Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Når statsadvokaten opprettholder henleggelse, hva videre?

Anbefalte innlegg

Hei dere.. 

Jeg er helt ny her inne, og trenger litt hjelp. 
Jeg har et barn som ble utsatt for grov vold av flere venner. Halvparten av vennene har innrømmet ugjerningen, mens resterende halvpart benekter å ha hatt med dette å gjøre. De var 6 mot 1, hvor mitt barn endte opp med omfattende skader, både fysisk og psykisk. Det er brudd som krevde operativ behandling ganske med en gang, og det blir ny operasjon om 6 mnd. Abup kom kjapt på banen og har tatt han inn på kriseplass. I innkomsten har de beskrevet at han har alvorlige ptsdsymptomer. 

Det hele utspinner seg som følge av at barnet mitt har tatt et standpunkt i forhold til narkotika og bedt vennene fortelle sine foreldre om misbruk. 

En av de som har nektet for å delta på volden, er «lederen» for gjengen, og mange av vitnene (intime relasjoner og nære venner av vedkommende), har vitnet i avhør at de ikke har observert at «lederen» har utøvd vold. 
Vedkommende benekter selv vold, men innrømmer å ha fysisk forhindret flere som var tilstede å gripe inn for å hjelpe barnet mitt. 
Først da han var livløs stoppet de. 

Saken er som sagt henlagt mot halvparten. 
Den resterende halvpart har fått nedjustert siktelsen fra kroppsskade til kroppskrenkelse. 
Påtaleansvarlig begrunner nedjusteringen med  at det er vanskelig å bevise hvem eksakt som står bak de mest omfattende skadene. 

I klagen min til statsadvokaten ber jeg om at kroppsskade opprettholdes og at de som har fått saken henlagt, siktes for å ha vært passiv medvirkende. 
Starsadvokaten avviste klagen med begrunnelse at det er strenge beviskrav. 

Vedtaket kan ikke påklages står det. 

Har jeg ingen flere muligheter nå? Er det noen som vet? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest b490a...baf

Har dere egen advokat? Kan jo være noe denne kan gjøre.

Jeg er meddommer i tingretten og har vært i gjennom flere voldssaker, i enkelte saker har vi ilagt dom som er strengere enn aktors påstand.

Et tips kan være at du vitner i rettssaken, du vet jo hva som har skjedd i ettertid med ungen og hva konsekvendene har blitt for hverdagen. Dette er noe jeg ville hørt. Du kan da også legge til at påtalen er alt for mild etter din mening etc..

Jeg ville tatt det med i vurderingen før dom, og kanskje dommen blir strengere enn aktors påstand.

Anonymous poster hash: b490a...baf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...