Gå til innhold

Kort for Video komp/enc/red etc.


Theo343

Anbefalte innlegg

Noen trenger tv-tuner og kjøper tv-kort eller skjermkort med tv-tuner, andre trenger kun video-inn og kjøper skjermkort med dette.

 

Men jeg ønsker i steden.

 

- Skille det vekk fra skjermkortet, slik at jeg kan beholde dette selv om jeg bytter skjermkort.

- Trenger ikke tv-tuner på kortet men vil ha div. video-inn, bla. DV-I(dv inn og ut for DV kamera), svideo etc, mulighet for scart2svideo(pga dekoder signaler etc.)

- Da jeg ønsker å bruke CPU til andre oppgaver vil jeg ha et kort som selv kan stå for div. divx/svcd encoding el. annen type komprimering.

- Ønsker at videoredigeringsarbeid også skal kunne foregå så realtime som mulig og prosseseres lokalt på kortet.

- Ønsker å ha mulighet til å ta opp fra evt. dekoder til HDD, eller fra andre svideo, dv kilder etc.

 

Andre spørsmål.

- Hvis jeg også ønsker bra tv-ut kvalitet. Hvordan blir dette hvis jeg ønsker tv-ut i første omgang for avspilling av div. ting, men også evt. for desktop, spill etc? Ville tro at avspilling kunne være mulig fra et slikt kort, men alt annet må vel komme fra skjermkortet? Eller må alt komme fra skjermkortet?

- Har inntrykk av at videokomprimering er basert på MPEG2(WM8, SVCD) MPEG4(divx, xvid etc.). Men vet også at DVD er MPEG-2 basert. Poenget er, får man kort som støttet MPEG-2 og 4 komprimering/encoding?

 

Mindre viktige ting, men gjerne:

- HDTV støtte.

- Bilde-i-bilde funksj.

 

Dette har jeg lite peiling på og trenger råd for å foreta riktige valg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...