Gå til innhold

Ut med diesel­pumpa: Nå satser de på hydrogen og strøm [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Ofte i forhold til om valget er batteri eller hydrogen. Ikke i forhold til alle nye tog som settes inn. Skulle ha vært mer presis.

Om man velger kjøreledninger, batterier, kombinasjon av batterier og kjøreledninger er i hovedsak et spørsmål om økonomi og svake og gode sider ved løsningene. Jeg synes det er fint at alle teknologiene prøves ut, så vil en etter hvert se hva som passer til hva og hva som blir dominerende. Det viktigste er at fossile brensler kuttes ut for 58% av all jernbanetrafikk (i følge dine tall)!

Kjøreledninger synes ikke å være en vei å gå (da hadde de allerede vært innført). For el taler dyre batterier og begrenset rekkevidde. Mot hydrogen taler høye drivstoffomkostninger. Hybridløsninger av ulike slag kan også være mulig (både hydrogen og batteri).Det blir spennende å følge utviklingen!

Kjøreledning er lønnsomt ogbrukes der det er en del trafikk. På baner med lite trafikk, eller med mye tuneller som er for lave til kjøreledning er det ofte mer lønnsomt med batteritog som kan lade der det er kjøreledning og kjøre på batteri der det er for dyrt med kjøreledning.

Det skjer mye elektrifisering av tog. Til og med India som vel bryr seg mer om forsyningssikkerhet og økonomi enn utslipp bygger store mengder fornybar strøm og elektrifiserer jernbane. Over 6000km i året, og har nå elektrifisert 80% av sine 65 414 km med jernbane.

https://www.news18.com/amp/news/india/on-track-to-mission-100-electrification-indian-railways-achieves-80-target-4940189.html

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RJohannesen skrev (10 minutter siden):

På baner med lite trafikk, eller med mye tuneller som er for lave til kjøreledning er det ofte mer lønnsomt med batteritog som kan lade der det er kjøreledning og kjøre på batteri der det er for dyrt med kjøreledning.

Opp til ca 100km. Det kan fint være en majoritet av linjene som elektrifiseres, men brenselceller vil hjelpe på ruter hvor KL er vanskelig og der tid for lading er for lavt. KL, batterier og brenselcelle er ikke motparter til hverandre. Man kan fint løse flere Xkm strekker med direkte lading og resten lades/driftes med brenselceller ut mot endepunkter der KL ikke er like lønnsomt. 

Du tar frem India og dette er altså et av landene som nå kaster ut bud for enkelte hydrogentog. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Opp til ca 100km. Det kan fint være en majoritet av linjene som elektrifiseres, men brenselceller vil hjelpe på ruter hvor KL er vanskelig og der tid for lading er for lavt. 

Du tar frem India og dette er altså et av landene som nå kaster ut bud for enkelte hydrogentog. 

Eller 500km, det er ikke noe begrensning på 100km, man bare legger inn litt kjøreledning på de strekkene det er enklest med tanke på montering og tilgang til strøm og så lader batteritogene der det er strøm tilgjengelig og går på batteri der det ikke er tilgjengelig. Det er jo det geniale med batteritog, de kan bruke standard kjøreledning og lade på den der drn er tilgjengelig!

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (10 minutter siden):

Eller 500km, det er ikke noe begrensning på 100km, man bare legger inn litt kjøreledning på de strekkene det er enklest med tanke på montering og tilgang til strøm og så lader batteritogene der det er strøm tilgjengelig og går på batteri der det ikke er tilgjengelig. Det er jo det geniale med batteritog, de kan bruke standard kjøreledning og lade på den der drn er tilgjengelig!

Skal du ha delvis elektrifisering med batteri og kjøreledninger (KL) så må KL dimensjoneres for nok lading mellom strekkene og batteriets størrelse tilpasses avstanden mellom KL. Ved et punkt vil det være enklere og mer gunstig å løse problemet med mindre vekt i H2 samt brenselceller for å komme frem til neste gunstige strekke med KL der strekken deles over flere tog for utgiftene. Dagens BE tog har ca maks 120km rekkevidde. H2tog har 1200km rekkevidde. 

Skal du ha 500km rekkevidde så erstatter du gods/pax med batterivogner på BE alene. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...