Redaksjonen. Skrevet 9. mai 2022 Del Skrevet 9. mai 2022 Ønsker å øke elbilstøtte: Kan gi nær 140.000 kroner i rabatt i Tyskland Lenke til kommentar
Mr Dr PHD President Skrevet 9. mai 2022 Del Skrevet 9. mai 2022 Bør man vente å kjøpe og satse på bruktimport? Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Mr Dr PHD President skrev (10 timer siden): Bør man vente å kjøpe og satse på bruktimport? Kan det bli billigere enn NULL avgifter tenker du? 2 1 Lenke til kommentar
asicman Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 39 minutes ago, Hanhijnn said: Kan det bli billigere enn NULL avgifter tenker du? Hvis det ikke er avgifter eller svært lave avgifter i et land, evt MVA som man kan få tilbake ved utførsel samt at elbilen er faktisk subsidiert ved førstegangs kjøp og at man ikke må betale avgift ved innføring til Norge så kan elbilen bli billigere enn tilsvarende med null avgifter i Norge. Men tyskerene vil kanskje forsøke å hindre at folk kjøper bilene med subsidiering og eksporterer dem. Kanskje det er smutthull som videresalg via en lokal bruktkøper e.l.. 1 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 asicman skrev (3 minutter siden): Hvis det ikke er avgifter eller svært lave avgifter i et land, evt MVA som man kan få tilbake ved utførsel samt at elbilen er faktisk subsidiert ved førstegangs kjøp og at man ikke må betale avgift ved innføring til Norge så kan elbilen bli billigere enn tilsvarende med null avgifter i Norge. Men tyskerene vil kanskje forsøke å hindre at folk kjøper bilene med subsidiering og eksporterer dem. Kanskje det er smutthull som videresalg via en lokal bruktkøper e.l.. Er det ikke krav allerede i Tyskland om at de MÅ beholde bilen i en viss periode (et halvt år? eller mer?) for å få elbil-støtten som er i dag? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Hanhijnn skrev (24 minutter siden): Er det ikke krav allerede i Tyskland om at de MÅ beholde bilen i en viss periode (et halvt år? eller mer?) for å få elbil-støtten som er i dag? Nederst i artikkelen står det: Elbilstøtten krever at bilen er registrert i et halvt år dersom mottakeren skal beholde den. Etter dette kan bilene eksporteres, noe som har ført til at enkelte forhandlere tilbyr å kjøpe tilbake bilene etter et halvt år, for så å eksportere dem til blant annet Norge. 3 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Dubious skrev (3 timer siden): Nederst i artikkelen står det: Elbilstøtten krever at bilen er registrert i et halvt år dersom mottakeren skal beholde den. Etter dette kan bilene eksporteres, noe som har ført til at enkelte forhandlere tilbyr å kjøpe tilbake bilene etter et halvt år, for så å eksportere dem til blant annet Norge. Hmm, kanskje jeg må begynne å ta meg tid til å lese HELE artiklene... Men da stemte det jo som jeg skrev. 😉 1 Lenke til kommentar
asicman Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 I California fikk man hvis jeg ikke husker feil ca $2k-$5k i rabatt hvis man kjøpte Tesla. Hvor mye man fikk varierte med inntekt. Så det er land/stater som har gitt faktiske subsidier og ikke bare reduksjon av allerede høye avgifter. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Sitat Elbilstøtten krever at bilen er registrert i et halvt år dersom mottakeren skal beholde den. Etter dette kan bilene eksporteres, noe som har ført til at enkelte forhandlere tilbyr å kjøpe tilbake bilene etter et halvt år, for så å eksportere dem til blant annet Norge. Hyggelig at den tyske stat, som ikke har noe økonomiske bekymringer i det hele tatt, blir med på spleiselaget for å få opp elbilandelen i Norge. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå