lada1 Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) Dagens "markeds-styrte" strøm-forsyning gjør at det for tiden er billig strøm nord i landet og høye priser sørpå. Det like ikke søringene 🙂 Imidlertid, hva er greia? Det blir vel ikke billigere strøm sørpå om det bygges ut heftige overførings-linjer Norge på langs? Skulle disse tenkte kraft-linjene liksom stoppe ved Lindesnes for så å forlate systemet med markeds-priser på strøm? Markeds-systemet tilsier vel at strømmen fra nord bare sluses videre forbi Lindesnes? (ok, litt upresis her angående hvor kraftlinjene egentlig ville gå) Endret 10. mai 2022 av lada1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 lada1 skrev (8 timer siden): Dagens "markeds-styrte" strøm-forsyning gjør at det for tiden er billig strøm nord i landet og høye priser sørpå. Det like ikke søringene 🙂 Imidlertid, hva er greia? Det blir vel ikke billigere strøm sørpå om det bygges ut heftige overførings-linjer Norge på langs? Skulle disse tenkte kraft-linjene liksom stoppe ved Lindesnes for så å forlate systemet med markeds-priser på strøm? Markeds-systemet tilsier vel at strømmen fra nord bare sluses videre forbi Lindesnes? (ok, litt upresis her angående hvor kraftlinjene egentlig ville gå) Ved ubegrenset overføringskapasitet mellom nord og sør, ville prisen vært lik og konkurrert på like vilkår som resten av Europa. Dagens strømmarked er en oppkonstruert skrivebordsmodell som kunne/burde vært forenklet.. Hvorfor får ikke norske forbrukere kjøpe strøm rett fra Nordpool og blitt fakturert av netteier? Strømselgerne er ikke annet enn et fordyrende mellomledd som trader strøm på lik linje med børsspekulanter. Flere av disse snylterne er blitt dømt for villedende markedsføring de siste årene. Ikke så rart når man ikke har ansvar for leveringskvalitet og tilnærmet ingen investeringskostnader… Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Må ikke la sjalusien ta over for løsninger. Vi er en velsdig spesiell situasjon nå, det er Krig i Europa. det har vært vanvittige megnder nedbør i nord, og tørt i sør. Vi har en handlingslammet regjering som fortsetter og selge strøm til utlandet, Og andre politikere som har funnet ut at co2 kvoter, kull og gass har noe med prisen på ren norsk støm å gjøre. NO1 her et enormt kraftunderskudd som må fylles. Så det må bygges mye ny kraft her, se til Sverige de får det til. Norge burde hive seg på Vidar vidndpark og selv matche de 5,5 Twh som Svenskene skal produsere der. Men vil tro det sitter folk på kontor rundt i landet som ønsker å fakturere alle 2kr+ for kw. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 (endret) Jeg bor i sør, og har ingenting imot at dere har billig strøm i nord. Det er bra! Det burde vi her også. Vi hadde billig strøm her også, før politikerne ble korrupte. De har ennå ikke rukket å bygge overføringskapasitet fra Finnmark til Ruhr, men når de gjør det får dere sånne strømpriser i Finnmark også. Kondolerer. Tyskland og EU er et bunnløst høl. Økt overføringskapasitet til Nord bidrar ikke til lave priser i Sør-Norge, bare høye priser i Nord-Norge. Ingen tjener på det. Endret 10. mai 2022 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Jeg reagerer faktisk veldig sterkt på at Nord-Norge vil isolere seg fra resten av landet resten av Norge må sosialisere strømmen sin med Europa - til inntekt særlig for Nord-Norge hvor kommuner eier og har mye av strømproduksjonen sin. Særlig fordi Nord-Norge allerede får så mye fra resten av landet i form av overføringer og skattefritak og andre goder. Det er ikke sjalusi som gjør at jeg reagerer, men snarere Nord-Norges ekstreme og usjenerte egoisme og den usedvanlige "fuck you I got mine" mentaliteten som rår der oppe og som vi gjerne assosierer med laverestående sivilisasjoner i andre deler av verden. Folk viser sine ekte farger og hvem de egentlig er i kriser. I Norge har vi alltid hatt distriktsdiktatur og særlig bondearistokratiet har ikke vært flinke til å dele i kriser. Være det seg i dårlige tider under danskene, under andre verdenskrig eller nå. Familien min kommer fra Gudbrandsdalen og det var ikke noe annerledes med dem. Mens man i andre land gjerne har sentrale myndigheter og regioner som utnytter resten av landet, så har vi i Norge nå som før, det motsatte. Norge har alltid hatt så lite dyrkbar mark at det å eie jord eller ha fiske f.eks har gjort folk til småkonger. Dette er noe jeg synes det er på tide å ta et oppgjør med som helhet. Spesielt Oslo-regionen bør snart gjøre opprør mot både styreformen vår, hvor en stemme i Oslo er verdt 50% mindre enn en svart slave i USA var (ca 2/5 kontra 3/5), og disse uendelige overføringene og godene til distriktene og landsdeler som ikke er bærekraftige, aldri stanser, og ikke gjør noen spesiell økonomisk nytte. Som dere sikkert skjønner så er dette noe som har irritert meg i årevis 😄 Jeg setter absolutt ting på spissen her, men det er vesentlige poenger i det jeg skriver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå