Gjest 3d82c...62d Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Burde jo vite dette, jeg har sett bilder av det før, men har tydeligvis ikke vært helt bevisst hva jeg ser. Har alltid trodd at magen, altså det vi kaller magen er der hvor magesekken er. Men da jeg så noen bilder, slik som det under, er jo den lang oppe i brystet. Og der vi kaller mage, er det jo bare tarmer. Så når man har stor mage/vom, så er det tarmene som er store da, ikke magesekken..? Anonymous poster hash: 3d82c...62d Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Magen vår består av flere organer enn bare magesekken. 😜 Maten ligger ikke så lenge i magesekken. Den forsvinner ganske fort ned i tarmsystemet vårt. Magen bruker et par timer på å bryte ned maten - før den videre går til tynntarmen der "behandlingstiden" er 5-6 timer. Alt etter hva du spiser. Så kommer maten ut igjen som regel mellom 24-36 timer. Vi spiser som regel 3-4 måltider hver dag. Så magesekken rekker å bli "tømt" før neste måltid. Lenke til kommentar
G Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 (endret) On 5/10/2022 at 10:52 PM, Guest 3d82c...62d said: Og der vi kaller mage, er det jo bare tarmer. Så når man har stor mage/vom, så er det tarmene som er store da, ikke magesekken..? Anonymous poster hash: 3d82c...62d Vil tro at man som regel prater om fettvev da. En fettcelle kan bli ganske stor. Har du mange fettceller i vevet utenfor tarmene på buken, så kan dette bli et ganske stort volum. Normalt sett så er det fettvevet som vokser. Holdning på ryggsøylen kan trenes opp for den kan begynne å bli litt slakk dersom muskler som støtter opp ryggen er utrente. Dette fører jo til at "fettposen" din stikker ende mer ut pga. slakk i ryggen. Du kan midlertidig dra inn dette og rette deg opp, men det er bedre om du får trent opp styrke i musklene slik at dette blir mer naturlig for deg. Det er noen sjeldnere tilfeller hvor tarmene har en så stor forstoppelse at disse vokser seg tykke av mat/avføring. Dette krever da gjerne operasjoner vil jeg tro. Men, hos de fleste så antar jeg at det dreier seg om fettvevet som vokser i første omgang. I andre omgang så ville jeg ha sett på ryggsøylens støttemuskulatur. Det folk kaller for "six pack" er en muskulatur på buken. Det kan smått hjelpe litt å trene de, men jeg tror mesteparten dreier seg om slanking, og selvsagt noe trening så du får riktig holdning på posituren. Når du begynner å prate om magesekk, så går det mest på hvor mye du kan spise pr. måltid. De som overspiser jevnlig vil kunne få en noe større magesekk, som da gjør at du kan få i deg flere kalorier. Dersom du er forsiktig i matinntaket så vil magesekken krympe. Dersom leger finner på å foreslå operasjon på magesekken for å gjøre den mindre, så vil den etterhvert vokse seg større når du igjen begynner å miste grepet om porsjoner. Så det kan bli litt fånyttes, samtidig som at du vil tape en del magesekkoverflate som lager syre, som hjelper til med Vitamin B12 og slike ting. Ergo så er det anbefalt å la være å gå for det, og heller forsøke livstilsendringer. Tegningen nedenfor viser fettvev mellom tarmene også. In summary, fat cells initially expand (increase in size) to add 15 lbs of extra body fat. After 15 lbs of weight gain, fat cells multiply by turning stem cells (pre-adipocytes) in to fully functioning fat cells. Through multiplication, fat cells can potentially store an unlimited amount of extra body fat! 15 pund vekt er lik 6,8 kg. Kommer sikkert bittelitt an på kjønn og individet. Men sånn omtrentlig etter 6,8 kg fettvevsøkning, så deler fettcellene seg og omgjøres til stemceller som blir til fult fungerende fettceller. Altså gjennom denne multiplikasjonen så kan man tilnærmet lagre uendelig med energi som fett på kroppen. Det finnes en del i Amerika, England, Mexico og andre steder som ender opp i sengen som de aldri igjen kan forlate: Da er du rimelig kjørt og dødeligheten og komplikasjonsmengde forhøyes dramatisk. Også er det slik at når du gir barn brus, så kan dette bygge opp forutsetninger senere i livet til å bli overvektig. Det fettet som dannes som barn kan skape deg trøbbel. Her en historie om en indisk far som ønsker å selge sine organer for å redde barna fra fedme. Når du ser ut som michelin-mannen og har hode nesten stort som en bulldog. Da er det noe som ikke stemmer: Endret 11. mai 2022 av G Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 (endret) Jeg trodde ganske lenge at lungene var tomme "ballonger", men der bomma jeg gitt. Tipper det er en ganske utbredt misforståelse. https://steemit.com/blog/@lapilipinas/what-is-inside-the-lungs https://www.youtube.com/watch?v=d-f3RL0KiUg Endret 11. mai 2022 av Gjest Baardsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå