Knut B Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Nytt prishopp på råvarer: – Men til høsten snur det [Ekstra] Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Og hvorfor skal det snu til høsten? Prisene jekkes opp overalt, alle bruker denne krisen for alt det er verdt. I regnskapene for byggevarehus finner jeg 2 til 3 x så høyt overskudd som årene før. Jeg håper de jekker opp enda mer helt til absolutt alt stopper opp og ingen har råd til å kjøpe noe. Da kan de få se hvor moro det blir. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 kremt skrev (3 timer siden): Og hvorfor skal det snu til høsten? Prisene jekkes opp overalt, alle bruker denne krisen for alt det er verdt. I regnskapene for byggevarehus finner jeg 2 til 3 x så høyt overskudd som årene før. Jeg håper de jekker opp enda mer helt til absolutt alt stopper opp og ingen har råd til å kjøpe noe. Da kan de få se hvor moro det blir. Da bare normaliserer de prisene, og gnir seg i henda mens de tenker på alle de pengene de har tjent under krisen. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 4 hours ago, kremt said: Og hvorfor skal det snu til høsten? Prisene jekkes opp overalt, alle bruker denne krisen for alt det er verdt. I regnskapene for byggevarehus finner jeg 2 til 3 x så høyt overskudd som årene før. Jeg håper de jekker opp enda mer helt til absolutt alt stopper opp og ingen har råd til å kjøpe noe. Da kan de få se hvor moro det blir. Hvorfor skal de jekke opp prisene til alt stopper opp? Hva har de å tjene på at de ikke får solgt noe? Markedsprising 101: Markedet søker mot et ekvilibrium hvor tilbud og etterspørsel matcher. Stiger prisene mye blir det flere som er motivert til å gå inn i markedet for å utnytte de høye prisene, det skaper igjen konkurranse som drar prisene ned. 3 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 6 minutes ago, sverreb said: Hvorfor skal de jekke opp prisene til alt stopper opp? Hva har de å tjene på at de ikke får solgt noe? Markedsprising 101: Markedet søker mot et ekvilibrium hvor tilbud og etterspørsel matcher. Stiger prisene mye blir det flere som er motivert til å gå inn i markedet for å utnytte de høye prisene, det skaper igjen konkurranse som drar prisene ned. Markedsprising 102: Alle aktører søker å maksimere profitt. Prissamarbeid, kartelldanning, monopoldanning og andre mekanismer for å redusere konkuranse er måter å gjere dette på. Markedsprising 103: Størst mogeleg avkastning på investering kan bli prioritert framfor størst mogeleg total avkastning. Kapitalisme, maksimemering av kortsiktig profitt: Størst mogeleg profitt neste kvartalsrapport trumfer mogeleg kolaps eit år fram i tid. 2 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Når pengemengden øker går verdien på pengene ned. Fiat penge systemet er basert på uendelig økning av pengemengden for å fremme videre vekst. Det krever at flest mulig deltar i arbeidsstyrken og rotteracet samt tar lån til over pipa for å kjøpe ting man ikke trenger for penger man ikke har. Når man snakker om vekst i økonomien er det i praksis svekkelse av valuta som skjer. BNP tall lages for å pynte på, det samme med inflasjon og arbeidsledighet. "Se så fantastisk vi har det nå, 1 % arbeidsledighet, 3 % inflasjon, 10 % årlig økning av BNP!". Spesielt de siste 2 årene har vi sett en overstimulering av økonomien, men egentlig har det skjedd i svært stor grad helt siden 08. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå