Gjest 909c9...e45 Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Fått tilbud om en prosjekt/koordinator stilling, og ønsker å fremme et lønnskrav. Det er få, eller kun en person som har tildvarende stilling. Denne personen har en master utdanning, mens jeg har fagbrev + noen fag fra universitetet. Jeg har mer erfaring, gode resultater fra prosjekter, flere arbeidsoppgaver, mer andvar og har i tillegg fordelen med at de ønsker å ha meg. Jeg ligger under kapittel 4 i dag, og er litt usikker på hva jeg kan kreve da. Kan jeg feks komme meg over i kap. 5, for der har jeg mer individuell forhandlingsrett? Fått vite at Erfaring, egnethet, kompetanse og utdanning er faktorer som spiller inn før lønnssamtalen. Erfaring og kompetanse er jeg over, egnethet er vi vel begge like på kanskje, men på utdanning er den andre høyere. De sier også at personal- og lønnsavdeling har en del å si her. Jeg ønsker minst å ligge på samme nivå som denne andre personen, men regner med de kommer til å si noe som at det går ikke da vi verdsetter utdanning høyest, kap 4 osv.. Hva kan jeg eventuelt komme med da, uten om det som går på egnethet, erfaring og kompetanse? Er det noen smarte måter/veier for å komme seg opp i stigen? Setter pris på alle konkrete svar👍 Anonymous poster hash: 909c9...e45 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 Kapittelinnplassering speler ikkje så stor rolle for startlønna, men det vil ha betydning for framtidig lønnsutvikling. Sjølv om du er i kapittel 4 så er ikkje det til hinder for at du kan få høgare lønn enn garantilønna, men arbeidsgivar er ofte uvillig til å betale meir enn minimum. Om du vil ha lik lønn som kollegaen din så må du fyrst og fremst argumentere med at din bakgrunn totalt sett gir lik kompetanse. Heilt konkret så vil eg anbefale at du tek kontakt med den tillitsvalde i kommunen for å få hjelp til å vurdere lønna. Både kva personen med mastergrad har i lønn, og kva andre samanliknbare personar har i lønn. Lenke til kommentar
Gjest 909c9...e45 Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 Jeg viste ikke om man kanskje var litt mer låst når man lå i kap 4, at da var det en spesifikk stillingskode man lå under og derfor måtte få lønn i forhold til dette. Jeg vet at om man ligger i kap 5 så er det individuelle forhandlinger som gjelder. Utfordringen i dette tilfellet er at jeg tror ikke det er så mange som har tilsvarende type stillinger, og kanskje vanskelig å sammenligne med, annet enn den andre personen som da har tilsvarende stilling. Jeg er bare redd dem sier, beklager du har ikke nok utdannelse til å forsvare den lønnen. Har det egentlig noe å bety, bør jo være jobben/ansvaret man gjør som sier noe om lønn. Holder på å ta 10 studiepoeng på et universitet i Norge, er kommet halvveis så 5 av poengene er i boks. Er et fag som jeg kan få bruk for, men ikke daglig i den nye stillingen. Pr i dag er jeg ikke med i en fagforening, men ønsker å komme inn i Nito da jeg ser at flere av dem jeg jobber med er med der, spørsmålet er om jeg har nok erfaring slik at de tar meg inn ettersom jeg ikke har ingeniør utdannelse. Anonymous poster hash: 909c9...e45 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå