aklla Skrevet 8. mai 2022 Del Skrevet 8. mai 2022 Jeg ser på en bolig på en festet tomt. Tomte-eier er en privatperson som bor i nabolaget. Kontrakten er på 100 år om det har noe å si. Hvordan kan dette påvirke meg på sikt? Aldri vært borti privat feste på den måten.. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 8. mai 2022 Del Skrevet 8. mai 2022 Få en skikkelig kontrakt og tinglys denne. I kontrakten bør alt av tenkelige detaljer føres på - her er det ikke noe som heter "smør på flesk". Få med rett til å bruke veien opp til tomten, rett til parkering og alt annet du kan komme på. Er det mye skog i området. Rett til å sanke ved? Jeg aner ikke.... få ned ALT. Så må du tinglyse denne avtalen. Skal det være lov å sette en campingvogn utenfor hytta? Utedass, vedskjul? Hva med privat vei. Kan du anlegge det på eiendommen? Hvem skal ha rettighetene til veien osv. 😜 Uten at jeg kan nevne alt for mange detaljer; så har jeg selv indirekte følt på urett mtp festet eiendom. Her var det en muntlig avtale, eventuelt skriftlig (av dårlig kvalitet) som ingen fant. Når vedkommende som gjorde avtalen omkom i en tragisk ulykke; og også på den andre siden - at grunneier var sønn og arving av han som allerede hadde opprettet avtalen. Så ble det mye rot. Det hele endte med at hytta tilfalt grunneier. Vi mistet alt! Et annet eksempel; er eiendommen jeg nå bor på. Her var det også festet en båtplass tilknyttet eiendommen. Når ny eier kjøpte dødsboet, kom eier av båtplassen og ville "ha tilbake" plassen. Heldigvis; var dokumentet tinglyst. Så bonden måtte gi seg. Men det tok sin tid. Min erfaring er at du kan ha en veldig god relasjon med naboen i skrivende stund. Men dersom han selger grunneiendommen, eller at vedkommende dør og arvtakere kanskje ikke er like happy for denne avtalen. Eller at dine arvtakere også kan møte på problemer... da er det veldig greit med en skikkelig avtale. Når det er sagt - har jeg lite erfaring med festet tomt. Jeg er ikke i nærheten av ekspert og sikkert like "grønn" som deg. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2022 (endret) Det er ikke en ny kontrakt eller nytt hus, det er å kjøpe en brukt enebolig med en eksisterende feste-kontrakt. Kontrakten er så klart tinglyst. Det er heller ikke en hytte, men en helt vanlig enebolig i ett boligfelt. Sånn sett er både vei, tilgang og slike "selvfølgeligheter" i orden ettersom det er tilgang fra offentlig vei. Eller trist mtp din erfaring, men den er neppe overførbar her. Endret 8. mai 2022 av aklla 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå