Bengt Who Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 For kryssing av Oslofjorden bør en gjøre ferga mellom Horten og Moss gratis og øke kapasiteten. I det minste gratis for tungtrafikken. De milliardene en skal kaste i dette sluket burde kunne drive ferge i svært mange år. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) Bengt Who skrev (37 minutter siden): For kryssing av Oslofjorden bør en gjøre ferga mellom Horten og Moss gratis og øke kapasiteten. pr. i dag koster det vel kr.290 en vei for personbil, hva lastebiler, busser betaler tør jeg ikke tenke på en gang? og enig i at kapasiteten burde dobles (kan evt. gjøre behovet for ny bro/tunnel overflødig?) , kanskje også flytte fergeterminalen i Moss til et annet sted. Endret 10. mai 2022 av Mr.M Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Mr.M skrev (29 minutter siden): pr. i dag koster det vel kr.290 en vei for personbil, hva lastebiler, busser betaler tør jeg ikke tenke på en gang? og enig i at kapasiteten burde dobles (kan evt. gjøre behovet for ny bro/tunnel overflødig?) , kanskje også flytte fergeterminalen i Moss til et annet sted. Det koster 160 per vei med personbil og rabattavtale. Og mye av kostnaden er å faktisk ta betalt. Tunnelen har estimert kost på nesten 6 milliarder. Da blir det vel faktisk 12 milliarder. Det burde dekke veldig mye ferge. 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 N8591NB4 skrev (37 minutter siden): Klarer aldri å spare inn så vanvittige summer på så få brukere, hverken miljø eller kostnader. Burde stoppes, men å si nei til prosjekter som løper løpsk er ikke politikernes sterke side, og det vet entreprenørene… kan ikke gjennomføre flere så enormt kostnadsoverskridende prosjekter samtidig. Bør prioritere det andre superssprekk vannforsyningsprosjekt. Er vel enig med deg i at man ikke kan spare inn dette beløpet, men det er jo heller ikke hva man forventer uansett hva slags infrastruktur samfunnet bygger. Med en slik forutsetning ville landet vært ganske tilbakestående. Men man har akkumulert ekstremt mye vedlikeholdsbehov med å spare. Er det ikke rundt 3000 mrd. ? Lenke til kommentar
Samms Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 3 hours ago, NERVI said: Du husker ikke broprosjektet? Det ble mye hyl fra beboere, men vi har jo broprosjekter av samme skala på "fergefri E39" også. Joda, og det er ein grunn til at det ikkje blir bru over Oslofjorden ved Drøbak. Den øydelegger utsikta frå dyre hus og hytter langs fjorden i området. Der mange av eigarane har inflytelse på grun av eigen posisjon eller miljøet dei arbeider i. 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Samms skrev (23 minutter siden): Joda, og det er ein grunn til at det ikkje blir bru over Oslofjorden ved Drøbak. Den øydelegger utsikta frå dyre hus og hytter langs fjorden i området. Der mange av eigarane har inflytelse på grun av eigen posisjon eller miljøet dei arbeider i. Dyr utsikt for samfunnet! Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 NERVI skrev (2 timer siden): Er vel enig med deg i at man ikke kan spare inn dette beløpet, men det er jo heller ikke hva man forventer uansett hva slags infrastruktur samfunnet bygger. Med en slik forutsetning ville landet vært ganske tilbakestående. Men man har akkumulert ekstremt mye vedlikeholdsbehov med å spare. Er det ikke rundt 3000 mrd. ? ?? 3000mrd er en en fjerdedel av Oljefondet.. https://www.nbim.no/no regnet forresten feil. 30mrd for 3000 leiligheter er 10mill pr leil. Altså 10 ganger så dårlig .. Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 N8591NB4 skrev (55 minutter siden): ?? 3000mrd er en en fjerdedel av Oljefondet.. https://www.nbim.no/no regnet forresten feil. 30mrd for 3000 leiligheter er 10mill pr leil. Altså 10 ganger så dårlig .. Jo, hvis det holder så https://www.tu.no/artikler/etterslepet-pa-offentlig-infrastruktur-har-kommet-opp-i-3200-milliarder-kroner-br/509689?key=4hNAbpJC Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 NERVI skrev (58 minutter siden): Jo, hvis det holder så https://www.tu.no/artikler/etterslepet-pa-offentlig-infrastruktur-har-kommet-opp-i-3200-milliarder-kroner-br/509689?key=4hNAbpJC Sinnsykt😖 Da blir det enda viktigere å prioritere. Lenke til kommentar
Anderins Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 magiga skrev (11 timer siden): Ny Oslofjordforbindelse er først på Vegvesenets prioriteringsliste – se listen over hvilke veier som skal bygges fremover Det er merkverdig at man har en tunell som stadig er stengt, og som ikke møter EU-krav til sikker utforming, og så velger man å bygge en identisk i den tro at det skal løse problemene. Hvor mye koster det å hele tiden måtte reparere, tømme tunellene for vann, og så videre? Fagmiljøene anbefalte bro. En bro vil være dyrere på kort sikt, men vil være mye sikrere, og vil lønne seg over tid. En bro ville dessuten kunne gitt muligheter for syklister, for eksempel. Likevel valgte man den mindre sikre løsningen som med all sannsynlighet vil medføre "nedetid" akkurat som i dag. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 11. mai 2022 Del Skrevet 11. mai 2022 Burde være ett enkelt valg, kutt Møreaksen som selv et flertall av befolkningen i Møre og Romsdal er imot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå