Gå til innhold

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (4 timer siden):

Å røre en annens kropp mot denne personens vilje er vel en slags kroppskrenkelse? Jeg har lurt på hvordan ting ville ha sett ut hvis det var den konservative mørkemannen som hadde berørt en kvinnes kropp på en måte som hun oppfattet som krenkende.

Kanskje det er noen historisk-kulturelle-religiøse implikasjoner her som jeg ikke helt forstår.

-k

Det kommer vel litt an på motivet? Hvis det er for å kladde eller sette kvinnen på "sin rette plass" under mannen, så hadde det vært en ting, men Shabana Rehman gjorde vel dette humoristisk ment med et glimt i øyet, og sendte samtidig en beskjed om at hun ikke lar seg "settes på plass" av en Mulla. Det finnes selvsagt fremdeles undertrykkelse som man bør stå opp imot, selv om wokerne drar den for langt (eller de kan jo ikke dra den for langt ifølge deres egne mullaer - jfr: James Lindsay@Oxford Union)

Men vi trenger ikke diskutere dette her. Nok av andre tråder. La dette være en humor-tråd. ;)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
Fustasjeopphengsforkobling skrev (På 30.12.2022 den 22.28):

Da Shabana løftet mullaen, satt hele medie- og pressefalanksen ringside på Smuget fordi arrangementet var en lansering av Krekars bok. Mullaen ble rasende, og truet forsamlingen til å slette bildene de hadde tatt. Og hva skjedde? De slettet bildene. Der satt det journalister og kommentatorer og kulturwhatnots i hopetall – og slettet bildene de hadde tatt. På ordre fra mullaen!

Det finnes derfor så vidt meg bekjent ingen dokumentasjon av mullaløftet, bortsett fra de bildene som ble tatt av TV 2s kamera som tilfeldigvis sto og surret bakerst i et hjørne.

Da vi forlot Smuget etter stuntet, så de tilstedeværende knapt i vår retning i det hele tatt. De jublet ikke eller klappet noen på skulderen, snarere tvert imot. Det var først senere, da saken eksploderte i mediene både her hjemme og verden over, at applausen begynte å runge, og opportunistene kom med sine hurrarop.

For nei, de hadde fremdeles ikke forstått Shabana, men nå som reaksjonene kom internasjonalt, ville plutselig alle være på hennes side.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Kn61bo/det-var-en-gang-i-norge

 

Kanskje kvinnene, skulle loefte biskoper og prester opp til magen og gni pikken dems inn til magen og brystene og le av dem, naar de ble sure?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 17.1.2023 den 18.16):

Å røre en annens kropp mot denne personens vilje er vel en slags kroppskrenkelse? Jeg har lurt på hvordan ting ville ha sett ut hvis det var den konservative mørkemannen som hadde berørt en kvinnes kropp på en måte som hun oppfattet som krenkende.

Kanskje det er noen historisk-kulturelle-religiøse implikasjoner her som jeg ikke helt forstår.

-k

Helt enig! Jeg synes absolutt ikke at det var greit eller morsomt. Men nå er jeg jo generelt sett opptatt av det å ha respekt for en annens grenser også skal gjelde menn, ikke bare kvinner og alle uansett hva de tror på og ikke tror på, og uansett hva man har gjort og ikke gjort.

Endret av Gaea
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (8 timer siden):

Kanskje kvinnene, skulle loefte biskoper og prester opp til magen og gni pikken dems inn til magen og brystene og le av dem, naar de ble sure?

Hæ?? Så vi samme video? Impliserer du at Mullaen ble så sprengkåt av at en småfeit kvinne tok et "cheer up"-mannegrep rundt livet og løftet ham et par sekunder? Er det derfor Mullaen sier; nei nei, det er ikke bra? Hvis det er slik du forstår situasjonen så må jeg nesten lure på hvor påvirket du er av ekstremt islamistisk tankegods. Lily Bandehy eksemplifiserer her:

For mange av oss som har opplevd islam på nært hold er det noe som skurrer.

Ramadan minner oss om vold, slag, pisk og løgn. Under ramadan ble alt strengere for vanlige folk, og da spesielt kvinner. Imamer, Hizbollah, moralpolitiet og andre religiøse menn ble mer kontrollerende.

En liten feil som å ha en røyk i hånden eller et glass vann, kunne bli straffet med fengsel eller offentlig pisking. Kvinners hår fristet mer enn vanlig og mange kvinner holdt seg innendørs.

Et hårstrå, et smil eller et blikk kunne straffes, fordi det vekket begjæret hos en mann.

Jeg vil fortelle om noen av mine opplevelser av ramadan, som ung jente i Iran.

Jeg var rundt ti år gammel og hadde på meg en lysegrønn, kortarmet kjole som rakk meg til kneet. Jeg lekte og løp opp og ned trappen, da jeg ble avbrutt av en gammel mann som satt ved bassenget og forberedte seg til kveldsbønn. Han kjeftet på meg og løp etter meg for å slå meg med stokken sin.

Han hadde fastet hele dagen, og nå hadde han sett meg og blitt fristet.

Heldigvis kom mor ut. Hun stoppet opp og sa til ham at han var en gammel mann, som kunne vært min bestefar. Hun sa at det var han som syndet, ikke jeg. Den gamle mannen ble sint på mor. Han mente at jeg ikke hadde kledd meg anstendig, fordi jeg var ti år og gifteklar.

Der og da forsto jeg det ikke, men senere har jeg forstått at hvis jeg vekker begjæret hos enn mann går jeg til helvete. Mitt hår og min kropp er en synd.

Under ramadan kom imamen med sort turban ridende på sitt hvite esel. En ung gutt leide eselet. Imamen satt rak i ryggen, med begge armene strukket ut på hver side, så folk kunne kysse ham for å få velsignelse.

Imamen og eselet ble værende hos oss i en måned under ramadan. Han sov godt hele dagen, og på kvelden skulle han til moskeen og lede bønnen.

Mor, som hadde sju barn, løp rundt og laget safranris, lammegryte og «halva» (risgrøt med safran). Noen ganger beordret hun oss barna til å fange høner som hun slaktet til imamens måltider. Hennes ansikt var rødt og svett foran flammene mens hun laget mat. I likhet med resten av oss var hun også fastende.

Vi barna måtte være stille og ikke forstyrre imamens søvn. Det var sommer og over 40 grader. Fastedagene var lange. På kvelden hadde mor og far jobbet hele dagen uten pause. Imamen derimot var opplagt og uthvilt. Han dro til moskeen for å snakke om helvete, ilden, og synden.

Da de kom hjem fikk ikke mor og døtre lov til å spise med imamen og mennene. Vi måtte vente til etter de hadde spist. Vi fikk spise rester, eller risgrøten til mor. Når mennene dro tilbake til moskeen fikk vi et lite pusterom til å bevege oss fritt.

Når ramadan var over, samlet imamen «zakat» (islamsk skatt, eller bot) for de som ikke hadde fastet en dag eller to. Han fikk gaver eller mynter fra folk som ikke hadde mat til neste dag.

Allahs imam dro mett og fornøyd med noen ekstra kilo rundt livet på sitt hvite esel. Han hadde et ekstra esel som ble brukt til å frakte gavene fra de som hadde ofret.

Det var viktig for landsbygden å få besøk am imamen, uansett hvor mye det kostet. Folket som ble igjen var fattigere enn de hadde vært før han kom, men de var fornøyde fordi de hadde klart å få helvetesilden på avstand – i hvert fall for en stund.

Dette er virkeligheten slike kvinner må leve i. Tenke seg til at en kvinne som har levd under slik dritt vil vise at en Mulla ikke lenger får bestemme over henne (eller andre kvinner) på slike måter.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Gaea skrev (1 time siden):

Helt enig! Jeg synes absolutt ikke at det var greit eller morsomt. Men nå er jeg jo generelt sett opptatt av det å ha respekt for en annens grenser også skal gjelde menn, ikke bare kvinner og alle uansett hva de tror på og ikke tror på, og uansett hva man har gjort og ikke gjort.

Da bør du sette deg inn i hva dette egentlig handler om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/30/2022 at 10:28 PM, Fustasjeopphengsforkobling said:

Da Shabana løftet mullaen, satt hele medie- og pressefalanksen ringside på Smuget fordi arrangementet var en lansering av Krekars bok. Mullaen ble rasende, og truet forsamlingen til å slette bildene de hadde tatt. Og hva skjedde? De slettet bildene. Der satt det journalister og kommentatorer og kulturwhatnots i hopetall – og slettet bildene de hadde tatt. På ordre fra mullaen!

 

Hvis du ser på videoen, så kommer det ett eneste lysglimt fra en blitz i løpet av de få sekundene Krekar er i lufta. Og så ser man at fotografen senker kameraet, snur seg mot venstre og går. Ingenting tyder derfor på at "hele medie- og pressefalanksen" hadde noen bilder å slette, så absolutt ingenting tyder på at "journalister og kommentatorer og kulturwhatnots i hopetall" satt og slettet bilder de hadde tatt.

Dette er kanskje noe du har drømt eller fantasert om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (På 10.5.2022 den 14.25):

(Who knows.. Kanskje vi også får oppleve kanselleringskultur i tråden? Innlegg som blir fjernet? Spennende

Det triste er at folk på høyresiden tror at folk på venstresiden i Norge finner dette humoristiske materiellet krenkende på noe vis.

Det er jo bare komedie. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (1 minutt siden):

Hvis du ser på videoen, så kommer det ett eneste lysglimt fra en blitz i løpet av de få sekundene Krekar er i lufta. Og så ser man at fotografen senker kameraet, snur seg mot venstre og går. Ingenting tyder derfor på at "hele medie- og pressefalanksen" hadde noen bilder å slette, så absolutt ingenting tyder på at "journalister og kommentatorer og kulturwhatnots i hopetall" satt og slettet bilder de hadde tatt.

Dette er kanskje noe du har drømt eller fantasert om?

Det er sitat fra eksmannen til Shabana Rehman. Ikke mitt utsagn, men jeg ser poenget ditt. Det ser ut som det bare er ett bilde som blir tatt, og at det derfor er en overdrivelse å si det du sikter til, samt "Det finnes derfor så vidt meg bekjent ingen dokumentasjon av mullaløftet, bortsett fra de bildene som ble tatt av TV 2s kamera som tilfeldigvis sto og surret bakerst i et hjørne.". Det kan selvsagt ha blitt tatt bilder uten blitz, men det virker heller usannsynlig. Så det er nok mulig at Rehman og eksmannen har overreagert på dette punktet, men hovedpoenget står seg fortsatt like godt: En mulla skal ikke bestemme over hva andre i samfunnet skal ha lov og ikke lov til. Han kan bruke sin demokratiske stemme som alle andre, men han er ikke opphøyet over andre. Han kan ha sin tro såklart, men kan ikke påtvinge den på andre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Det triste er at folk på høyresiden tror at folk på venstresiden i Norge finner dette humoristiske materiellet krenkende på noe vis.

Det er jo bare komedie. 

Jeg skjønner heller ikke helt poenget med å la seg krenke av det, men jeg registrerer jo at folk lar seg krenke (selv om ikke du skulle gjøre det). Ja, det er komedie, og poenget er vel ikke at man ønsker å krenke noen, men å avdekke og poengtere ting som er hysteriske/håpløse/tullete/hyklerske etc i så stor grad at det blir komisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Thon Hotels konserndirektør Morten Thorvaldsen forteller at de ønsker å være nøytrale.

– Vi har ikke heist regnbueflagg på flaggstengene våre fordi vi ønsker å være nøytrale, og at inkludering og mangfold skal favne alle.

 

 

Thon Hotels opphever forbudet mot å heise pride-flagget

I en pressemelding onsdag skriver Thon Hotels at de har undervurdert signaleffekten og kraften av å ikke heise pride-flagget: – Derfor endrer vi beslutningen, sier konserndirektør.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/4/2023 at 4:19 PM, Fustasjeopphengsforkobling said:

En mulla skal ikke bestemme over hva andre i samfunnet skal ha lov og ikke lov til. Han kan bruke sin demokratiske stemme som alle andre, men han er ikke opphøyet over andre. Han kan ha sin tro såklart, men kan ikke påtvinge den på andre. 

En mulla, eller hvem som helst andre, har en soleklar rett til å nekte å bli løftet av andre. Helt uavhengig av grunnen.
Det var svært, svært respektløst det som ble gjort i den debatten der.
 

Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (På 3.5.2023 den 23.11):

Da bør du sette deg inn i hva dette egentlig handler om.

Jeg forstår det fremdeles ikke. Hvis kroppen er ukrenkelig så bør det også gjelde sure gubber som vi ikke liker. Hvis mullahen følte seg ukomfortabel ved å bli løftet av en kvinne, hvorfor er det mer akseptabelt enn om jeg gjør noe med en kvinnekropp mot hennes vilje? Kan vi tvinge igjennom gjensidig respekt ved å opptre respektløst?

Jeg kjenner ikke detaljene ved (sub-)kulturen til Rehman eller Mullahen (jeg forstår fremdeles ikke denne greia med å kaste skoene på folk man ikke liker), men fra en tradisjonell Norsk kultur-kontekst så tenker jeg at stuntet ikke var bra.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...