Gå til innhold

Fikk ikke 100% pga krise på annen jobb

Gjest f53b7...607

Anbefalte innlegg

Gjest f53b7...607

Påskeaften, det er ingen rød dag, men fortsatt mange bedrifter som betaler 100% tillegg denne dagen. Jeg var satt opp til ett 8 timers skift på den ene arbeidsplassen på påskeaften. Men dagen før piper det inn en melding fra sjef på den andre arbeidsplassen. Det er krise ifh til bemanning den dagen, det har blitt ringt rundt for å låne inn arbeidere fra andre butikker. Ingen kan. Ingen kollegaer har mulighet til å stille opp i mer enn 3 timer(butikken var åpen i 6 timer). Jeg kan ikke gi fra meg ett skift på 8 timer, for å jobbe 3 timer i en annen butikk. Så jeg sa jeg kunne prøve å få noen til å ta 8 timers skiftet om jeg isåfall fikk hele vakta(gikk allerede glipp av halvannen time bare der som jeg nevnte på mld den dagen). Den siste av 3 jeg spurte hadde mulighet til å jobbe for meg. Så jeg fikk stillt opp på jobben som hadde krisa.

Så kom lønnslipp.. Ingen 100% tillegg.. Mens jobben jeg skulle jobba 8 timer på ga 100% hele dagen. Jeg tapte 1870kr, fordi jeg var hjelpsom, og stillte opp når ingen andre kunne. Det er likt timesbetalt og ubekvemtillegg begge plasser, så jeg skulle jo tro at det var likt ifh til påskeaften og. 

Er det etisk riktig at jeg som stiller opp når det er så krise at det virket som at butikken måtte være stengt den dagen om jeg ikke hadde fått gitt bort vakta, at jeg også skal ha ett tap på 1870kr?? 

Burde det ikke være noe form for kompensasjon? Det er en liten butikk med få ansatte iogmerke, men jaggu fikk jeg ikke noe takk heller etter at jeg brukte en god mengde med rød dag til å stresse over, og prøve å fikse skiftene mine.. 

Anonymous poster hash: f53b7...607

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg kan ikkje sjå at du har nokon sak her. Lønnsvilkåra burde være kjent for deg, så skal du ha noko krav utover vanleg lønn så måtte du ha forhandla om det før du tok på deg jobben. Du kan sjølvsagt spørre om å få ekstra betalt i etterkant for at du var snill og grei, men noko krav har du nok ikkje. 

I etterpåklokskapens lys så burde du sjølvsagt solgt deg dyrt når det var krise. 

Det kan være at dersom sjefen det var krise hos var godt informert om at du ville tape både lønn og tid på å hjelpe til, at du då kan argumentere med at det forelåg ei underforstått avtale om at arbeidet skulle være kompansert på ekstraordinær måte. Men eg tviler på at du kjem nokon veg med det. Det er nok mykje forlangt å forvente at sjefen din skal være informert om kva arbeidsavtale du har hos ein annan arbeidsgivar. 

Det nærmaste ei løysning eg kan sjå er at du krever overtidsbetalt for dette skiftet. 

Lenke til kommentar
Gjest f53b7...607
The Avatar skrev (10 timer siden):

Eg kan ikkje sjå at du har nokon sak her. Lønnsvilkåra burde være kjent for deg, så skal du ha noko krav utover vanleg lønn så måtte du ha forhandla om det før du tok på deg jobben. Du kan sjølvsagt spørre om å få ekstra betalt i etterkant for at du var snill og grei, men noko krav har du nok ikkje. 

I etterpåklokskapens lys så burde du sjølvsagt solgt deg dyrt når det var krise. 

Det kan være at dersom sjefen det var krise hos var godt informert om at du ville tape både lønn og tid på å hjelpe til, at du då kan argumentere med at det forelåg ei underforstått avtale om at arbeidet skulle være kompansert på ekstraordinær måte. Men eg tviler på at du kjem nokon veg med det. Det er nok mykje forlangt å forvente at sjefen din skal være informert om kva arbeidsavtale du har hos ein annan arbeidsgivar. 

Det nærmaste ei løysning eg kan sjå er at du krever overtidsbetalt for dette skiftet. 

Jeg var ikke klar over at det var tillegg påskeaften på arbeidsplass 2. Før for noen dager siden. Og ga beskjed når det først ble spurt etter hjelp at det ble ubekvemt for meg allerede da, at jeg mistet halvannen time med jobb om jeg fikk til å gi bort skiftet. Men det var det null forståelse for. 

Sendte mld til sjef dagen jeg fikk vite om tillegget og sjef avslutta "diskusjonen" allerede på mld nummer 2 med "Ser denne diskusjonen som avsluttet, god helg". "Synd å høre at du føler det slik"- sa personen ifh til det økonomiske tapet pga jeg stillte opp.. 

Jeg har nok ingen krav på noe som helst. Men jeg føler meg rett og slett scammet av arbeidsplassen da jeg følte jeg omtrent ble presset til å jobbe den dagen. Konsekvensene om jeg ikke hadde stillt opp hadde sikkert ikke vært noe koselige de heller. 

Her går det mer i det etiske riktige. Står man til ansvar for at en arbeidstaker går i ett økonomisk tap fordi det blir stillt opp i en krise, så burde det gå an å kompansere litt for bryet og tapet. Syntes ihvertfall jeg. 

Skulle absolutt ønske at jeg heller tok konsekvensen av å ikke stille opp selvsagt. 

Lenke til kommentar
Gjest f53b7...607 skrev (8 timer siden):

Jeg var ikke klar over at det var tillegg påskeaften på arbeidsplass 2. Før for noen dager siden. Og ga beskjed når det først ble spurt etter hjelp at det ble ubekvemt for meg allerede da, at jeg mistet halvannen time med jobb om jeg fikk til å gi bort skiftet. Men det var det null forståelse for. 

Sendte mld til sjef dagen jeg fikk vite om tillegget og sjef avslutta "diskusjonen" allerede på mld nummer 2 med "Ser denne diskusjonen som avsluttet, god helg". "Synd å høre at du føler det slik"- sa personen ifh til det økonomiske tapet pga jeg stillte opp.. 

Jeg har nok ingen krav på noe som helst. Men jeg føler meg rett og slett scammet av arbeidsplassen da jeg følte jeg omtrent ble presset til å jobbe den dagen. Konsekvensene om jeg ikke hadde stillt opp hadde sikkert ikke vært noe koselige de heller. 

Her går det mer i det etiske riktige. Står man til ansvar for at en arbeidstaker går i ett økonomisk tap fordi det blir stillt opp i en krise, så burde det gå an å kompansere litt for bryet og tapet. Syntes ihvertfall jeg. 

Skulle absolutt ønske at jeg heller tok konsekvensen av å ikke stille opp selvsagt. 

Bare gi beskjed at dette sitter i minnet og at du kun tar dine vakter fremover. Dette blir en ulempe for arbeidsgiver og plutselig gir han/hun etter.

Lenke til kommentar
Gjest f53b7...607
Salvesen. skrev (9 timer siden):

Bare gi beskjed at dette sitter i minnet og at du kun tar dine vakter fremover. Dette blir en ulempe for arbeidsgiver og plutselig gir han/hun etter.

Har tilleggskontrakt som tilkallingshjelp. Men har tenkt denne tanken 3 ganger før, alikevel gitt etter pga ekstra inntekt hver gang. Denne gangen smalt det jo veldig tilbake på meg... 

Lenke til kommentar
Gjest f53b7...607
mobile999 skrev (17 timer siden):

Hva skulle det være?

Bli tvingt inn på arbeid. En samtale pga at man ikke stiller opp. En advarsel? Jeg følte at sjef omtrent la ansvaret over på meg på de meldingene jeg mottok. Navnet mitt stod på timeplanen den dagen, da sjef ikke aksepterte at jeg hadde fått faste helgevakter på en annen jobb i oddetallshelger som jeg ga beskjed om i Januar(4mnder før). Men denne helgen hadde jeg byttet bort de 3 timene jeg var oppført med den andre som skulle ta de resterende 3 timene(så personen fikk 6 timer den dagen) for godt over 1 mnd siden, og sagt ifra til sjef om vaktendringa. Men så ble det sykdom da. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hva sier kontrakten din angående 2 arbeidsgivere ? 

min kontrakt utelukker at jeg jobber for lignende og/eller konkurrerende bedrifter nettopp pga ting som dette, din "hoved" arbeidsgiver vil ha lite eller ingen forståelse for at at en bijobb kolliderer med deres behov. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...