GP950mAh Skrevet 1. februar 2023 Del Skrevet 1. februar 2023 shockorshot skrev (6 timer siden): Nei makten var ikke allerede delegert til delstatene. Igjen, makten til å tolke grunnloven er til syvende og sist høyesterett, noe jeg viste til over i grunnloven i seksjon 1 og 2 av artikkel 3. Høyesterett kan ikke dømme når det bryter konstitusjonen slik de gjorde med Roe vs. Wade som brøt med det tiende grunnlovestillegget som sier klart at alle oppgaver som ikke er eksplisivt tildelt føderalregjeringen hører til delstatene og folket. Ettersom det aldri har stått et eneste ord om abort i grunnloven, skal dette delegeres til delstatene. 1 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 1. februar 2023 Del Skrevet 1. februar 2023 GP950mAh skrev (1 minutt siden): Høyesterett kan ikke dømme når det bryter konstitusjonen slik de gjorde med Roe vs. Wade som brøt med det tiende grunnlovestillegget som sier klart at alle oppgaver som ikke er eksplisivt tildelt føderalregjeringen hører til delstatene og folket. Ettersom det aldri har stått et eneste ord om abort i grunnloven, skal dette delegeres til delstatene. Alito mener ikke at det bryter grunnloven dersom det ikke står noe eksplisitt i grunnloven. Hvis anti-abort lovene i 1868 i delstatene ble eliminerte så ville han antagelig ha endret seg og støttet Roe sin argumentasjon. Han er en originalist, alt trenger ikke å stå eksplisitt i grunnloven så lenge en kan bevise at den opprinnelig meningen med amendment stemmer med dagens tolkningen. Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september (endret) Hadde tenkt å poste denne i tråden om USA's presidentvalg, men spår muligens noen sider om "jammen" rundt dette her. Dette er tross alt en diger bæsj på verandaen, og det kryr av fluer på Diskusjon.no. Så tenkte det var bedre å poste det i denne tråden. Uansett, Det første offisielle (?) svangerskapsrelaterte dødsfallet som resultat av kristenfascistisk abortpolitikk er et faktum. Trump har denne kvinnens liv på sin samvittighet. Hun er død, fordi dette vesenet ble president og bestemte seg for å fri til fanatiske tvangsfødslere. Riss det inn på gravsteinen. https://www.thenation.com/article/society/amber-thurman-georgia-abortion-ban-death/ https://www.propublica.org/article/georgia-abortion-ban-amber-thurman-death Dette er hva som skjer når religiøs fundamentalisme får politisk makt. Dette er hva halve USA's befolkning, pluss deres nærmeste må leve med hvis republikanerne vinner i november. Men desverre tror jeg ikke dette vil ha noe å si for valget. Jeg tror heller ikke dette vil få noe særlig mediadekning. Selv hvis flere slike dødsfall dukker opp. Det republikanskstøttende media-oligarkiet vil nok ignorere det og gjøre hva det kan for å drukne det bort i all mulig bakgrunnstøy. Den virkelig forskrudde delen med det er hvor lang tid det gikk før denne informasjonen nådde offentligheten. Dette skjedde for to år siden. Hvem vet hvilke flere navn som vil dukke opp. Og for troll som tenker å svare "men hvojfoj må du gjøje dette politisk? Det baje polajisejej debatten" o.l. Hennes død er fundamentalt politisk. Det er et dødsfall direkte forårsaket av fundamentalt religiøs politikk. Politikk er useparerbart fra denne hendelsen. Og hvert rasshøl som unnskylder opphevingen av Roe & Wade med "jammen, det betyr jo bare at hver enkeltstat får bestemme selv", de er med på å tilrettelegge for at slike ting skjer. Og kanskje det er hensikten. Endret 18. september av AtterEnBruker 1 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september (endret) AtterEnBruker skrev (23 minutter siden): Hadde tenkt å poste denne i tråden om USA's presidentvalg, men spår muligens noen sider om "jammen" rundt dette her. Dette er tross alt en diger bæsj på verandaen, og det kryr av fluer på Diskusjon.no. Så tenkte det var bedre å poste det i denne tråden. Uansett, Det første offisielle (?) svangerskapsrelaterte dødsfallet som resultat av kristenfascistisk abortpolitikk er et faktum. Trump har denne kvinnens liv på sin samvittighet. Hun er død, fordi dette vesenet ble president og bestemte seg for å fri til fanatiske tvangsfødslere. Riss det inn på gravsteinen. https://www.thenation.com/article/society/amber-thurman-georgia-abortion-ban-death/ https://www.propublica.org/article/georgia-abortion-ban-amber-thurman-death Dette er hva som skjer når religiøs fundamentalisme får politisk makt. Dette er hva halve USA's befolkning, pluss deres nærmeste må leve med hvis republikanerne vinner i november. Men desverre tror jeg ikke dette vil ha noe å si for valget. Jeg tror heller ikke dette vil få noe særlig mediadekning. Selv hvis flere slike dødsfall dukker opp. Det republikanskstøttende media-oligarkiet vil nok ignorere det og gjøre hva det kan for å drukne det bort i all mulig bakgrunnstøy. Den virkelig forskrudde delen med det er hvor lang tid det gikk før denne informasjonen nådde offentligheten. Dette skjedde for to år siden. Hvem vet hvilke flere navn som vil dukke opp. Og for troll som tenker å svare "men hvojfoj må du gjøje dette politisk? Det baje polajisejej debatten" o.l. Hennes død er fundamentalt politisk. Det er et dødsfall direkte forårsaket av fundamentalt religiøs politikk. Politikk er useparerbart fra denne hendelsen. Og hvert rasshøl som unnskylder opphevingen av Roe & Wade med "jammen, det betyr jo bare at hver enkeltstat får bestemme selv", de er med på å tilrettelegge for at slike ting skjer. Og kanskje det er hensikten. Det du skriver her er direkte feil, hun hadde en medisinsk abort, fikk ingen oppfølging fra abortklinikken. Rester av fosteret ble værende igjen, og det er ingen, jeg gjentar ingen, lov som forbyr noen å rydde opp når fosteret er død. Det var Abortklknikken som gjennomførte en botched abort, ikke fulgte opp kvinnen, og hun døde. Medisinsk abort har tatt livet av flere kvinner, det er totalt uansvarlig å dele ut piller og så sende kvinnen bort uten noen oppfølging med deler av et dødt foster I magen Pro-life leger sier også at standardbehandling var antibiotika og utskrapning. Dette handlet ikke om at hun ikke hadde lov til å få hjelp. Men jeg ser jo at mange aborttilhengere, eller siden du liker å bruke skarpe ord, fosterdrapsforkjempere, utnytter det. Er du like sint når kvinner dør av lovlig abort? Finnes masse eksempler. Som dette tilfellet, hun døde ikke fordi hin ble nektet abort, hun døde av komplikasjoner fra en lovlig abort. Trist, hun hadde vært i live idag hvis hun ikke hadde reist ut av staten for å ta abort https://www.washingtonexaminer.com/policy/healthcare/3157561/fact-check-harris-blames-abortion-restriction-georgia-woman-death/#google_vignette Endret 18. september av Tussi 1 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september https://mediabiasfactcheck.com/washington-examiner/ "The Washington Examiner is owned by Clarity Media Group, owned by Philip Anschutz, an American billionaire entrepreneur who describes himself as a “conservative Christian.” Anschutz is also the owner of the right-leaning Weekly Standard and has donated millions of dollars to right-leaning causes, including anti-LGBT groups, such as the Family Research Council, which has been labeled a hate group. The Washington Examiner is funded through an advertising and subscription model." 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september (endret) AtterEnBruker skrev (12 minutter siden): https://mediabiasfactcheck.com/washington-examiner/ "The Washington Examiner is owned by Clarity Media Group, owned by Philip Anschutz, an American billionaire entrepreneur who describes himself as a “conservative Christian.” Anschutz is also the owner of the right-leaning Weekly Standard and has donated millions of dollars to right-leaning causes, including anti-LGBT groups, such as the Family Research Council, which has been labeled a hate group. The Washington Examiner is funded through an advertising and subscription model." Og? Faktum er at hun fikk sepsis etter en lovlig abort, og døde fordi en utskrapning av deler av et dødt foster pga den lovlige aborten forårsaket sepsis. Ikke på noe tidspunkt er det hevdet at hun ikke fikk utskrapning pga abortforbudet, bortsett fra i proabortion media. noe som er logisk da et abortforbud ikke beskytter et dødt foster! Jeg tror kvinner kan dø av en for streng tolkning av loven, som jeg tidligere har sagt, men denne saken omhandler sepsis som et resultat av en lovlig abort. Det er ingen som bestrider at hun fikk sepsis etter en lovlig abort, der fosteret var dødt før hun søkte hjelp i Georgia Du vet like godt som meg at uten den aborten hadde hun vært i live idag, hun og barnet Jeg spør igjen, er du like opprørt over kvinner som dør av lovlig abort som en som skulle dødd av et forbud, som denne saken ikke er, men.misbrukes for? Endret 18. september av Tussi 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 18. september Del Skrevet 18. september AtterEnBruker skrev (14 minutter siden): Ok. Da må lovene spesifiseres mer, som sagt, jeg synes loven i blant annet Texas er for streng. Ikke fordi det er et abortforbud, men fordi nødrettstemmelsen er for snever. Da kan vi være enig om akkurat det ihvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå