Gå til innhold

Kina-Taiwan krig?


Anbefalte innlegg

Hvis Kina bestemmer seg for å ta Taiwan med makt, vil konflikten ligne på det vi ser i Ukraina? Lav moral blant kinesiske soldater, dårlig kvalitet på kinesiske militære utstyr og elendig planlegging? Taiwan har amerikanske våpener, så en potensiell krig vil være i deres favør?

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
19 minutes ago, ForTheEmperor said:

Hvis Kina bestemmer seg for å ta Taiwan med makt, vil konflikten ligne på det vi ser i Ukraina? Lav moral blant kinesiske soldater, dårlig kvalitet på kinesiske militære utstyr og elendig planlegging? Taiwan har amerikanske våpener, så en potensiell krig vil være i deres favør?

Taiwan er bedre bevepnet og trenet i moderne våpen enn Ukraina, men viktigst av alt har de ikke hundrevis av km av landegrense mot Kina hvor de bare kan pøse på med tanks osv.  En invasjon vil kreve en D-dag liknende landgang og spørsmålet er om det i det hele tatt er mulig; tror i al fall det vil få de russiske tapene til å se ut som slikk og ingenting. 

Tror ikke en slik krig vil være i nogens favør.  Taiwan er så pass viktig for USA men hele den moderne verden at vi ikke bare kan la stå til.  Både USA og Japan vil stå klar til å hjelpe og spørsmålet er også hvordan andre land som har uavklarte konflikter med Kina vil reagere, f.eks. India. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Kina er ikke Russland, og Taiwan er ikke Ukraina" er det flere analytikere som har sagt. Poenget er at de ikke bør sammenlignes direkte, selv om det finnes noen likheter.

Jeg tror en invasjon av Taiwan har blitt mindre sansynelig av flere grunner. Kina ser hvor dyrt det kan koste dem økonomisk. Og de ser hvor vanskelig det er å invandere og okkupere et annet land i moderne tid og ikke minst hvor kostlig det er. Taiwan produserer 92% av verdens mest avanserte databrikker. Kina og andre land har forsøkt å bygge egne fabrikker, uten å lykkes. Taiwan kan ikke invanderes uten å sende verdensøkonomien inn i krise. Det kinesiske forsvaret er avhengig av disse samme databrikkene (i likhet med alle lands forsvar). Skipshandelen Kina er avhengig av vil også stå stille. Og land som India og ASEAN-land kan benytte sjansen til å stå opp mot Kinas imperialisme og dominans, eller tom. danne et stillehavs-NATO.

For ikke å nevne sanksjonene Kina ville oppleve, og mulig amerikansk og japansk og europeisk militær støtte til Taiwan - kanskje også direkte. Jeg tror både Russland og Kina tidligere så på Europa slik de ser på seg selv - som kyniske og resultatorienterte - og ikke som idealister som ville motsette seg en russisk eller kinesisk invasjon annet enn diplomatisk.

De ser også på russlands økonomi, som er i ferd med å dras 30 år tilbake til Sovjets oppløsning. Kina sliter allerede økonomisk av mange årsaker: Covid, råvareinflasjon, demografiske problemer, et råttent boligmarked, tofu korrupsjon i byggebransjen, og overproduksjon av ting ingen trenger, som stål og betong. Faktisk bestemte Kina seg for noen dager siden å starte en enorm infrastrukturplan på omtrent to norske oljefond: 2300 milliarder dollar. Jeg tror det er et signal på at en invasjon av Taiwan i stor grad har blitt lagt på is. Kina kvier seg også mer og mer for å komme med noen som helst støtte til Russland.

Noen tror at lockdown i Shanghai og andre steder er en slags øvelse og forberedelse til krig. Det tror ikke jeg. Jeg tror Shanghai-lockdown har å gjøre med dårlig kinesisk immunitet og dårlige vaksiner og at de har hatt lite covid så langt. I verste fall kan Shanghai-lockdown handle om å straffe Shanghai-gjengen og Shanghai-boere som er mer vestlige, og vestlig-orienterte, og imot Xi Jinping, men da skyter han fort seg selv i foten, og mye tyder på at rikfolk og utlendinger nå flykter andre steder og anser Kina som ubeboelig.

Kina er på mange måter det eneste stedet i veden som i stor grad har vært urørt av covid. De risikerer at alt som skjedde i resten av verden over 2 år skjer i løpet av noen få uker eller måneder pga. omikrons økte transmissivitet og kinesernes lave motstandsdyktighet. En potensielt enorm humanitær og sosial og økonomisk katastrofe.

Det er også et problem for Kina at de er nødt til å bestemme seg for å gjøre noe om Taiwan. Kina har mulighet nå mellom 2020-2030. Etter det, er det kanskje for sent, av demografiske og teknologiske årsaker. Da har de mistet toget.

Jeg tror Russland rakner etter hvert. Og jeg blir ikke overrasket om Kina følger i dragsuget - av lignende, men litt andre årsaker. CCP blir underminert av sine dårlige beslutninger. Kineserne kan ikke unngå å få med seg at Russland, deres eneste allierte, som de holder høyt, går i grus, og potensielt kanskje står overfor en ny revolusjon. Revolusjoner i autoritære regimer har en tendens til å være smittsomme.

Så aldri si aldri, men jeg tror ikke vi ser noen invasjon av Taiwan. Jeg tror Ukraina har stukket kjepper i hjulene for CCP. Og jeg tror Kina også har stukket kjepper i hjulene for seg selv. De kan f.eks ikke importere mRNA vaksiner fra Europa og USA da de i 2 år har gjort narr av vår håndtering av Covid. Det ville være å miste ansikt. Derfor mishandler de i stedet sin egen befolkning.

Selv om jeg ikke tror på noen invasjon, må vi dog gjøre alt i vår makt for å anta at en slik invasjon fremdeles kan forekomme. Vi kan ikke bli tatt på senga igjen.

"Si vis pacem, para bellum" - "If you want peace, prepare for war."

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skrekkscenarioet er at Kina invaderer Taiwan, Israel bomber Iranske atomkraftverk, Argentina prøver å ta Maldivas/Falklandsøyene, India og Pakistan starter en ny krig etc.

Det er mye som kan skje, men jeg tror ikke Kina vil ta Taiwan i år, eller neste år, men i god tid før hundreårsjubileet til folkerepublikken innen 2049. Kima venter kanskje på at USA skal være opptatt med en annen krig imens.

Lenke til kommentar
On 5/5/2022 at 1:32 AM, Outlier616 said:

Jeg tror en invasjon av Taiwan har blitt mindre sansynelig av flere grunner. Kina ser hvor dyrt det kan koste dem økonomisk. Og de ser hvor vanskelig det er å invandere og okkupere et annet land i moderne tid og ikke minst hvor kostlig det er. Taiwan produserer 92% av verdens mest avanserte databrikker. Kina og andre land har forsøkt å bygge egne fabrikker, uten å lykkes. Taiwan kan ikke invanderes uten å sende verdensøkonomien inn i krise. 

SMIC og Hua Hong Semiconductor er to gode eksempler på at Kina klarer å produsere egne databrikker, selv om de rett nok ligger bak Taiwan. Men at Kina ikke har lykkes er feil, og det satses stort på denne industrien.

Det som kan bli et større problem er at mange av fabrikkene i Kina har taiwanske eiere. Litt vanskelig å si hvordan de taiwanske bedriftene vil reagere hvis konflikten tiltar, men det er klart at Kina har noe å tape. Både Taiwan og Kina er avhengig av å importere teknologi fra andre vestlige land til fabrikken (det er en veldig global industri) og Kina vil da bli rammet av sanksjoner siden de er den aggressive parten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...