Gå til innhold

Svenskene får ladetilbud norske elbilister ønsker seg


Anbefalte innlegg

On 5/13/2022 at 10:06 PM, J-Å said:

Jeg er litt usikker på hva du mener. Dette var fra hjemmesidene til et selskap som selger løsninger med  disse gule kortleserene, som mange sikkert kjenner igjen fra offentlige toaletter, brusautomater og lignende. For å vise at det ikke er spesielt dyrt eller komplisert. Du kan kalle det reklame, men det er vanskelig å diskutere slike løsninger uten eksempler. Her er en annen, i omtrent samme prisklasse. 1600$ tillegg på en 100000$ lader:

https://www.jmesales.com/gilbarco-credit-card-reader-for-rt50-dcfc-rt175-s-dcfc-ev-charging-stations/

Hvis du følger linken og ser på videoen, så er det en litt viktig ting man må merke seg: Denne kortleseren fungerer kun på 2 spesifikke ladere fra GVR. Den fungerer altså ikke på alle laderene til den spesifikke fabrikanten en gang.

On 5/14/2022 at 8:08 AM, Snowleopard said:

Jeg tror det er betydelig lettere og raskere å oppdatere laderne med kort-terminal, enn å endre på allerede eksisterende biler som ikke støtter Plug'n charge. Og jeg tipper bilprodusentene kun vil fristes til å oppdatere de som allerede har riktig HW.

Ergo vil dette bare bli løsning for noen av de eksisterende, samt kommende bilene, om man krever at de støtter P&C. Dessuten må nok også en god del av laderne oppgraderes/byttes ut for å støtte dette.

En aktuell løsning, siden en lov ikke kan  gi tilbakevirkende kraft, er å lovpålegge betalingsterminal på alle nye stasjoner/laderstolper samt alle som må byttes ut. Og så kan man eventuelt følge opp et pålegg for eksisterende, mot at det opprettes en støtteordning for oppgradering av eksisterende ladere. Trenger ikke være 100% av kostnaden for likevel å kunne aksepteres av operatørene.

Om Enova i tillegg gir mulighet til å støtte noe av kostnaden ved bytte av ladestasjonene der det nå kanskje står bare en eller 2 50 kW-ladere som bare støtter en bil per lader hver, med lynladere som støtter lading av 2biler, så kan dette samtidig øke kapasiteten på små steder.

Det tror jeg vil kunne løse mye av kritikken som stilles for de som klager på kostnadene ved å bygge om/oppgradere eksisterende infrastruktur.

Jeg er ikke så sikker på dette. For å kunne ta betaling må betalingsterminalen snakke med laderen. De forskjellige laderfabrikantene har forskjellige protokoller. Som kanskje ikke støttes av de samme kortleserene. 

Så på et ladested fra Recharge, kan det være 5 forskjellige fabrikanter av ladere, som alle skal snakke med forskjellige kortterminaler som passer deres ladere, og som recharge skal ha en service avtale med.

Så mitt tips er at all ettermontering kommer til å skje på samme måte som recharge har gjort på et par ladestasjoner allerede: Man setter opp en «ipad med kortleser» som egentlig bare er en tilpasset versjon av appen som snakker med samme backend. Vi kunder må stå I kø et sted, og velge ladernr. Og må tilbake for å reautentisere når man skal stoppe ladingen.

Da går det raskere om folk bruker betalingsterminalen de har i lomma. Mobilen, som allerede har kredittkortet liggende i apple / Google pay. QR kode på stolpen og en nettside.. Ferdig.

Hvor bra tror du dette går med 50 + ladere og en sånn for hver tiende lader? Og det regner selvfølgelig, og det står en gullfarga leaf foran deg

 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (2 timer siden):
Snowleopard skrev (På 14.5.2022 den 8.08):

Jeg tror det er betydelig lettere og raskere å oppdatere laderne med kort-terminal, enn å endre på allerede eksisterende biler som ikke støtter Plug'n charge. Og jeg tipper bilprodusentene kun vil fristes til å oppdatere de som allerede har riktig HW.

Ergo vil dette bare bli løsning for noen av de eksisterende, samt kommende bilene, om man krever at de støtter P&C. Dessuten må nok også en god del av laderne oppgraderes/byttes ut for å støtte dette.

En aktuell løsning, siden en lov ikke kan  gi tilbakevirkende kraft, er å lovpålegge betalingsterminal på alle nye stasjoner/laderstolper samt alle som må byttes ut. Og så kan man eventuelt følge opp et pålegg for eksisterende, mot at det opprettes en støtteordning for oppgradering av eksisterende ladere. Trenger ikke være 100% av kostnaden for likevel å kunne aksepteres av operatørene.

Om Enova i tillegg gir mulighet til å støtte noe av kostnaden ved bytte av ladestasjonene der det nå kanskje står bare en eller 2 50 kW-ladere som bare støtter en bil per lader hver, med lynladere som støtter lading av 2biler, så kan dette samtidig øke kapasiteten på små steder.

Det tror jeg vil kunne løse mye av kritikken som stilles for de som klager på kostnadene ved å bygge om/oppgradere eksisterende infrastruktur.

Ekspander  

Jeg er ikke så sikker på dette. For å kunne ta betaling må betalingsterminalen snakke med laderen. De forskjellige laderfabrikantene har forskjellige protokoller. Som kanskje ikke støttes av de samme kortleserene. 

Så på et ladested fra Recharge, kan det være 5 forskjellige fabrikanter av ladere, som alle skal snakke med forskjellige kortterminaler som passer deres ladere, og som recharge skal ha en service avtale med.

Så mitt tips er at all ettermontering kommer til å skje på samme måte som recharge har gjort på et par ladestasjoner allerede: Man setter opp en «ipad med kortleser» som egentlig bare er en tilpasset versjon av appen som snakker med samme backend. Vi kunder må stå I kø et sted, og velge ladernr. Og må tilbake for å reautentisere når man skal stoppe ladingen.

Da går det raskere om folk bruker betalingsterminalen de har i lomma. Mobilen, som allerede har kredittkortet liggende i apple / Google pay. QR kode på stolpen og en nettside.. Ferdig.

Hvor bra tror du dette går med 50 + ladere og en sånn for hver tiende lader? Og det regner selvfølgelig, og det står en gullfarga leaf foran deg

Her tror jeg du misforstår med vilje. Nei, jeg mener selvsagt ikke at hver enkelt ladestolpe skal oppgraderes med hver sin individuelle kort-terminal, selv om det er mulig. Ja, jeg tror også at flere stasjoner hvor man skal/må ettermontere kort-terminal-løsning for, vil få en løsning der en kort-terminal dekker flere ladere. Dette er av ren praktisk karakter i tillegg til et kostnadsspørsmål.

Ladestasjonene har nettverk innebygget allerede, det er sånn de kommuniserer mellom hver ladestolpe og laderne i ladeskap/trafo. Så er det bare en liten omskrivning av koden i ladestolpene for å tillate at en boks som kobler seg i mellom laderne og terminalene, skal være med og styre om ladingen skal starte eller ikke.

Skal man benytte delt terminal, så må også merkingen av laderne og "kartet" på plansjen man skal velge riktig lader ut fra, gjøres langt mer intuitivt, så folk slipper å knote like mye som disse gjorde. Men selv for de, gikk det greit når de bare skjønte at de hadde prøvd å betale for feil pumpe og stikk i forhold til hvor de koblet seg på.

Det problemet burde det være veldig lett å designe seg bort fra. F.eks. kan farge, tall og bokstav indikere rett laderekke (farge), rett lader innenfor fargen (tallet for ladestolpen), og eventuelt bokstav fortelle hvilket stikk på den laderen man er koblet til (a for venstre CCS-stikk, b for midterste CCS-stikk og c for ChaDeMo-pluggen) for ladestoilper med inntil 3 ladestikk/kabler. Og for de med et AC-stikk på samme stolpe, så kan den være markert med AC.

Men dette vil som sagt være langt enklere å få til enn å få bilprodusentene til å ettermontere plug'n play-støtte i gamle biler. F.eks. min Kona som er "dum", i form av at den ikke har mobilt bredbånd/oppkobling. Jeg tror ikke det er mest vanskelig i min bil, da samme bil i USA har dette, og 2020-modellene har dette.

Men kostnaden er langt større, så dette ville de ikke tillate oss å få oppdatert i ettertid da det kom, og langt mindre nå som bilene er "gamle". Dette selv om man tenkte at man måtte betale for enheten som gir mobilt bredbånd.

Og jeg tror det blir enda vanskeligere å få produsenter av enda eldre biler til å skulle oppgradere disse. Men at det blir et krav for nye biler, det kan lett ordnes av myndighetene, selv om Norge alene ikke får gjort stort her. Dette må gjøres gjennom felles-europeiske godkjenningskrav. Altså at man ikke får gedkjent bil til omsetning i Europa om dette ikke er på plass.

Ja, dette skulle og vært gjort da man bestemte seg for å innføre CCS som Europeisk ladestandard. Da måtte bl.a. Nissan og Tesla ha levert CCS som standard nå, og antall biler uten dette, ville vært så lavt at det hadde vært neglisjerbart. Tesla byttet over av egen vilje, mens Nissan har som vi vet, tviholdt på ChaDeMo.

Og noen få leverandører har valgt å introdusere helt nye biler med ChaDeMo, selv om dette ser ut til å løse seg nå, da man ser at det i de fleste tilfeller reduserer salget. Spesielt på biler med nok rekkevidde og plass til å skulle fungere som nr.1-bil, og derved og fungere for lengre turer der man må forvente at de ønsker å hurtig/lynlade. Det er da forståelig at man ikke er fornøyd med at de fleste lademulighetene begrenser seg til 50 kW effekt selv om bil og ny versjon av standarden støtter langt høyere hastigheter.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Snowleopard said:

Her tror jeg du misforstår med vilje. Nei, jeg mener selvsagt ikke at hver enkelt ladestolpe skal oppgraderes med hver sin individuelle kort-terminal, selv om det er mulig. Ja, jeg tror også at flere stasjoner hvor man skal/må ettermontere kort-terminal-løsning for, vil få en løsning der en kort-terminal dekker flere ladere. Dette er av ren praktisk karakter i tillegg til et kostnadsspørsmål.

Ladestasjonene har nettverk innebygget allerede, det er sånn de kommuniserer mellom hver ladestolpe og laderne i ladeskap/trafo. Så er det bare en liten omskrivning av koden i ladestolpene for å tillate at en boks som kobler seg i mellom laderne og terminalene, skal være med og styre om ladingen skal starte eller ikke.

Skal man benytte delt terminal, så må også merkingen av laderne og "kartet" på plansjen man skal velge riktig lader ut fra, gjøres langt mer intuitivt, så folk slipper å knote like mye som disse gjorde. Men selv for de, gikk det greit når de bare skjønte at de hadde prøvd å betale for feil pumpe og stikk i forhold til hvor de koblet seg på.

Det problemet burde det være veldig lett å designe seg bort fra. F.eks. kan farge, tall og bokstav indikere rett laderekke (farge), rett lader innenfor fargen (tallet for ladestolpen), og eventuelt bokstav fortelle hvilket stikk på den laderen man er koblet til (a for venstre CCS-stikk, b for midterste CCS-stikk og c for ChaDeMo-pluggen) for ladestoilper med inntil 3 ladestikk/kabler. Og for de med et AC-stikk på samme stolpe, så kan den være markert med AC.

Men dette vil som sagt være langt enklere å få til enn å få bilprodusentene til å ettermontere plug'n play-støtte i gamle biler. F.eks. min Kona som er "dum", i form av at den ikke har mobilt bredbånd/oppkobling. Jeg tror ikke det er mest vanskelig i min bil, da samme bil i USA har dette, og 2020-modellene har dette.

Men kostnaden er langt større, så dette ville de ikke tillate oss å få oppdatert i ettertid da det kom, og langt mindre nå som bilene er "gamle". Dette selv om man tenkte at man måtte betale for enheten som gir mobilt bredbånd.

Og jeg tror det blir enda vanskeligere å få produsenter av enda eldre biler til å skulle oppgradere disse. Men at det blir et krav for nye biler, det kan lett ordnes av myndighetene, selv om Norge alene ikke får gjort stort her. Dette må gjøres gjennom felles-europeiske godkjenningskrav. Altså at man ikke får gedkjent bil til omsetning i Europa om dette ikke er på plass.

Ja, dette skulle og vært gjort da man bestemte seg for å innføre CCS som Europeisk ladestandard. Da måtte bl.a. Nissan og Tesla ha levert CCS som standard nå, og antall biler uten dette, ville vært så lavt at det hadde vært neglisjerbart. Tesla byttet over av egen vilje, mens Nissan har som vi vet, tviholdt på ChaDeMo.

Og noen få leverandører har valgt å introdusere helt nye biler med ChaDeMo, selv om dette ser ut til å løse seg nå, da man ser at det i de fleste tilfeller reduserer salget. Spesielt på biler med nok rekkevidde og plass til å skulle fungere som nr.1-bil, og derved og fungere for lengre turer der man må forvente at de ønsker å hurtig/lynlade. Det er da forståelig at man ikke er fornøyd med at de fleste lademulighetene begrenser seg til 50 kW effekt selv om bil og ny versjon av standarden støtter langt høyere hastigheter.

Jeg misforstår ikke med vilje. Jeg var så opptatt av å få frem mitt poeng at jeg ikke leste ditt :)
Ja det er enklere å tilby kortbetaling enn at alle biler skal ha plug and charge.

Problemet her er at folk som svarer på spørreundersøkelser og sier «ja jeg vil ha kortbetaling» tror at det betyr at de kan bippe kortet sitt på pumpa på samme måte som man betaler på en colaautomat. For at det skal skje på eksisterende ladere så koster det mye penger.

For at det skal skje på alle nye ladere, så er det fullt mulig. Men det kommer til å bremse utbyggingen. For å holde kostnaden nede så må man kjøpe ladere med kortlesere allerede installert som et totalprodukt fra laderprodusentene. Eller bygge sin egen infrastruktur. Siden man i businessmodellen til bensinstasjoner alltid har vært avhengig av å eie kundedata, ha fordelsprogrammer etc. så tipper jeg man lander på egen infrastruktur.

Dette koster tid og penger, som forsinker utbyggingen.

Gi pålegg om roaming, så man kan bruke akkurat hvilken app man vil, inkludert betale direkte på en nettside, og betale samme pris. Ikke bland inn kortbetaling. 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jeg misforstår ikke med vilje. Jeg var så opptatt av å få frem mitt poeng at jeg ikke leste ditt :)

Hehehe! Fort gjort.

bzzlink skrev (2 timer siden):

Problemet her er at folk som svarer på spørreundersøkelser og sier «ja jeg vil ha kortbetaling» tror at det betyr at de kan bippe kortet sitt på pumpa på samme måte som man betaler på en colaautomat. For at det skal skje på eksisterende ladere så koster det mye penger.

For at det skal skje på alle nye ladere, så er det fullt mulig. Men det kommer til å bremse utbyggingen. For å holde kostnaden nede så må man kjøpe ladere med kortlesere allerede installert som et totalprodukt fra laderprodusentene. Eller bygge sin egen infrastruktur. Siden man i businessmodellen til bensinstasjoner alltid har vært avhengig av å eie kundedata, ha fordelsprogrammer etc. så tipper jeg man lander på egen infrastruktur.

Dette koster tid og penger, som forsinker utbyggingen.

Mange av laderne selges i andre land med kortautomat, så hvor vanskelig og dyrt det blir, kommer veldig an på hvilket utstyr som er der allerede, og ikke minst hvordan ladestasjonsoperatørene/leverandørene velger å løse dette.

For flere automater er det bare snakk om en ny frontplate med betalingsautomat montert på, og så må man selvsagt få koblet dette til og oppdatert programvaren.

For endel andre, så er nok laderne så gamle og sikkert bare 50 kW effekt, og svaret blir da å bytte hele stolpen. Kanskje gjøres dette ved at man samtidig utvider ladestasjonen med flere ladere samtidig. Ellers kommer nok felles betalingsautomat for noen av stasjonene som er for ny til at man vil bytte og utvide.

Laderne kan og stå ved en lokasjon som er lite brukt, gjerne fordi det er en kombinasjon av "rar" lokasjon på et relativt øde sted, med svært få ladestolper (1 eller 2 stolper og/eller samtidig ladende biler) med lav effekt, høy feilrate og lite tilbud i nærheten. Her kan jeg se for meg at man alternativt vurderer nedleggelse/utkobling.

Og ja, selvsagt representerer dette en kostnad, som kan gå ut over investeringer ellers. Selv ville jeg nok tenkt at litt større tidshorisont på å oppgradere eksisterende ladestasjoner, hadde vært fornuftig. Men man kan ikke gi for stor utsettelse, ellers kommer vi aldri i mål.

bzzlink skrev (2 timer siden):

Gi pålegg om roaming, så man kan bruke akkurat hvilken app man vil, inkludert betale direkte på en nettside, og betale samme pris. Ikke bland inn kortbetaling. 

Krav om roaming er bare delvis en løsning. Det er fremdeles en viss lock-in. Og jeg har personlig opplevd mye problemer med både ladekort, app og brikke, der ladekort er det som av en eller annen grunn har fungert best. Men ikke uten problemer der heller. Og av det man leser rundt og hører, er ikke dette unikt dessverre.

Løsninger med kort, brikke og app, fører med seg et ekstra sett av muligheter til å feile. Og det ser tydeligvis ut som det og skjer, noe som absolutt ikke er overraskende. Mengden data som må gå mellom stasjon og "backend" er langt større ved slike løsninger, enn med kort, og er mer sårbar for feil.

Ved kortbetaling direkte, er den ikke avhengig av at kommunikasjon med backend er kontinuerlig, da det aller meste som må skje, skjer lokalt ved stolpen. Mengden data som må gå, er minimal og bare akkurat ved betalingstidspunktet, og ved ladeslutt. Og de har en innebygd reserveløsning som gjør at den fungerer selv når kommunikasjonen mot backend er dårlig eller borte.

Jeg tror derfor at antall feil blir mindre, og mindre "alvorlig". Selvsagt vil visse typer feil fremdeles eksistere, men ikke så mye rundt det som ofte feiler med app/brikke-løsninger som krever forhåndsregistrering og tilnærmet kontinuerlig kontakt med både den som eier/drifter stasjonen og din(e) ladeoperatør(er)/roamingpartner.

Og for all del hold vekk at man må gå inn på en nettside for å betale med kort. Det er jo definitivt den verste løsningen.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Hehehe! Fort gjort.

Mange av laderne selges i andre land med kortautomat, så hvor vanskelig og dyrt det blir, kommer veldig an på hvilket utstyr som er der allerede, og ikke minst hvordan ladestasjonsoperatørene/leverandørene velger å løse dette.

For flere automater er det bare snakk om en ny frontplate med betalingsautomat montert på, og så må man selvsagt få koblet dette til og oppdatert programvaren.

Og så har vi Tesla, den største (og rimeligste) ladeoperatøren av alle. De har ingen forberedelse for montering av kortleser, betjeningsutstyr eller skjermer på laderne sine. Jeg tipper de setter opp én liten stolpe med betalingsautomat for alle (opptil 44) laderne, lykke til med å stå i kø der. Last ned appen på forhånd blir da mitt tips ;)

Fordelen for Tesla er at samme app fungerer i hele Europa. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Og så har vi Tesla, den største (og rimeligste) ladeoperatøren av alle. De har ingen forberedelse for montering av kortleser, betjeningsutstyr eller skjermer på laderne sine. Jeg tipper de setter opp én liten stolpe med betalingsautomat for alle (opptil 44) laderne, lykke til med å stå i kø der. Last ned appen på forhånd blir da mitt tips ;)

Fordelen for Tesla er at samme app fungerer i hele Europa. 

Tesla kan jo selvsagt løse ting på den kjipeste måten når kravet om betalingsløsning med kortbetaling skal innføres. Det høres dog ikke ut som i Tesla sin ånd.

PS! Jeg har lastet ned Tesla sin app, men har ikke knyttet opp noe kort dit. Men likevel får jeg sett pris på lading, både for ikke-Teslaer og Teslaer samt abonnementer. Andre apper lar deg ikke se priser uten at man både har laget konto, lagt til betalingskort og samtidig er logget inn på appen.

Lenke til kommentar
LD93 skrev (På 23.5.2022 den 11.08):

Derfor burde ladestasjons leverandører og bil leverandører samarbeidet fra start.. Bare du plugger i bilen så skal ladestasjonen vite hvem som står der, og vipps du får all informasjon på infotainment i bilen og godkjenner.

Betaling ++ kan gjøres via billeverandøren sin "Bilapp" på sine respektive betalingsmetoder.

Sånn som Tesla har gjort det i over 10 år m.a.o. 👍 Enig! God løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Sånn som Tesla har gjort det i over 10 år m.a.o. 👍 Enig! God løsning.

Det hadde jo selvsagt vært aller best, men det får dessverre ikke bilprodusentene til å fikse på allerede eksisterende elbiler, ihvertfall ikke på de som er "offline".

Vi må dessverre fremdeles forholde oss til disse bilene i minst 10 år til. Og brukere som av forskjellige grunner ikke klarer eller vil forholde seg til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (48 minutter siden):

Denne ladestasjonsdiskusjonen minner meg om denne. Vi er vel snart oppi 14 apper som skal være behjelpelige med å lade en bil på enkleste mulige måte?

Jeg tok en kort telling, og jeg finner at jeg har over 30 apper på telefonen, der alle tilbyr betaling som ihvertfall en del av løsningen. Noen av appene er vel så mye for å finne de forskjellige laderne. Så kommer de "rene" ladepunktfinner-appene og rutefinnerne, samt parkeringsapper...

Roaming kunne hjulpet mye, men så lenge prisene i stor grad er kraftig forskjellig alt etter hvem du er registrert hos, hvilken avtale man har, og hvilken app/brikke/kort man bruker, så er det fremdeles fullstendig "wild, wild west"-tilstander.

Som sagt før, jeg ønsker å bli kvitt app/brikke/ladekort-helvetet. Og jeg tipper nye brukere med mindre teknisk forståelse enn meg, i beste fall blir anbefalt en som forsåvidt fungerer greit, men som ikke gir de noen god pris.

Elbilforeningens blå brikke er et eksempel på en slik halvgod løsning, der du betaler unødvendig dyrt, men det funker fint mange steder. Men da må du og være medlem av Elbilforeningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 timer siden):

Det hadde jo selvsagt vært aller best, men det får dessverre ikke bilprodusentene til å fikse på allerede eksisterende elbiler, ihvertfall ikke på de som er "offline".

Vi må dessverre fremdeles forholde oss til disse bilene i minst 10 år til. Og brukere som av forskjellige grunner ikke klarer eller vil forholde seg til dette.

Ja selvfølgelig. Der er nok kortbetaling den eneste fornuftige løsningen, selv om det kommer til å koste litt.

Snowleopard skrev (3 timer siden):

eg tok en kort telling, og jeg finner at jeg har over 30 apper på telefonen, der alle tilbyr betaling som ihvertfall en del av løsningen. Noen av appene er vel så mye for å finne de forskjellige laderne. Så kommer de "rene" ladepunktfinner-appene og rutefinnerne, samt parkeringsapper...

Jeg tok en rask sjekk jeg også, og jeg har ganske nøyaktig EN ladeapp (Tesla.appen) på min telefon. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (14 minutter siden):

Ja selvfølgelig. Der er nok kortbetaling den eneste fornuftige løsningen, selv om det kommer til å koste litt.

Jeg tok en rask sjekk jeg også, og jeg har ganske nøyaktig EN ladeapp (Tesla.appen) på min telefon. 😄

Hadde kanskje blitt litt sånn for meg også om jeg skaffet meg Tesla.

Men ABRP og Chargefinder hadde jeg nok uansett skaffet meg. Om man er medlem av Elbilforeningen, ville vel og kart-appen dems vært en del av utrustingen, og nå og dems blå "Ladeklubben" for å kunne betale for AC-lading rundt omkring.

I Oslo er det nesten påkrevd å ha konto hos Fortum for å få brukt offentlige/kommunale ladestolper, og da trenger man og "Bil i Oslo"-appen for å betale for parkering. Usikker på om man får åpnet AC-laderne med den "lille blå" ladebrikken fra Elbilforeningen.

Minimum bør man kanskje og ha Easypark og kanskje noen parkeringsapper til. Apcoa er vel bl.a. stor på parkering i Oslo.

Incharge for AC-ladere i Sverige, er greit å ha om man grensehandler, og samme med parkeringsappen for Gøteborg, men kanskje en av de kunne blit kuttet ut med f.eks. ladeklubbens blå brikke.

Kanskje noen som er medlem og har testet ut, kan svare bedre på noen av de jeg er litt usikker på om Ladeklubbens lille blå er løsningen.

Så, selv med Tesla så kan det nok hende det blir noen flere enn man i første omgang ser for seg å trenge.

Endret av Snowleopard
Endret ene setningen for å presisere at jeg mente elbilforeningens ladeklubb-brikke
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (25 minutter siden):

Hadde kanskje blitt litt sånn for meg også om jeg skaffet meg Tesla.

Men ABRP og Chargefinder hadde jeg nok uansett skaffet meg. Om man er medlem av Elbilforeningen, ville vel og kart-appen dems vært en del av utrustingen, og nå og dems blå "Ladeklubben" for å kunne betale for AC-lading rundt omkring.

I Oslo er det nesten påkrevd å ha konto hos Fortum for å få brukt offentlige/kommunale ladestolper, og da trenger man og "Bil i Oslo"-appen for å betale for parkering. Usikker på om man får åpnet AC-laderne med den "lille blå" ladebrikken fra Elbilforeningen.

Minimum bør man kanskje og ha Easypark og kanskje noen parkeringsapper til. Apcoa er vel bl.a. stor på parkering i Oslo.

Incharge for AC-ladere i Sverige, er greit å ha om man grensehandler, og samme med parkeringsappen for Gøteborg, men kanskje en av de kunne blit kuttet ut med f.eks. ladeklubbens blå brikke.

Kanskje noen som er medlem og har testet ut, kan svare bedre på noen av de jeg er litt usikker på om Ladeklubbens lille blå er løsningen.

Så, selv med Tesla så kan det nok hende det blir noen flere enn man i første omgang ser for seg å trenge.

Jeg er medlem i elbilforeningen, og har både en svart og en blå ladebrikke liggende i en skuff hjemme. Ser ikke noe behov for dem.

Harryhandel  er et fremmedord for oss som bor vest i landet.

Oslo har jeg som mål slippe å oppholde meg i. Den byen blir bare verre og verre å forholde seg til for folk som bare er innom av og til.

Et par parkeringsapper bør man ha, men det er en helt annen sak enn lading.

Summa summarum så forstår jeg (nesten) ikke hvorfor folk kjøper andre elbiler enn Tesla. Vil man ikke ha det så enkelt og sømløst som mulig? Joda, jeg ser at folk har andre behov. Småbiler etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (43 minutter siden):

Jeg er medlem i elbilforeningen, og har både en svart og en blå ladebrikke liggende i en skuff hjemme. Ser ikke noe behov for dem.

Harryhandel  er et fremmedord for oss som bor vest i landet.

Oslo har jeg som mål slippe å oppholde meg i. Den byen blir bare verre og verre å forholde seg til for folk som bare er innom av og til.

Et par parkeringsapper bør man ha, men det er en helt annen sak enn lading.

Summa summarum så forstår jeg (nesten) ikke hvorfor folk kjøper andre elbiler enn Tesla. Vil man ikke ha det så enkelt og sømløst som mulig? Joda, jeg ser at folk har andre behov. Småbiler etc.

Ser absolutt at det med bosted og hvor man bruker å kjøre, absolutt er med på å bestemme hva man har bruk for.

F.eks. Easypark bruker jeg minst mulig, og kun om det blir eneste alternativ, som da jeg en gang dro hjemmefra uten lommeboka. Men årsaken til at jeg installerte den i første omgang, var faktisk at det var den eneste måten å få starta lading på ved Legoland. Så altså for lading av elbil. Slik er det nok sikkert på endel andre parkeringsanlegg med lademulighet.

Hvilken elbil man kjøper, kommer jo selvsagt an på flere ting. Behov, økonomi, ønsket bilstørrelse og ikke minst hva man får tak i. Å bestille Tesla har til tider vært større ventetid på enn endel andre bilmerker. Nå er det problemet ikke så stort, bortsett fra at endel savner f.eks. TMYP i den fargen man ønsket, men som Tesla ennå ikke har levert/produsert. Eller de som venter på 5 eller 7-seter-versjonen av nye TMX.

Så må det og sies at det å lade en Ionity-bil med avtale-rabatt, ennå er godt billigere enn å lade en Tesla, selv om det er større sjanse for å havne i ladekø, og det er mange flere hull i dekningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Snowleopard said:

Det hadde jo selvsagt vært aller best, men det får dessverre ikke bilprodusentene til å fikse på allerede eksisterende elbiler, ihvertfall ikke på de som er "offline".

Hvorfor ikke skiltavlesning ? Det fungerer jo helt fint på ferger, bommer og parkering. For eksempel slik at bilnummeret kommer opp på en skjerm når man parkerer på en ladeplass, med pris. Så aksepterer man ved å plugge i kabelen. Eller velger en annen løsning.

På mange biler kan også VIN nr leses med et godt kamera.

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke skiltavlesning ? Det fungerer jo helt fint på ferger, bommer og parkering. For eksempel slik at bilnummeret kommer opp på en skjerm når man parkerer på en ladeplass, med pris. Så aksepterer man ved å plugge i kabelen. Eller velger en annen løsning.

Da må vel endel biler få oppvarmet skilt og spyler, siden så mange kjører med tildekte skilt. 😉

Har forsåvidt foreslått tilsvarende selv, men da med annen hensikt, nemlig å få sjekket om lader har blitt "iced" av bil uten lademulighet, eller av hybrid eller elbil som ikke er plugget i og faktisk lader.

Men så er det vel noen regler om kameraer på offentlig plass, som har visse krav. Tror det derfor er lettere å få til ved bomstasjoner og inn/utkjøring fra parkeringsplasser og parkeringsanlegg, sammenlignet med ladestasjoner. Og skilt er jo langt lettere å jukse med. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Snowleopard said:

Og skilt er jo langt lettere å jukse med. 

Kamera trenger jo ikke komme på før bilen er tett inntil. Og det er vel ikke så veldig fristende å presentere et stjålet skilt, når man skal oppholde seg på stedet en viss tid etterpå. 

Lenke til kommentar

Hvis man først skal lage en standard, så må den i hvert fall fungere i Skandinavia helst Europa. For oss som har 40 min. kjøring før man er i et annet land, så hjelper det ikke om det kun er en standard når man kjører i den ene retningen. 

Dette utelukker, bankaxept, vipps, skiltlesing, bombrikken, smsbetaling etc.

Endel av problemet ved lading er at man skal etterskuddstrekke et beløp basert på bruk. En rask løsning ville vært om man kan forskuddsbetale sånn som på disse.

Men kan disse automatene håndtere pin transaksjoner, dersom man skal betale noe over 400,-?

img_6568.jpg.4c88522b785f96354c4ac871e0920768.jpg

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Kamera trenger jo ikke komme på før bilen er tett inntil. Og det er vel ikke så veldig fristende å presentere et stjålet skilt, når man skal oppholde seg på stedet en viss tid etterpå. 

Sensorer OG kamera?

Og så sa jeg "jukse med". Det trenger ikke bety stjålet skilt, kan være "hjemmelagd" med kopi av gyldig skilt tilhørende annen elbil. Trenger jo ikke nødvendigvis være samme biltype eller farge, så da oppdages det kanskje ikke før eier av bilen nummeret tilhører, oppdager dette og klager. Og festes det med magneter, så er det jo raskt å ta av og på rett før og etter at man har ladet.

Vi vet jo allerede at skiltavlesing har visse problemer med å lese rett skilt, og passerer vel fremdeles manuell kontroll ved bompasseringer.

Edit:

J-Å skrev (1 time siden):

På mange biler kan også VIN nr leses med et godt kamera.

Fordrer jo at alle biler parkerer samme vei i forhold til lader. Med ladeluken plassert så mange forskjellige steder, så vil det være utelukket. Skiltet er tross aølt ca samme sted fysisk uansett om bilen har front eller <"rumpe" inn mot laderen.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...