Redaksjonen. Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Musk vil ha Trump på Twitter Lenke til kommentar
Princessmonoke Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Fascistiske oss mot dem ideologier, sammen med sosiale medier, vil bli frihetens undergang. Så ufattelig enkelt å spre propaganda. Vi ser det autoritære spre seg fra land til land. Krig, klimaendringer, overvåking og økte forskjeller. Jeg er ekstremt glad for at jeg ikke vil ha barn. Hva slags verden skulle de vokst opp i? 1 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Elon Musk er en ekte liberal. Han er økonomisk, politisk og sosialt liberal. Amerikanske "liberals" er ikke liberale overhodet. De fleste demokratiske politikere og kandidater i USA er autoritære ideologer og samtidig økonomisk langt ute på høyresiden. Bernie Sanders er faktisk en sentrumspolitiker. Ytterkantene i politikken lever på hverandre. De bruker den andre siden til å skremme, for å skvise folk ut av sentrum og ut på sin egen ytterkant. Når det gjelder sosiale medier så blir det et spørsmål om hva slags samfunn vi skal ha. Skal vi ha et samfunn der alle kan si hva de vil og folk med lavere intelligens og utdanning risikerer å bli lurt, eller skal vi ha et samfunn der kun én dominant ytterfløy får si sitt, og vi har en konstant drakamp mellom de to, ofte voldelig? Jeg stoler mer på en liberal autist enn jeg gjør ytre venstre eller ytre høyre. Jeg velger også å tro at vi gjennom liberale holdninger til ytringsfrihet stort sett vil finne frem til sannheten i plenum. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Outlier616 skrev (14 minutter siden): Når det gjelder sosiale medier så blir det et spørsmål om hva slags samfunn vi skal ha. Skal vi ha et samfunn der alle kan si hva de vil og folk med lavere intelligens og utdanning risikerer å bli lurt, eller skal vi ha et samfunn der kun én dominant ytterfløy får si sitt, og vi har en konstant drakamp mellom de to, ofte voldelig? Det er i ytringsfrihetens tradisjon at Anna (52) fra Målselv skal ha adgang til å si at «islam er hatets religion», og at Tore (27) fra Trondheim skal ha adgang til å si «nasjonaliser straks fabrikkene til kapitalist-utbytterne». Jeg mener kanskje ikke at det er fornuftige ståsteder, men ved at de får ytre det offentlig så får vi en diskusjon, de møter motbør og vi lever sammen i et samfunn med stor takhøyde. Det at Olga sitter sammen med hundrevis av andre i et kontorbygg et sted i Russland og er betalt for å (ved hjelp av google translate) fylle kommentarfelt med kommentarer som skal støtte et visst syn, redusere saklig diskusjon til personhets eller lignende er nytt. Så også det at en algoritme eller «bot» gjør noe lignende. Det at sosiale medier er så flinke til å finne fram til meningsfeller og det som «trigger» oss - på en global skala er også noe nytt. Tradisjonelt har vi levd i en familie, en landsby, en region og et land. Vi har kanskje kranglet med naboen og svogeren, men vi har ikke måttet stå opp imot regnekraften til datasenteret til Mark Zuckerberg når det gjelder å orientere oss. Jeg er åpen for å diskutere hva ytringsfrihet skal være gitt momentene over, og hvorvidt staten skal regulere (dominante) private aktørers meningsmarked. -k Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 1 minute ago, knutinh said: Det at Olga sitter sammen med hundrevis av andre i et kontorbygg et sted i Russland og er betalt for å (ved hjelp av google translate) fylle kommentarfelt med kommentarer som skal støtte et visst syn, redusere saklig diskusjon til personhets eller lignende er nytt. Så også det at en algoritme eller «bot» gjør noe lignende. Disse er generelt enkle å luke ut. Men sosiale medier går i stedet etter de to første du nevnte. De går sjelden etter bots eller trollfarmer - hvert fall ikke på en måte som gir mening - fordi de sjelden ordlegger seg slik at de bryter TOS. I stedet går de etter enkle sjeler, og driver dem under bakken og inn i ekkokamre hvor nettopp bots og trollfarmer får enda mer makt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå