JustAnotherGuy Skrevet 9. mai 2022 Del Skrevet 9. mai 2022 Heisann Jeg hadde en samtale med en kunde ( veldig stor aktør) ang noen tjenester han ønsker, men han kunne bare gi en veldig vag beskrivelse av hva han trengte. Han lurte på om jeg kunne sende et tilbud med tjenestene våre i etterkant av møtet. Jeg sendte så et tilbud vi hvor beskriver hvilke tjenester vi kan bistå med uten noe konkret arbeidsmengde (kunden kunne ikke beskrive omfanget av prosjektet på det tidspunktet). Skrevet slik: Vi kan bista med følgende: (også liste med generelle tjenester). Til slutt beskrev vi hvordan eventuell betaling ville sett ut utifra budsjettet han oppga. Kunden informerte også over telefon at han var i kontakt med flere aktører, og har ikke skriftlig godkjent tilbudet. Vi gjorde også en tabbe og glemte å legge ved svarfrist på tilbudet. Når vi faktisk fikk mer informasjon ang den faktiske arbeidsmengden prosjektet ville krever kontra kundens budjsett ser vi at det er et oppdrag vi ikke kan gjennomføre til den prisen. Når vi da sendte et mer nytt mer konkret tilbud med realistiske priser informerer kunden om at det første tilbudet er bindende da det ikke er svarfrist og at vi ikke kan gå vekk ifra prosjektet. Det første tilbudet har ingen konkrete beskrivelse av hva som skal leveres utenom "bistår med følgende:[..]." og måten kunden oppfører seg gjør på gjør at magefølelsen sier vi burde komme oss ut av denne avtalen så fort som mulig. Ser også at vi har brukt setningen "Begge parter samtykker til følgende betaling og betalingsbetingelser: " og jeg er redd dette låser oss til oppdraget / prisen, selv om det orginalt bare skulle vise til et eksempel på betaling. Hvordan kommer vi oss ut av denne situasjonen, kan det være noen konsekvenser av å si vi ikke tar oppdraget? Vedlagt ligger et utkast av tilbudet uten noen navn etc. Tilbud.pdf Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. mai 2022 Del Skrevet 9. mai 2022 Kan dere ikke levere det dere i utgangspunktet hadde i tankene å levere? Ellers sier jo ikke kontrakten noe om den faktiske arbeidsmengden må være med på, eller kvaliteten på arbeidet. Kontrakten ser såpass åpen ut at det ser heller ut som om dere kan svindle kunden grovt og fortsatt være innenfor. 2 Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 16. mai 2022 Del Skrevet 16. mai 2022 Å sende et pristilbud til en kunde basert på kundens beskrivelser er jo på ingen måte en kontrakt heller. I så fall hadde jo ikke kunden hatt rett til å si nei takk om det ble for dyrt for ham, eller han ønsket å bruke noen andre aktører. Kunden har bare vært og fisket etter priser for et oppdrag, ikke gitt korrekt informasjon i utgangspunktet men ønsker å beholde prisen han fikk tilbudt for det originale oppdraget. Alternativene høres enkle ut; kunden godtar (eller forhandler) det nye tilbudet som er sendt med prisene som gjelder for det faktiske oppdraget, eller dere utfører ikke oppdraget. Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 31. mai 2022 Del Skrevet 31. mai 2022 Høres ut som en kjempedeal for dere dette da! Å bistå noen kan være så lite som å svare på en telefon, eller sende en mail. Gjør minst mulig, og fakturer ihht avtalen. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 31. mai 2022 Del Skrevet 31. mai 2022 (endret) On 5/16/2022 at 8:18 PM, Valkyria said: Å sende et pristilbud til en kunde basert på kundens beskrivelser er jo på ingen måte en kontrakt heller. Prinsippet i avtaleloven er jo at tilbyder sender et tilbud til potensiell kjøper. Når kjøper aksepterer tilbudet, så foreligger det en rettsbindende avtale, som binder likt for begge parter. https://jusinfo.no/avtalerett/nar-er-en-avtale-inngatt/avtaleinngaelse/ Spørsmålet her må vel være om tilbudet er såpass konkretisert at man kan si at det er et konkret avtaletilbud. Det finnes garantert og helt sikkert en hel del rettspraksis rundt dette. Etter at å ha lest gjennom avtalen, så synes jeg da mest at dette ser ut til å være et avtaletilbud, slik at når kunden har svart bekreftende så foreligger det en bindende avtale. Avtalen ser på den annen side noe ensidig ut ved at den først og fremst forplikter kjøper til å betale. Kjøperen kan ikke i ettertid legge inn tilleggskrav om kvalitet og innhold i tjenesteleveransen, som ikke allerede framgår av avtalen. (Eller det som følger av vanlige bransjenormer.) Dette ser vel ut til å være en avtale som i utgangspunktet er ganske gunstig for selger ved at prisen for leveransen er spesifisert, mens kvaliteten i det faktiske innholdet i tjenestene i liten grad er spesifisert. Endret 31. mai 2022 av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå