Gå til innhold

Svenskene får ladetilbud norske elbilister ønsker seg


Anbefalte innlegg

Prøver mitt beste å forstå hvorfor det eksisterer en gruppe overfølsomme special snowflakes som er ekstreme motstandere av kortterminaler på pumpestasjoner når de bruker dette så godt som over alt ellers. 

Konklusjonen for hypokonder oppførselen lander på: De er redde for at hvis kortterminaler blir etablert, forsvinner alternative løsninger (som de setter mer pris på). 

Dette er nok en gyldig bekymring, men med tanke på fri konkurranse, vil demokratiet fremme hvilken løsning som passer her og nå. 

Om nabostasjonen med kortterminal trekker flere kunder enn stasjonen uten kortterminal, har folket valgt.

 

Selv klarer jeg ikke å forstå (noen vokse må gjerne oppklare) hva som er problemet med fleksibiliteten en kort terminal har.

1.Du har kort, tapp eller stapp kortet i terminalen.

2.Du har smartklokke, start betaling app, tapp klokka på terminalen.

3.Du har mobil, tapp mobilen på terminalen.

4.Du har mobil med app, start app, tapp mobilen på terminalen.

Alt dette gjøres i samme vending hvor en kobler laderen til bilen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, keramikklampe said:

Prøver mitt beste å forstå hvorfor det eksisterer en gruppe overfølsomme special snowflakes som er ekstreme motstandere av kortterminaler på pumpestasjoner når de bruker dette så godt som over alt ellers. 

Konklusjonen for hypokonder oppførselen lander på: De er redde for at hvis kortterminaler blir etablert, forsvinner alternative løsninger (som de setter mer pris på). 

Dette er nok en gyldig bekymring, men med tanke på fri konkurranse, vil demokratiet fremme hvilken løsning som passer her og nå. 

Om nabostasjonen med kortterminal trekker flere kunder enn stasjonen uten kortterminal, har folket valgt.

 

Selv klarer jeg ikke å forstå (noen vokse må gjerne oppklare) hva som er problemet med fleksibiliteten en kort terminal har.

1.Du har kort, tapp eller stapp kortet i terminalen.

2.Du har smartklokke, start betaling app, tapp klokka på terminalen.

3.Du har mobil, tapp mobilen på terminalen.

4.Du har mobil med app, start app, tapp mobilen på terminalen.

Alt dette gjøres i samme vending hvor en kobler laderen til bilen. 

Tviler på de kommer til å ha en automat per ladestolpe da. Det blir dyrt.

Blir vel en kortterminal per lokasjon slik det er på noen bensinstasjoner også.

Da må man stå i kø slik man gjorde før i tiden for å få betale parkering.

Er sjeleglad man betaler parkering med app i dag, og noen biler fikser jo dette automatisk nå også.

Forstår ikke at folk vil tilbake i tid istedenfor å pushe på fremtiden.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Køen for å betale for ladingen blir jo ingenting i forhold til køen for å faktisk få ladet.

Men jeg skjønner at mange synes det er flaut å betale med steinalderteknologi som bankkort og heller godtar litt mer arbeid for å være hippe og moderne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, sedsberg said:

Køen for å betale for ladingen blir jo ingenting i forhold til køen for å faktisk få ladet.

Men jeg skjønner at mange synes det er flaut å betale med steinalderteknologi som bankkort og heller godtar litt mer arbeid for å være hippe og moderne.

Mere arbeid å bare sette i kabelen så lades bilen? Slik Tesla eiere har kunnet siden 2013?

Greit det er litt vanskeligere for de andre aktørene å implementere dette da det er mange biler der ute og lite vilje, men burde heller sette krav til at alle biler skal støtte slikt istedenfor å kreve kortterminal på ladestasjoner.

Lenke til kommentar

I dag fylte jeg tanken på min ladbare hybrid. Hadde ikke med meg lommebok og kort, har det sjelden nå etter at alle steder tar Apple Pay og førerkortet er lastet ned som app på telefonen. Jeg valgte hvilket av alle mine kort som ligger inne i Apple Pay, “tæppet” telefonen og det sa “pling” og så var det bare å fylle opp. Dette var på en ubetjent stasjon med 2 pumper og ingen annen infrastruktur. Ingen registrering og app med konto og deling av personinformasjon.

Fatter ikke at det skal være så vanskelig på ladestasjoner. Jeg kan også betale en vaffel på idrettstemnet, 10 kr. parkering, eller hva som helst med å “tæppe” kortet mitt om jeg har det med.

Men det er vel noe med å sanke personinformasjon og knytte (låse) til seg kunden som gjør at ladeoperatørene ikke er interessert i at det skal være enkelt. Vel, vel, jeg har råd til bensin og så lenge det ikke er sømløst like enkelt å ha elbil så haster det ikke for å ta dette steget over i “fremtiden”….

Endret av Code46
Skrivefeil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Tviler på de kommer til å ha en automat per ladestolpe da. Det blir dyrt.

Blir vel en kortterminal per lokasjon slik det er på noen bensinstasjoner også.

Da må man stå i kø slik man gjorde før i tiden for å få betale parkering.

Er sjeleglad man betaler parkering med app i dag, og noen biler fikser jo dette automatisk nå også.

Forstår ikke at folk vil tilbake i tid istedenfor å pushe på fremtiden.

Det blir klart litt mindre beleilig om det kun er en kortterminal, men det likevel ikke så dramatisk som folk her inne skal ha det til.

Parker bilen, gå ut av bilen og koble til laderen, ta en liten strekk etter å ha sittet så lenge eller som forberedelse på at du skal sitte lengre - dette fortjener både du og kroppen din, plutselig står du ved kortterminalen, betal, fortsett pausen din. Etter x-antall minutter når bilen er ferdig ladet, gå til/utav bil, koble fra laderen, kjør videre.

Det som gjør det så uforståelig at folk skriker så mye er at når det gjelder elbil lading skal en allerede stå i flere minutter uansett. Kan ikke forstå behovet og gevinsten av å ekskludere grupper som kun har kort (som ellers blir brukt over alt). Om noe, burde heller denne drama gjengen (ref:folk som vil pushe på fremtiden) rettet fokus på plasser hvor det kunne hatt noe å si, feks dagligvare butikker hvor spart betalingstid faktisk tilsvarer spart tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (4 timer siden):

Det blir klart litt mindre beleilig om det kun er en kortterminal, men det likevel ikke så dramatisk som folk her inne skal ha det til.

Ja, det er utrolig å lese. Å sitte og blomstre i 40 minutter for å få ladet opp bilen er ikke noe å nevne. Men å bruke 20 sekunder på å betale med et kort, der går grensen.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar

Det er jo ikke snakk om å bare ha kortterminal. Det er snakk om å kunne gå inn på en hvilken som helst ladestasjon, hvor som helst og ha muligheten til å betale med noe som så godt som hele Norge allerede har og er godt vant med å bruke. Som selv Oddvar og Olaug på 87 og 93 klarer å bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskusjonen om betalingsmåte vil aldri ende bra her i forumet. Dette, er to leire som sliter sterkt med å forstå hverandres argumenter. 

Vi har to diskusjoner som alltid tar av i mange tråder. Elbil vs fossil og betalingsmåte for energi. 

Mange ønsker mobilen full av apper og registreringer for lading, andre syntes det er myyye bedre å betale med kort,uten å måtte skaffe apper og registreringer. Ja takk begge deler sier jeg.

For min del er jeg for kortbetaling, som jo betyr kort, klokke eller mobil som sveipes på en terminal. Ingen krav om registrering og app til hvert enkelt sted. Kjør elbil fra Norge til Spania og kos dere med x antall apper og avtaler for å lade/betale. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, plankeby said:

Diskusjonen om betalingsmåte vil aldri ende bra her i forumet. Dette, er to leire som sliter sterkt med å forstå hverandres argumenter. 

Vi har to diskusjoner som alltid tar av i mange tråder. Elbil vs fossil og betalingsmåte for energi. 

Mange ønsker mobilen full av apper og registreringer for lading, andre syntes det er myyye bedre å betale med kort,uten å måtte skaffe apper og registreringer. Ja takk begge deler sier jeg.

For min del er jeg for kortbetaling, som jo betyr kort, klokke eller mobil som sveipes på en terminal. Ingen krav om registrering og app til hvert enkelt sted. Kjør elbil fra Norge til Spania og kos dere med x antall apper og avtaler for å lade/betale. 

Tror ikke folk ønsker å ha 70 apper.

Tror folk ønsker å bare kunne koble i laderen og la bilen ta seg av betalingen. og det burde man heller satse på enn kort.

Jeg må forøvrig frem med 3 kort når jeg skal tanke diesel på firmabilen. Veldig knotete spør du meg.

Håper i det minste den ekstra utgiften disse kortterminalene gir blir lagt på som gebyr for de som betaler med kort, så vi som heller vil "knote med apper" slipper å bli betale ekstra.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Tror folk ønsker å bare kunne koble i laderen og la bilen ta seg av betalingen. og det burde man heller satse på enn kort.

Pr nå fungerer et kort (fysisk kort og på mobil) i hele Europa. Men ingen app.

Pris på kortleser er nok mikroskopisk sammenlignet med den andre rådyre  høyteknologi en som er på ladestasjon.  Bare et brudd på ladekabel og vedlikehold av dette koster så myyyye mer. Kortleser kostnad her er tynt argument. 

Uansett, dette er den værste diskusjonen her inne, så mange tråder. Dette er virkelig to leire.

Godt poeng fra en her:

Man skal jo uansett vente litt ved lading, hva spiller da 10 sekunder fra og til. Det er jo ikke stort hastverk. Ikke en kø til noe. Det å gå et par meter og holde kort eller mobil inntil en leser. Så er alt ok i hele Europa.

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, plankeby said:

Pr nå fungerer et kort i hele Europa. Men ingen app.

Pris på kortleser er nok mikroskopisk sammenligne med den andre rådyre  høyteknologi som er på ladestasjon. 

Uansett dette, er den vørste diskusjonen her inne, så mange tråder. Dette er virkelig to leire.

Godt poeng en sa her. Man skal jo uansett vente litt ved lading, hva spiller da 10 sekunder fra og til. Det er jo ikke stort hastverk. Ikke en kø til noe. Det å gå et par meter og holde kort eller mobil inntil en leser. Så er alt ok i hele Europa. 

Men om man kjører en norsk bil, med innlagt norsk visa\paypal\whatever og den tar seg av betalingen så vil det jo funke i europa og.

Såfremst bilen har netttilgang i det landet. Det kan jo bli ett lite problem per dags dato men Tesla f.eks driver jo å bygger ut Wifi på sine ladelokasjoner og kansje flere følger etter.

Men det er vel i hovedsak snakk om Norge her? og at sverige har kortterminal på noen stolper.

Vet lite om hva kortterminaler koster, har kun erfaring med iZettle og de tar vel 10% av summen som går gjennom terminalen, men det er nok billigere for bedrifter og storkunder.

Forøvrig ikke så veldig mye høyteknologi inni en del ladestolper. Tesla sine er nesten helt tom f.eks.
Blir stor ombygging å få inn korterminal på alle disse:


04694e3a3b1706db37269e1c1725ea40.jpg.1e76a1882361f446c08952669ce36ed8.jpg

All action skjer i ett koblingskap en annen plass og laderne er egentlig bare en kabel med overgang til en plugg som passer i bilen.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikker? Lyset i Tesla-logoen lyser jo uansett så det er jo spenning i ladestolpen til en hver tid. Om det er 120,  230V eller noe annet spiller ikke stor rolle, da det uansett er uhyre enkelt og billig å omforme til f.eks 12V om kortterminalen trenger det. Kortterminalen kommuniserer over f.eks 4G fordi det er besparende i forhold til kablet terminal. Det største "problemet" er nok valgets kvaler om hvor på ladestolpen det ser penest ut å ha kortterminalen. I verste fall kan de spandere på nytt plastdeksel på ladestolpen for å perfeksjonere plasseringen av både logo og kortterminal. Mitt forslag: Ha den hengende ned som en liten drøvel fra den røde ramma rett under logoen. Ikke dinglende, men fast montert selvsagt.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Men det er vel i hovedsak snakk om Norge her? og at sverige har kortterminal på noen stolper.

Tema er Skandinavia og Europa. På lading kreves det ulike avtaler og apper i dag. Man kan ikke møte opp på nærmeste ladestasjon uten å ha app/avtale. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 timer siden):

Men om man kjører en norsk bil, med innlagt norsk visa\paypal\whatever og den tar seg av betalingen så vil det jo funke i europa og.

Såfremst bilen har netttilgang i det landet. Det kan jo bli ett lite problem per dags dato men Tesla f.eks driver jo å bygger ut Wifi på sine ladelokasjoner og kansje flere følger etter.

Men det er vel i hovedsak snakk om Norge her? og at sverige har kortterminal på noen stolper.

Vet lite om hva kortterminaler koster, har kun erfaring med iZettle og de tar vel 10% av summen som går gjennom terminalen, men det er nok billigere for bedrifter og storkunder.

Forøvrig ikke så veldig mye høyteknologi inni en del ladestolper. Tesla sine er nesten helt tom f.eks.
Blir stor ombygging å få inn korterminal på alle disse:


04694e3a3b1706db37269e1c1725ea40.jpg.1e76a1882361f446c08952669ce36ed8.jpg

All action skjer i ett koblingskap en annen plass og laderne er egentlig bare en kabel med overgang til en plugg som passer i bilen.

 

Trenger ikke en leser på hver stolpe. Man har jo bedre tid med elbil.

Poenger med at forbrukerrådet i Europa ønsker kortbetaling er at det er lettest å innføre. Å få inn noen felles smart løsning implementert i alle biler fra 2015 til i dag, som også virker felles for alle lade plasser i Europa... Tja, det er nok lite lønnsomt.

Å snakke om eldre osv har ikke noe med saken å gjøre. Men jeg har tatt denne debatten før.

Jeg er for at man skal kunne bruke Visa på flest mulig steder. Ikke å bli tvunget til å ha app og avtale for å handle. Det bør være valgfritt.

Jeg skal stoppe her. Farlig diskusjon 😁

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
8 hours ago, Complexity said:

Tror folk ønsker å bare kunne koble i laderen og la bilen ta seg av betalingen. og det burde man heller satse på enn kort.

Dette er et falskt dilemma. Det er ingen motsetning mellom å implementere plug&charge og å implementere kortterminaler. Og selv om plutselig alle nye biler fra i morgen av støttet P&C så vil vi ha hundretusner av biler som ikke støtter det på veien i 10-20 år.

Og mens P&C vil gradvis vokse og bli mer relevant, er kortterminaler noe praktisk talt 100% kan benytte her og nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, sverreb said:

Dette er et falskt dilemma. Det er ingen motsetning mellom å implementere plug&charge og å implementere kortterminaler. Og selv om plutselig alle nye biler fra i morgen av støttet P&C så vil vi ha hundretusner av biler som ikke støtter det på veien i 10-20 år.

Og mens P&C vil gradvis vokse og bli mer relevant, er kortterminaler noe praktisk talt 100% kan benytte her og nå.

Hvorfor lager de det så vanskelig? Hvorfor kan de ikke lage det så enkelt som vi har det for å fylle bensin/diesel.

For meg blir det som jeg gjør nå, fylle bensin når tanken er tom.

PS: Ville ha 350H, men den tar de ikke inn til norge. Derfor 450h+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...