Gå til innhold

Svenskene får ladetilbud norske elbilister ønsker seg


Anbefalte innlegg

11 hours ago, Simen1 said:

Sikker? Lyset i Tesla-logoen lyser jo uansett så det er jo spenning i ladestolpen til en hver tid. Om det er 120,  230V eller noe annet spiller ikke stor rolle, da det uansett er uhyre enkelt og billig å omforme til f.eks 12V om kortterminalen trenger det. Kortterminalen kommuniserer over f.eks 4G fordi det er besparende i forhold til kablet terminal. Det største "problemet" er nok valgets kvaler om hvor på ladestolpen det ser penest ut å ha kortterminalen. I verste fall kan de spandere på nytt plastdeksel på ladestolpen for å perfeksjonere plasseringen av både logo og kortterminal. Mitt forslag: Ha den hengende ned som en liten drøvel fra den røde ramma rett under logoen. Ikke dinglende, men fast montert selvsagt.

Nei sikker er jeg ikke. Det lar seg vel alltids gjøre men det blir en himla kostnad å bygge om de 1500 ladestolpene som er i drift til å ha en kortterminal i seg. Man ser jo hvor enkelt de har gjort det for å spare penger i utgangspunket, og jeg synes nesten litt synd på Tesla om de må gjøre dette da de virkelig har promotert fremtiden med sin måte å gjøre dette på helt siden de startet utbyggingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Kjetil Lura said:

Hvorfor lager de det så vanskelig? Hvorfor kan de ikke lage det så enkelt som vi har det for å fylle bensin/diesel.

For meg blir det som jeg gjør nå, fylle bensin når tanken er tom.

PS: Ville ha 350H, men den tar de ikke inn til norge. Derfor 450h+

Hva om du slapp å putte i noe kort? hva om du bare kunne ta pumpen å fylle på tanken, sette tuten på plass å bare kjøre videre?
Så enkelt er det nemlig å lade noen elbiler i dag.

Forøvrig ganske digg å slippe å dra innom en bensinstasjon i utgangspunktet. Det med ladestasjoner er jo bare noe man gjør innimellom når man skal på langtur. I hverdagen lader man jo hjemme og slipper å dra innom en stasjon.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

Nei sikker er jeg ikke. Det lar seg vel alltids gjøre men det blir en himla kostnad å bygge om de 1500 ladestolpene som er i drift til å ha en kortterminal i seg. Man ser jo hvor enkelt de har gjort det for å spare penger i utgangspunket, og jeg synes nesten litt synd på Tesla om de må gjøre dette da de virkelig har promotert fremtiden med sin måte å gjøre dette på helt siden de startet utbyggingen.

Et stort antall ladestolper er nok billigere enn et lite antall, så noe himla kostnad tror jeg ikke på. Summerer du utgiftene så må du også summere inntektene og se det i forhold til det. Disse ladestolpene koster vel i størrelseorden noen hundre tusen per stolpe så en kortterminal til 10k utgjør nok ikke rare forskjellen.

Complexity skrev (13 minutter siden):

Hva om du slapp å putte i noe kort? hva om du bare kunne ta pumpen å fylle på tanken, sette tuten på plass å bare kjøre videre?
Så enkelt er det nemlig å lade noen elbiler i dag.

Kun gamle Tesla model S og X som fortsatt har gratis superlading. De kan man lade uten app, uten kort, uten penger, uten registrering, uten brikke osv. Har man en nyere Tesla blir man nødt til å registrere seg med kort osv. før man får tilgang. Har man en ikke-Tesla man vil lade på Teslas stasjoner blir det ennå et hakk verre, da man må ha app i tillegg.

Tesla har en lei tendens til blokkering av sunn konkurranse. Litt Apple-aktig. Det taper forbrukerne på. Det vi trenger er blant annet et betalingssystem som det finnes sunn konkurranse på.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Simen1 said:

Et stort antall ladestolper er nok billigere enn et lite antall, så noe himla kostnad tror jeg ikke på. Summerer du utgiftene så må du også summere inntektene og se det i forhold til det. Disse ladestolpene koster vel i størrelseorden noen hundre tusen per stolpe så en kortterminal til 10k utgjør nok ikke rare forskjellen.

Kun gamle Tesla model S og X som fortsatt har gratis superlading. De kan man lade uten app, uten kort, uten penger, uten registrering, uten brikke osv. Har man en nyere Tesla blir man nødt til å registrere seg med kort osv. før man får tilgang. Har man en ikke-Tesla man vil lade på Teslas stasjoner blir det ennå et hakk verre, da man må ha app i tillegg.

Tesla har en lei tendens til blokkering av sunn konkurranse. Litt Apple-aktig. Det taper forbrukerne på. Det vi trenger er blant annet et betalingssystem som det finnes sunn konkurranse på.

Trenger jo ikke kort osv? Trenger å legge inn ett kort. Dette blir man jo purret på i det man kjøper bilen så de fleste har det allerede klart før første supercharging. Samme kort kan brukes til å handle i Tesla sin shop, eller for å betale service på bilen med. Det er linket til Tesla kontoen din og ikke bare til bilen.

Men jeg har tro på at de kommer til å utvide dette snart da mange har etterspurt å kunne ha flere kort per bil når ladingen skal betales av firma eller flere bruker samme bil.

Har alltids bare være plug'n pay når jeg har ladet på Tesla sine ladere og det har fungert helt utmerket. Står på skjermen i bilen hvor mye jeg har ladet og hva det koster og det blir automatisk trukket fra kortet mitt.

Med opptil 250kW kan det hende man bare trenger 5 minutter med lading for å komme seg videre og da er det jo fint å slippe 5 minutter med knoting og heller få 5 minutter med lading.

Appene til de andre aktørene har fungert greit for meg, men stolpene derimot har ikke oppført seg. Er alltid ett par som ikke funker eller påstår de er i bruk selv om de ikke er det. Jeg var mye på UNN (Universitetssykehuset Nord-Norge) i en periode og av 3 MER ladere der så var det bare 1 som fungerte. En av dem bare nektet å starte lading og en påsto at den var i bruk.. i ukesvis..
Men appen funket greit og fikk berget meg med å lade på den 3'e som fungerte.

Dette er jo vel så irriterende som betaling vil jeg tro.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Kjetil Lura said:

Det var reklame for ett selskap. En fra 2022 og to fra 2019.

Vis meg flere som er nyere, Hehe?

Jeg er litt usikker på hva du mener. Dette var fra hjemmesidene til et selskap som selger løsninger med  disse gule kortleserene, som mange sikkert kjenner igjen fra offentlige toaletter, brusautomater og lignende. For å vise at det ikke er spesielt dyrt eller komplisert. Du kan kalle det reklame, men det er vanskelig å diskutere slike løsninger uten eksempler. Her er en annen, i omtrent samme prisklasse. 1600$ tillegg på en 100000$ lader:

https://www.jmesales.com/gilbarco-credit-card-reader-for-rt50-dcfc-rt175-s-dcfc-ev-charging-stations/

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Trenger jo ikke kort osv? Trenger å legge inn ett kort. Dette blir man jo purret på i det man kjøper bilen så de fleste har det allerede klart før første supercharging. Samme kort kan brukes til å handle i Tesla sin shop, eller for å betale service på bilen med. Det er linket til Tesla kontoen din og ikke bare til bilen.

Men jeg har tro på at de kommer til å utvide dette snart da mange har etterspurt å kunne ha flere kort per bil når ladingen skal betales av firma eller flere bruker samme bil.

Har alltids bare være plug'n pay når jeg har ladet på Tesla sine ladere og det har fungert helt utmerket. Står på skjermen i bilen hvor mye jeg har ladet og hva det koster og det blir automatisk trukket fra kortet mitt.

Med opptil 250kW kan det hende man bare trenger 5 minutter med lading for å komme seg videre og da er det jo fint å slippe 5 minutter med knoting og heller få 5 minutter med lading.

Appene til de andre aktørene har fungert greit for meg, men stolpene derimot har ikke oppført seg. Er alltid ett par som ikke funker eller påstår de er i bruk selv om de ikke er det. Jeg var mye på UNN (Universitetssykehuset Nord-Norge) i en periode og av 3 MER ladere der så var det bare 1 som fungerte. En av dem bare nektet å starte lading og en påsto at den var i bruk.. i ukesvis..
Men appen funket greit og fikk berget meg med å lade på den 3'e som fungerte.

Dette er jo vel så irriterende som betaling vil jeg tro.

Jeg tror det er betydelig lettere og raskere å oppdatere laderne med kort-terminal, enn å endre på allerede eksisterende biler som ikke støtter Plug'n charge. Og jeg tipper bilprodusentene kun vil fristes til å oppdatere de som allerede har riktig HW.

Ergo vil dette bare bli løsning for noen av de eksisterende, samt kommende bilene, om man krever at de støtter P&C. Dessuten må nok også en god del av laderne oppgraderes/byttes ut for å støtte dette.

En aktuell løsning, siden en lov ikke kan  gi tilbakevirkende kraft, er å lovpålegge betalingsterminal på alle nye stasjoner/laderstolper samt alle som må byttes ut. Og så kan man eventuelt følge opp et pålegg for eksisterende, mot at det opprettes en støtteordning for oppgradering av eksisterende ladere. Trenger ikke være 100% av kostnaden for likevel å kunne aksepteres av operatørene.

Om Enova i tillegg gir mulighet til å støtte noe av kostnaden ved bytte av ladestasjonene der det nå kanskje står bare en eller 2 50 kW-ladere som bare støtter en bil per lader hver, med lynladere som støtter lading av 2biler, så kan dette samtidig øke kapasiteten på små steder.

Det tror jeg vil kunne løse mye av kritikken som stilles for de som klager på kostnadene ved å bygge om/oppgradere eksisterende infrastruktur.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Complexity said:

Samme kort kan brukes til å handle i Tesla sin shop, eller for å betale service på bilen med. Det er linket til Tesla kontoen din og ikke bare til bilen.

Ikke etter min erfaring: Skulle ha et ekstra 'adgangskort' til bilen mens jeg var på SC og det kunne de ikke trekke fra det registrerte kredittkort.

Lenke til kommentar
On 5/13/2022 at 9:58 PM, Complexity said:

Trenger jo ikke kort osv? Trenger å legge inn ett kort. Dette blir man jo purret på i det man kjøper bilen så de fleste har det allerede klart før første supercharging. Samme kort kan brukes til å handle i Tesla sin shop, eller for å betale service på bilen med. Det er linket til Tesla kontoen din og ikke bare til bilen.

Men jeg har tro på at de kommer til å utvide dette snart da mange har etterspurt å kunne ha flere kort per bil når ladingen skal betales av firma eller flere bruker samme bil.

Har alltids bare være plug'n pay når jeg har ladet på Tesla sine ladere og det har fungert helt utmerket. Står på skjermen i bilen hvor mye jeg har ladet og hva det koster og det blir automatisk trukket fra kortet mitt.

Med opptil 250kW kan det hende man bare trenger 5 minutter med lading for å komme seg videre og da er det jo fint å slippe 5 minutter med knoting og heller få 5 minutter med lading.

Appene til de andre aktørene har fungert greit for meg, men stolpene derimot har ikke oppført seg. Er alltid ett par som ikke funker eller påstår de er i bruk selv om de ikke er det. Jeg var mye på UNN (Universitetssykehuset Nord-Norge) i en periode og av 3 MER ladere der så var det bare 1 som fungerte. En av dem bare nektet å starte lading og en påsto at den var i bruk.. i ukesvis..
Men appen funket greit og fikk berget meg med å lade på den 3'e som fungerte.

Dette er jo vel så irriterende som betaling vil jeg tro.

Har ikke tesla. Kan ikke lade der med en ikke tesla.

Det er det som er problemet. Feil merke og du får ikke lade bilen din.

Grunnen for jeg ikke velger 100% strøm er lade mulighetene.

Har en 2019 som har 9500km på telleren, kunne valgt en 100% el bil. Men lade mulighetene er på bærtur om du ikke har rett merke når du trenger å fylle tanken med strøm?

Derfor velger jeg 450h som jeg kan lade/eller kjøre som jeg gjør med den jeg har nå,

 

 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kjetil Lura said:

Har ikke tesla. Kan ikke lade der med en ikke tesla.

Det er det som er problemet. Feil merke og du får ikke lade bilen din.

Grunnen for jeg ikke velger 100% strøm er lade mulighetene.

Har en 2019 som har 9500km på telleren, kunne valgt en 100% el bil. Men lade mulighetene er på bærtur om du ikke har rett merke når du trenger å fylle tanken med strøm?

Derfor velger jeg 450h som jeg kan lade/eller kjøre som jeg gjør med den jeg har nå,

 

 

Jo? Tesla har åpnet stasjonene sine for alle.

Bare noen få plasser med mye pågang er reservert kun Tesla.

Om du bare har kjørt 9500km på 3år ville du vel i teorien klart deg helt fint med stikkontakten hjemme..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Nei, kan ikke lade hjemme.

Kan jeg lade min lexus på tesla ladere?

Får den i juli om jeg er heldig. Hehe.

Kpommer an på hvilken Lexus du har bestilt. Er det UX-300e. så er den visstnok med ChaDeMo-kontakt for hurtiglading, og da kan den ikke lades på Ionity sine ladere, og da heller ikke på Teslas SuC-stasjoner, da de kun støtter Tesla sin egen plugg (V1 og V2), og/eller CCS (V2 og V3). Som du forstår, V2-laderne har både Tesla sin plugg og CCS, mens V3-laderne har bare VVS.

TMS og TMS kan riktignok lade på ChaDeMo med eget adapter, men det fungerer ikke motsatt vei, lade ChaDeMo-biler med adapter til ChaDeMO. De kan dog bygges om til å lade på CCS med et adapter og litt nytt elektronikk bak ladeporten.

Er det derimot RZ-450e du har bestilt, så er den utstyrt med CCS-port, og da skal den fungere også hos Ionity (bare CCS) og Tesla sine DuC-stasjoner.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Kjetil Lura said:

Nei, kan ikke lade hjemme.

Kan jeg lade min lexus på tesla ladere?

Får den i juli om jeg er heldig. Hehe.

Snakker du om en Lexus 450h nå?
Isåfall tror ikke den kan hurtiglades i det store og det hele. Den har ett nickel-metal hydride (NiMH) batteri på 1.9kWt....

Men om den av en eller annen merkelig grunn skulle støtte hurtiglading har den nok Chademo, som er en plugg som fases ut i disse tider.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Snakker du om en Lexus 450h nå?
Isåfall tror ikke den kan hurtiglades i det store og det hele. Den har ett nickel-metal hydride (NiMH) batteri på 1.9kWt....

NX450h 22 mod fås som plug-in hybrid med "European-standard Type 2 charging port". - Den kan kanskje lade på CCS?

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar
7 hours ago, Complexity said:

Snakker du om en Lexus 450h nå?
Isåfall tror ikke den kan hurtiglades i det store og det hele. Den har ett nickel-metal hydride (NiMH) batteri på 1.9kWt....

Men om den av en eller annen merkelig grunn skulle støtte hurtiglading har den nok Chademo, som er en plugg som fases ut i disse tider.

Jepp, en lexus 450H+.

Har 18,1 kWt kan kjøre 60-70km på bare strøm😀

https://bilogmotorbloggen.no/2021/06/12/nye-lexus-nx-er-ladbar/

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 11.5.2022 den 8.05):

Skjønner ikke hvorfor folk vill bakover i tid. En god app er jo langt bedre enn kort. Husker ikke sist jeg hadde med meg kort, kanskje når jeg var i USA i mars som backup.

 

Edit: Når de først er i gang, hva med myntinnkast?

Trenger ikke ha med kort lenger heller for å "bruke" kort.

Google pay / Apply pay -> "Tæpping" er alt det det trenger å være, skal man ha det lettere må det blir noe ala hva amazon prøver ut nå for tiden med "Amazon go"

Mtp at det vil komme flere på banen med ladestasjoner over tid, så vil det bli et hassle å rote rundt med 40 apper og samtidig ha betalingsinformasjonen sin på altfor mange steder. 

Men er enig at man ikke skal gå bakover i tid.

Derfor burde ladestasjons leverandører og bil leverandører samarbeidet fra start.. Bare du plugger i bilen så skal ladestasjonen vite hvem som står der, og vipps du får all informasjon på infotainment i bilen og godkjenner.

Betaling ++ kan gjøres via billeverandøren sin "Bilapp" på sine respektive betalingsmetoder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...