Gå til innhold

Vits å lade elbil med vanlig stikkontakt?


Windoge

Anbefalte innlegg

arne22 skrev (9 minutter siden):

Har onlinetilgang til noen av normene og kikket inn på NEK 400:2018 akkurat nå.

Det finnes en "spesialnorm" innenfor NEK 400: NEK 400-7-722 Forsyning av elektriske kjøretøy

Her er ett av utdragene:

**********

722.55.101.2 AC tilkoblingspunkter for privat bruk skal være en:

• elbilkontakt i samsvar med NEK EN 62196-2, eller
• elbilplugg, fast tilkoblet via en kabel og i samsvar med NEK EN 62196, eller
• stikkontakt i samsvar med NEK EN 60309-2, eller
• en stikkontakt i samsvar med NEK 502 dersom stikkontakten er beskyttet av et overstrømsvern med merkestrøm ≤ 10 A.

**********

Forbehold: Det er ikke alltid at en "paragraf" gir riktig konklusjon. Man må jo ofte lese dem i sammenheng.

En annen problemstilling det er jo at NEK 400:2018 i prinsipp bare gjelder for nye installasjoner. For gamle installasjoner så gjelder de gamle reglene som hovedprinsipp. (Men en brann under utvikling spør jo ikke etter hvilken utgave av NEK 400 som ble benyttet.)   

Ett litt kjedelig prinsipp er at standardene (normene) henviser til hverandre i en slags "kjede" og så koster det gjerne et par tusen å oppdage at man kikker inn i feil standard.)

Takk for infoen🙂. Burde sikkert oppdatert meg noe oftere. Jobber i industrien nå der det mer går på å holde liv i eksisterende anlegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Salvesen. said:

Men igjen kommer effektledd i juli så da svarer det seg muligens med saktelading likevell 

Samtidig der snakker man om energiledd dag og natt med forskjellige priser. Så er det jo evt. snakk om smart lading for å evt. prøve å holde seg unna å "gå opp i ledd". Ser jeg for egen bolig, spesielt på vinteren, vil jeg uansett havne i kapasitetstrinn 10kW-20kW, da jeg selv uten elbilen vil ha perioder hvor jeg er over 10kW i mer enn en time. Slik jeg ser dette, blir det da likevel best å lade med så høy effekt som mulig om natten når strømmen er lavere og energiledd er noen øre lavere per kW.

Lenke til kommentar

Jeg kan selvfølgelig installere en vanlig lader ved inngangspartiet til huset, selv om jeg vil foretrekke å ha den i garasjen. Da er det vel et realistisk scenario at den blir installert på huset, og ikke i garasjen etter at anlegget er oppgradert. Jeg antar det vil koste meg like mye å flytte den fra inngangspartiet til fellesgarasjen, som det koster å installere den ved inngangspartiet?

Lenke til kommentar
Windoge skrev (16 minutter siden):

Jeg kan selvfølgelig installere en vanlig lader ved inngangspartiet til huset, selv om jeg vil foretrekke å ha den i garasjen. Da er det vel et realistisk scenario at den blir installert på huset, og ikke i garasjen etter at anlegget er oppgradert. Jeg antar det vil koste meg like mye å flytte den fra inngangspartiet til fellesgarasjen, som det koster å installere den ved inngangspartiet?

Om dere går for easee lader kan denne lett flyttes til nytt område uten elektriker. Har en type klikk system. 

Lenke til kommentar
Windoge skrev (2 timer siden):

Skjønner, men hvorfor trenger man elektriker i utgangspunktet da?

Vet ikke helt hva salvesen vil fram til men elektriker trengs for alle koblinger/tilkoblinger på det faste anlegget. Unntaket er støpslet utstyr som bare er å plugge til egnet uttak. Kabling kan man i mange tilfeller legge opp selv så lenge elektrikeren går god for utførelsen, men alt av koblinger må utføres av elektriker hvis man skal være lovlydig.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (6 minutter siden):

Vet ikke helt hva salvesen vil fram til men elektriker trengs for alle koblinger/tilkoblinger på det faste anlegget. Unntaket er støpslet utstyr som bare er å plugge til egnet uttak. Kabling kan man i mange tilfeller legge opp selv så lenge elektrikeren går god for utførelsen, men alt av koblinger må utføres av elektriker hvis man skal være lovlydig.

Det jeg vill frem til er at easee har ett system der en kan flytte en lader mellom to stasjoner. Så om TS installerer easee lader utenfor inngang og at det seinere installeres easee lader i kjeller uten innmat så kan den flyttes ned selv.

 

Slik installeres i garasjen:

https://www.elbilgrossisten.no/products/easee-ready?currency=NOK&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google Shopping&gclid=Cj0KCQjwsdiTBhD5ARIsAIpW8CIZfnsaSnCeaeL4kuQkWfR397Fn-XhvMR2O_QSBwbWc0-wxveekdqQaAmfAEALw_wcB

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Det jeg vill frem til er at easee har ett system der en kan flytte en lader mellom to stasjoner. Så om TS installerer easee lader utenfor inngang og at det seinere installeres easee lader i kjeller uten innmat så kan den flyttes ned selv.

 

Slik installeres i garasjen:

https://www.elbilgrossisten.no/products/easee-ready?currency=NOK&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=Google Shopping&gclid=Cj0KCQjwsdiTBhD5ARIsAIpW8CIZfnsaSnCeaeL4kuQkWfR397Fn-XhvMR2O_QSBwbWc0-wxveekdqQaAmfAEALw_wcB

Sånn å forstå, da er den jo innenfor støpslet utstyr med mottakersokkel, men montasjeplaten med sokkelen må fortsatt kobles av en elektriker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Windoge said:

Jeg kan selvfølgelig installere en vanlig lader ved inngangspartiet til huset, selv om jeg vil foretrekke å ha den i garasjen. Da er det vel et realistisk scenario at den blir installert på huset, og ikke i garasjen etter at anlegget er oppgradert. Jeg antar det vil koste meg like mye å flytte den fra inngangspartiet til fellesgarasjen, som det koster å installere den ved inngangspartiet?

Tanken var evt. da å kjøpe en så enkel og rimelig lader som mulig for installasjonen på huset, hvis det så senere vil være garasjen som er primærladestedet. Litt avhengig av hvor avansert funksjonalitet det er for laderen i bilen, kan det riktignok kanskje være greit å satse på en lader som kan stille med smarte funksjoner - slik som Easee. Jeg hadde nok fort slengt på et par tusen ekstra for å gå fra noen av "billigladerne" til eksempelvis Easee.

Rimeligste laderne ligger vel nede på 3500 nå. Hvilket jeg fortsatt på en måte ser på som overpris, i hvert fall når det gjelder dumme ladere. Så har man også rimelige ladere som spiller på folks uvitenhet - eks. Folkeladeren, som kun gir opptil 18A, mens de fleste andre er beregnet for opptil 32A.

Praktisk også med en ekstra lader i tilfelle det blir en bil til, man får besøk etc også?

(Jeg har kun 50A hovedsikring i eneboligen, og med en del annet bruk var jeg litt spent - men med Easee i kombinasjon med Tibber Pulse er det stort lading på 32A - og den regulerer da ned effekten hvis det skulle bli annen bruk i huset som gjør at det er nødvendig)

Lenke til kommentar
2 hours ago, Powertrainer said:

Kabling kan man i mange tilfeller legge opp selv så lenge elektrikeren går god for utførelsen, men alt av koblinger må utføres av elektriker hvis man skal være lovlydig.

Nei, det stemmer vel ikke helt. Ingen elektriker har lov til å legge opp en elektrisk kurs eller kabel hos en kunde, med mindre han jobber hos en installatør som har ansvaret for riktige beregninger og dimensjonering. Hvis man for eksempel forlenger en kurs, så kan strømføringsevnen bli den samme, forutsatt lik forlegningsmåte. Minste kortslutningsstrøm og spenningsfall ved belastning forandres. Dette er installatørens ansvar. Overgangsresistans til jord vil også kunne forandres. Også installatørens ansvar.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (3 timer siden):

Nei, det stemmer vel ikke helt. Ingen elektriker har lov til å legge opp en elektrisk kurs eller kabel hos en kunde, med mindre han jobber hos en installatør som har ansvaret for riktige beregninger og dimensjonering. Hvis man for eksempel forlenger en kurs, så kan strømføringsevnen bli den samme, forutsatt lik forlegningsmåte. Minste kortslutningsstrøm og spenningsfall ved belastning forandres. Dette er installatørens ansvar. Overgangsresistans til jord vil også kunne forandres. Også installatørens ansvar.

Han må selvsagt arbeide for en autorisert elinstallatør,glemte å poengtere det. Man kan ikke arbeide frilans med kun gr.L fagbrev

Lenke til kommentar
Fictivision skrev (13 timer siden):

Jeg har ladet en BMW i3 i ca ett halvår via en vanlig stikkontakt mens vi ventet på at garasjen blir ferdig. Huset er ganske nytt (2015) så det gikk helt fint. En 10A sikring som hadde bare ett utelys koblet på det kurset. 

Siden vi er begynt å innrømme synder kan jeg fortelle at jeg har ladet bilen nærmere 2år med en 10A portabel lader i garasjen. Grunnen til at jeg har et ganske avslappet forhold til det er at garasjen er en frittstående betongkloss et godt stykke fra huset og delvis under jord med stikken montert på murveggen. Det er med andre ord kun materielle skader hvis ting går galt og jeg sjekker jevnlig for varmgang. Men hvis stikkontakten derimot har vært montert på treveggen på et bebodd hus ville jeg vært skeptisk til å bruke den til det formålet.

Endret av Powertrainer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (12 minutter siden):

Siden vi er begynt å innrømme synder kan jeg fortelle at jeg har ladet bilen nærmere 2år med en 10A portabel lader i garasjen. Grunnen til at jeg har et ganske avslappet forhold til det er at garasjen er en frittstående betongkloss et godt stykke fra huset og delvis under jord med stikken montert på murveggen. Det er med andre ord kun materielle skader hvis ting går galt og jeg sjekker jevnlig for varmgang. Men hvis stikkontakten derimot har vært montert på treveggen på et bebodd hus ville jeg vært skeptisk til å bruke den til det formålet.

Og i løpet av disse to årene, oppdaget du noen gang varmgang eller andre problemer relatert til ladingen?

Lenke til kommentar
Kajac skrev (19 minutter siden):

Og i løpet av disse to årene, oppdaget du noen gang varmgang eller andre problemer relatert til ladingen?

Noe varmgang men ikke noe unormalt i forhold til belastningen, med tanke på kabelbrann så antenner ikke PVC før man overskrider 70 grader.

Lenke til kommentar

Sikringsautomat klasse B må ikke forveksles med jordfeilbryter type B. Det er uheldig at de bruker samme bokstavbetegnelse. Klasse B på sikringer er en utløserkarakteristikk mens jordfeilvern type B angir at de takler dc spenninger som følge av f,eks  elbillading og ikke mister sin funksjon pga d.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...