommentar
minimax Skrevet 25. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2022 (endret) Må legge til at den der gammeldagse vannkokeren uler nærmest som en flyalarm når vannet koker! Jeg tuller ikke og trodde faktisk at det var en krigsalarm-øvelse første gangen jeg hørte den. 😮 Den har ingen fløyte i tuten, og det fungerer ikke om jeg tar bort lokket, så jeg gjetter på en eller annen design som gir den resonans i hele kjelen. Jeg hadde regnet med en mer tradisjonell pipelyd, så dette var mildt sagt litt merkelig og creepy. På den positive siden er det ingen sjanse for at kjelen blir tørrkokt ettersom jeg vil løpe så fort jeg kan for å slippe mer av den gufne lyden! 😄 Endret 25. mai 2022 av minimax Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 25. august 2023 Del Skrevet 25. august 2023 Jeg gjennoppliver denne tråden etter lang inaktivitet. Jeg likte Vannkannen til Eva Solo som kan brukes til å koke vann på Induksjon. https://www.nordicnest.no/merkevarer/eva-solo/nordic-kitchen-induksjonskanne-1-l/?variantId=511489-01 Men den er ganske dyr. Tror nok du betaler mye for selve merkenavnet. Ellers har jeg sett gjennom AliExpress etter Vannkoker jeg kan bruke på Induksjon. 1.2/1.5/2L Teapot 304 Stainless Steel Water Tea Kettle Induction Cooker Stove Tea Pot Drinkware Kitchen Accessories 1L Induction Cooker Borosilicate Electromagnetic Glass Teapot 304 Stainless steel Filter Flower Tea pot Multifunctional kettle BORREY Glass Flower Teapot Heat Resistant Glass Teapot With Infuser Induction Gas Stove Teapot Electromagnetic Furnace Kettle 0.5L/0.9L/1.3L/2L Stainless Steel Teapot Coffee Pot Water Kettle for Gas Stove Induction Cooker Lenke til kommentar
magb Skrevet 25. august 2023 Del Skrevet 25. august 2023 Av ren nysgjerrighet, hvorfor ikke bare bruke en vanlig kjele? Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet 25. august 2023 Del Skrevet 25. august 2023 Jeg har en elektrisk vannkoker fra Europris av merket Salter. Jeg finner ikke det merket i sortimentet deres på nett (lenger), har ikke sjekket om de har det enda i min lokale butikk, men den er ganske lik denne, bare 1,2 liter: https://www.europris.no/p-vannkoker-1-7-l-2200w-glass-stal-cuisine-195658 Glassbeholder med metallbunn og toppen av lokket et metall utenpå. Undersiden av lokket samt silen ved tuten er plast, men jeg åpner lokket før jeg heller ut vannet uansett fordi det går fortere. Jeg aner ikke om Salter er overtatt av Cuisine eller hva greia er, men jeg er i hvertfall fornøyd med denne typen. 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 25. august 2023 Del Skrevet 25. august 2023 N-4K0 skrev (3 minutter siden): Jeg har en elektrisk vannkoker fra Europris av merket Salter. Jeg finner ikke det merket i sortimentet deres på nett (lenger), har ikke sjekket om de har det enda i min lokale butikk, men den er ganske lik denne, bare 1,2 liter: https://www.europris.no/p-vannkoker-1-7-l-2200w-glass-stal-cuisine-195658 Glassbeholder med metallbunn og toppen av lokket et metall utenpå. Undersiden av lokket samt silen ved tuten er plast, men jeg åpner lokket før jeg heller ut vannet uansett fordi det går fortere. Jeg aner ikke om Salter er overtatt av Cuisine eller hva greia er, men jeg er i hvertfall fornøyd med denne typen. Jeg har også en slik. Nå som jeg har Induksjonsovn, tenker jeg å slippe å ha en ekstra vannkoker med ledning. Bedre å ha noe som kan plasseres på kokeplaten. Men en vanlig "kjele" egner seg ikke. Blir vanskelig å helle vannet ut i kopp. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 25. august 2023 Del Skrevet 25. august 2023 Jeg for veldig fornøyd med denne her. Beholderen er av glass og rustfritt stål. https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/vannkoker/russell-hobbs-attentiv-vannkoker-26200-70/463054#features Lenke til kommentar
kattehater Skrevet 25. mars Del Skrevet 25. mars magb skrev (På 25.8.2023 den 12.48): Av ren nysgjerrighet, hvorfor ikke bare bruke en vanlig kjele? Jeg bruker vannkoker på steder der det ikke er komfyr eller kokeplater. Har vannkoker i garasjen og i hobbyrommet i kjelleren. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå