muffe Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Har en server med Gentoo som står på 24/7. Nå må jeg kjøre emerge sync && emerge -u world manuelt hver gang jeg skal oppdatere maskinen. Hvordan får jeg den til å gjøre dette automatisk hver 48. time? Selvfølgelig med root-rettigheter. Eller en annen bruker son funker bra. Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Putt det inni cron. man cron man crontab Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 emerge -u world "må" du gjøre selv. har gentoo "server" jeg også. men jeg MÅ vite hva som skjer, hva jeg oppdaterer, hva jeg installerer. emerge sync kan du putte i crontab, men ikke emerge -u world. [/min mening] Lenke til kommentar
uNF Skrevet 11. januar 2004 Del Skrevet 11. januar 2004 Lag et lite script som sender outputen til deg i mail. Lenke til kommentar
hegga Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 (endret) Siden dette kan være nyttig for alle og enhver Gentoo bruker, har jeg laget et perl script som kan kjøres fra cron. #!/usr/bin/perl -w use POSIX qw(strftime); #Define globals my $from_email = "din\@epost.no"; my $to_email = "din\@epost.no"; my $subject = "Result of emerge -up world"; my $date = strftime "%a, %d %b %Y %H:%M:%S %Z", localtime; my $sendmail = "/usr/sbin/sendmail"; my $command = "emerge sync && emerge -up world > world_output.txt"; my $contents = ""; #Run command and get the output system ($command); open(world, "world_output.txt") or die "Can not open file: $!\n"; while (<world>){ $contents .= $_; } #Generate mail my $randomvar = rand 9999; my $msg_id = "<" . strftime("%Y%m%d-", localtime) . "$randomvar\@$ENV{HOSTNAME}>"; my $email = "From: $from_email\n"; $email .= "To: $to_email\n"; $email .= "Cc:\n"; $email .= "MIME-Version: 1.0\n"; $email .= "Message-ID: $msg_id\n"; $email .= "Content-Type: text/plain; charset=\"iso-8859-1\"\n"; $email .= "Date: $date\n"; $email .= "Subject: $subject\n"; $email .= "\n"; $email .= "$contents\n"; #Push the mail to sendmail for sending my $sendmail_command = $sendmail . "-f $from_email < $email"; system( $sendmail_command) or die "Error sending mail..."; print "Mail sent :)"; Det som jeg tror er mest buggy med dette er nok sendmail kommandoen, bruker ikke sendmail selv, så den delen er utestet. Ellers kjørte scriptet bra. Vær grei, gi feedback om noe feiler. ..Hegga Endret 12. januar 2004 av hegga Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Eg mistenkjer at det er unødvendig å blanda inn sendmail. Cron sender jo e-post heilt av seg sjølv, dersom kommandoen skriv noko som helst til standard-ut. Du kan velja kva for e-postadresse cron skal senda til ved å setja variabelen MAILTO i crontab-fila. Sjå "man 5 crontab". Lenke til kommentar
gspr Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Høres svært lite lurt ut å kjøre en emerge -u world uten oppsyn. Jeg er glad i Gentoo og Portage, men det er ikke akkurat et intelligent pakkesystem. Du kan jo ende opp med å bryte binær-kompatibilitet under beina på programmer, uten at du selv oppdager det engang! Hvis det er snakk om å gjøre dette av sikkerhetsmessige årsaker, er det nok bedre å melde deg på et par security-mailinglists, og oppgradere de pakkene som trengs, når det trengs. Det er min mening, i hvertfall. Lenke til kommentar
hegga Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Høres svært lite lurt ut å kjøre en emerge -u world uten oppsyn. Jeg er glad i Gentoo og Portage, men det er ikke akkurat et intelligent pakkesystem. Du kan jo ende opp med å bryte binær-kompatibilitet under beina på programmer, uten at du selv oppdager det engang!Hvis det er snakk om å gjøre dette av sikkerhetsmessige årsaker, er det nok bedre å melde deg på et par security-mailinglists, og oppgradere de pakkene som trengs, når det trengs. Det er min mening, i hvertfall. scriptet kan kjøre både -u og -up world alt etter hvor tøff du er. ..Hegga. Lenke til kommentar
hegga Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Høres svært lite lurt ut å kjøre en emerge -u world uten oppsyn. Jeg er glad i Gentoo og Portage, men det er ikke akkurat et intelligent pakkesystem. Du kan jo ende opp med å bryte binær-kompatibilitet under beina på programmer, uten at du selv oppdager det engang!Hvis det er snakk om å gjøre dette av sikkerhetsmessige årsaker, er det nok bedre å melde deg på et par security-mailinglists, og oppgradere de pakkene som trengs, når det trengs. Det er min mening, i hvertfall. Hva som er lite lurt med det ? Fordi om cron har en egen mail funksjon, så _må_ ikke den brukes. ..Hegga Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 12. januar 2004 Del Skrevet 12. januar 2004 Fordi om cron har en egen mail funksjon, så _må_ikke den brukes. Nei, vil du skriva (og debugga) unødvendige 40-linjers skript, så skal ikkje eg stoppa deg... Men det er gjerne ein fordel å læra seg standardmåten å gjera ting på. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Høres svært lite lurt ut å kjøre en emerge -u world uten oppsyn. Jeg er glad i Gentoo og Portage, men det er ikke akkurat et intelligent pakkesystem. Du kan jo ende opp med å bryte binær-kompatibilitet under beina på programmer, uten at du selv oppdager det engang!Hvis det er snakk om å gjøre dette av sikkerhetsmessige årsaker, er det nok bedre å melde deg på et par security-mailinglists, og oppgradere de pakkene som trengs, når det trengs. Det er min mening, i hvertfall. Hva som er lite lurt med det ? Fordi om cron har en egen mail funksjon, så _må_ ikke den brukes. ..Hegga Hva som er så lite lurt forklarer jeg jo en kvart cm lengre nede enn der jeg sier at det ikke er lurt... Lenke til kommentar
hegga Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Høres svært lite lurt ut å kjøre en emerge -u world uten oppsyn. Jeg er glad i Gentoo og Portage, men det er ikke akkurat et intelligent pakkesystem. Du kan jo ende opp med å bryte binær-kompatibilitet under beina på programmer, uten at du selv oppdager det engang!Hvis det er snakk om å gjøre dette av sikkerhetsmessige årsaker, er det nok bedre å melde deg på et par security-mailinglists, og oppgradere de pakkene som trengs, når det trengs. Det er min mening, i hvertfall. Hva som er lite lurt med det ? Fordi om cron har en egen mail funksjon, så _må_ ikke den brukes. ..Hegga Hva som er så lite lurt forklarer jeg jo en kvart cm lengre nede enn der jeg sier at det ikke er lurt... Qoute feil. Var ikke din post det svaret skulle på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå