Gå til innhold

USAs abortlov


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (9 timer siden):

Høyesteretten i usa er ikke omnipotent. Abortloven/grunnloven  kan endres av kongressen med 2/3 enighet at den bør endres og den ny loven blir gyldig 

Og det låter (for meg på utsiden) som den beste løsningen. Politikere lager et kompromiss på tvers av partiene som eksplisitt uttrykker folkeviljen. Høyesterett håndhever den.

Så er det opp til Amerikanske velgere å velge inn politikere som vil (sin versjon av) landets beste heller enn å gå for konfliktsøkere.

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En gravid kvinne i Louisiana blir nektet abort i delstaten, og må bære enten bære frem fosteret som mangler både hodeskallen og en del av hodet helt til termin, eller krysse delstatsgrenser og reise helt til Florida for å få utført lovlig abort.

Mother claims she was denied an abortion despite baby’s condition
https://www.wafb.com/2022/08/15/mother-claims-she-was-denied-an-abortion-despite-babys-condition/

Sitat

A Baton Rouge mother has a week to make an unthinkable decision - carry her baby to term even though she says doctors tell her it will not survive or find another state where she can have an abortion.

“It’s hard knowing that ... you know I’m carrying it to bury it...you know what I’m saying,” asked Nancy Davis who is 13 weeks pregnant with her second child.


I West Virginia nekter den republikanske guvernøren Jim Justice å avholde valg om abortrettigheter, etter å ha sett resultatet i Kansas der folket stemte for retten til selvbestemt abort.

WVa governor: Voters shouldn't decide abortion access issue
https://abcnews.go.com/Health/wireStory/wva-governor-voters-decide-abortion-access-issue-88414713

Sitat

West Virginia Gov. Jim Justice has rejected a suggestion by Democrats to let voters decide whether abortion should continue to be allowed in the state.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tenåringer er spesielt utsatt for å bli presset til å ta abort de ikke vil ha. 

Quote

Did you know most abortions are unwanted, including as much as 64 percent of U.S. abortions involving coercion? 
Do you know teens are especially at risk for unwanted, coerced and forced abortions, as well as the many forms coercion can take?

Abort fører til PTSD-lignende sykdommer hos noen kvinner og mentale uhelse hos svært mange kvinner. Tenåringer er ekstra utsatt. Gode grunner til å sette ekstra strenge krav for modenhet til tenåringer. 

Quote

In a study of post-abortion patients only 8 weeks after their abortions, researchers found that 44% complained of nervous disorders, 36% had experienced sleep disturbances, 31% had regrets about their decision, and 11% had been prescribed psychotropic medicine by their family doctor.1 A 5-year retrospective study in two Canadian provinces found significantly greater use of medical and psychiatric services among women who had abortions. Most significant was the finding that 25% of the women who had abortions made visits to psychiatrists as compared to 3% of the control group.2 Women who have had abortions are significantly more likely than others to subsequently require admission to a psychiatric hospital. At especially high risk are teenagers, separated or divorced women, and women with a history of more than one abortion.3

 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

En annen ulempe er de negative følgene for menn som opplever abort. Mange menn får også psykologiske vanskeligheter i ettertid. 

Quote

In a national web-based study of 135 men who have experienced an abortion, 48% of men stated that they opposed their partner’s abortion and 69% reported moderate to very high stress following the abortion (Rue, Coyle, & Coleman, 2007).  

Psychological injury in men following abortion is likely underestimated due to men’s propensity to avoid self-disclosure. Preliminary findings in a new study found four out of ten men experienced chronic post-traumatic stress disorder (PTSD) symptoms, occurring on average 15 years after the abortion. Other disconcerting findings included: 88% feeling grief and sadness, 82% guilt, 77% anger, 64% anxiety, 68% isolation, 31% helplessness, 40% sexual problems. 

Disse fakta er sjeldent anerkjent eller engang snakket om av folk som prater om min kropp mitt valg og later som at det er bare 1 person abort har innvirkning på. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (45 minutter siden):

Tenåringer er spesielt utsatt for å bli presset til å ta abort de ikke vil ha. 

Abort fører til PTSD-lignende sykdommer hos noen kvinner og mentale uhelse hos svært mange kvinner. Tenåringer er ekstra utsatt. 

 

Selvsagt.  Mange angrer seg, særlig de som ønsker barn men vet at det blir uansvarlig for dem å ha barn på den tiden.  
 

Mener du generelt at staten burde bestemme hva individer kan gjøre når de skader ingen andre (våpen eierskap, for eksempel) 

Endret av jjkoggan
  • Liker 5
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (52 minutter siden):

En annen ulempe er de negative følgene for menn som opplever abort. Mange menn får også psykologiske vanskeligheter i ettertid. 

Disse fakta er sjeldent anerkjent eller engang snakket om av folk som prater om min kropp mitt valg og later som at det er bare 1 person abort har innvirkning på. 

Menn påvirkes også av hvordan kvinnen ser ut og kler på seg som kan føre til at de blir utro.  Kanskje en lov for det også?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, debattklovn said:

Tenåringer er spesielt utsatt for å bli presset til å ta abort de ikke vil ha. 

Abort fører til PTSD-lignende sykdommer hos noen kvinner og mentale uhelse hos svært mange kvinner. Tenåringer er ekstra utsatt. Gode grunner til å sette ekstra strenge krav for modenhet til tenåringer.

David Reardon er din mann, altså?
Forskningen siden linker til fordrer skepsis, da både heartbeatinternational, og det kvasi-akademiske Elliot institute eies av samme mann; Den kristenkonservative David Reardon.
Da Reardon ble konfrontert med at hans såkalte forskning ikke beviste at abort fører til depresjon (bare at depresjon er mer utbredt hos kvinner som tar abort, da en stor mengde kvinner som tar abort ikke er i fast forhold, som igjen allerede er knyttet til svakere hode-helse.) Var svaret hans at proving causation is always very difficult.
Uten at dette stoppet ham fra å perpetuere denne vrangforestillingen videre.
(Chris Mooney og Emily Bazelon har gode tekster om kristenkonservative aktivisters problematiske forhold til vitenskap)
UCSF (University of Central Florida College of Medicine) klarte å ta årsakssammenheng med i vurderingen, samt kontrollere for livssituasjon, og kom merkelig nok ikke til samme konklusjon som anti-abort-aktivistene til Reardon,
de fant at det å nektes abort er langt mer skadelig for psykisk helse enn å få utført abort:

  • Policies based on the notion that abortion
    harms women’s mental health are not
    supported by rigorous evidence.
  • Abortion does not increase women’s risk
    of experiencing symptoms of depression,
    suicidal ideation, post-traumatic stress,
    anxiety or stress in the short term,
    or over
    five years.
  • Having a later abortion is not associated with
    more adverse mental health outcomes than
    obtaining a first trimester abortion.
  • Other factors in women’s lives, such as prior
    experiences of mental health issues, history
    of child abuse, neglect, sexual assault and
    intimate partner violence are most strongly
    associated with experiencing adverse mental
    health outcomes following abortion.
  • Compared to having an abortion, being
    denied a wanted abortion may be associated
    with greater risk of experiencing adverse
    psychological outcomes in the short term.

APA (American Psychological Association) kom til samme konklusjon ti år tidligere:

Based on our comprehensive review and evaluation of
the empirical literature published in peer-reviewed
journals since 1989, this Task Force on Mental Health
and Abortion concludes that the most methodologically
sound research indicates that among women who
have a single, legal, first-trimester abortion of an unplanned
pregnancy for nontherapeutic reasons, the relative
risks of mental health problems are no greater
than the risks among women who deliver an unplanned
pregnancy. This conclusion is generally consistent
with that reached by the first APA task force.

Det er verdifullt å snakke om mentale utfordringer rundt medisinske inngrep som abort, både for menn og kvinner, men det gjøres mindre attraktivt dersom man skal basere seg på halvkokt kristen "forskning" hvis mål er å nekte abort.
Jeg vil påstå at effekten er at slik tematikk blir vanskeligere å formidle når den besudles av løgner og påskudd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Quote

In this paper we have used extensive data gathered over the course of a 30-year longitudinal study to examine the links between a series of pregnancy outcomes (abortion, pregnancy loss, unwanted pregnancy leading to live birth, and other live birth) and common mental health outcomes, including depression, anxiety, suicidal behaviours and substance use disorders. The major finding of this analysis is that even following extensive control for prospectively and concurrently measured confounders, women who had had abortions had rates of mental health problems that were about 30% higher than rates of disorder in other women. Although rates of all forms of disorder were higher in women exposed to abortion, the conditions most associated with abortion included anxiety disorders and substance use disorders. In contrast, none of the other pregnancy outcomes (pregnancy loss, live birth following unwanted pregnancy or a pregnancy having an initial adverse reaction, and other live birth) was consistently related to significantly increased risks of mental health problems.

 

Quote

Results: Forty-one percent of women had become pregnant on at least one occasion prior to age 25, with 14.6% having an abortion. Those having an abortion had elevated rates of subsequent mental health problems including depression, anxiety, suicidal behaviours and substance use disorders. This association persisted after adjustment for confounding factors.

Conclusions: The findings suggest that abortion in young women may be associated with increased risks of mental health problems.

 

Quote

The results of studies on the psychological consequences experienced by women after termination are inconclusive. Some of the studies do not confirm an increased prevalence of psychological complications. However, the experience of abortion can lead to the development of post-traumatic stress disorder, depression and problems with interpersonal relations.

Jeg ser at forskningen er litt delt på dette emnet. 

48 minutes ago, Atib Azzad said:

David Reardon er din mann, altså?

Har ingen preferanser når det kommer til forskere. 

Quote

Det er verdifullt å snakke om mentale utfordringer rundt medisinske inngrep som abort, både for menn og kvinner,

Det virker ikke slik at menns opplevelser er noe viktig. Du vet, når man forfekter disse idèene om min kropp, mitt valg
råderett over egen kropp
, og alt det andre de hevder. Menn passer ikke inn i den retorikken selv om de likefullt er foreldre. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, debattklovn said:

Jeg ser at forskningen er litt delt på dette emnet.

Ikke egentlig, det kvasi-akademiske Elliot institute foreslår at abort fører til depresjon o.l., det er det lite som tilsier.
At personer som allerede har nedsatt mental helse opplever depresjon o.l. også etter abort, betyr ikke at det var aborten i seg selv som førte til dårlig hodehelse. (Samtidig som abort selvsagt er et alvorlig inngrep, som kan påvirke kroppen, mentalt og fysisk.)
Forskningen er ganske klar på at det å nektes abort er langt mer skadelig for psykisk helse enn å få utført abort, som igjen ugyldiggjør argumentasjonsrekken til David Reardon

Quote

Har ingen preferanser når det kommer til forskere. 

David Reardon er ingen forsker, han er en elektriker, med utdannelse innen bio-etikk, fra en u-akkreditert skole i Hawaii som ble tvunget til å stenge da staten Hawaii saksøkte dem for å gi utdannelsesbevis uten grunnlag.
Men neida, du er helt nøytral når det kommer til alle forskningsrapportene du gjennomgår, det er bare helt tilfeldig at du pusher kvasi-vitenskapelig surr fra kristenkonservative tenketanker.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gangleri skrev (21 timer siden):

Vist dei kreve å få bruka offentlige pengar på abort av friske og trygge fostre etter ubeskytta sex, på tross av at dei veit jævligt godt kva risiko da innebære, så angår da meg, eg betalar no faen meg skattepengar eg og.

Men min kropp og liv, mine oppsparte middlar, min eigendom sin verdi, mine gåve til vennar/slekt/ettekommara, og resultata av mitt arbeide i form av lønn, da skal plutselig andre få bestemma over kor mykje dei kan ta frå meg gjennom skatt? Skal me oppheva verneplikt og hjelpeplikt, oppheva skattar og avgifte, eller er da kun abort og kvinnekropp så er helligt?

Bruke skattebetaling til å så splid mellom arbeidere og kvinner med livmor... den var det virkelig klasse over. Ikke nok med at kvinner må gå rundt og vite at rundt omkring i verden, er det maktsjuke fundamentalister som er ute etter å kontrollere kroppene deres, nå må de gå rundt og bekymre seg for skattebetaleres vrede også?

Jeg betaler også skatt, og jeg kan heller ikke bestemme nøyaktig hva skattepenga mine går til. Men jeg liker at vi lever i et velferdsamfunn hvor vi har mulighet til å leve litt, og ikke bare overleve. Og av alle ting å irritere seg over på hva skattepenga går til, så velger du puling?

Og skattebetaleres uføre, skyldes oftest kapitalisme. En ideologi som oftest går hånd i hånd med de samme kreftene som vil redusere kvinners (og mange andres) rettigheter. Noen ganger er de rett og slett de samme kreftene. Men mange er flaska opp på løgner og propaganda om at kapitalisme er det minste av verdens onder, at det eneste alternativet er kommunisme a la Stalin og Mao. De blir også lært opp til å hate og frykte sosialisme, som av en eller annen merkelig grunn blir blandet med kommunismen, og da tør eller vil de ikke ta et oppgjør med kapitalismen som er skyld i deres uføre. De er faktisk så innstilt redd for kommunisme og sosialisme, at de til og med er villige til å unnskylde fascisme som et mindre onde.

Og da skjer det som alltid skjer, vanskeligstilte blir hakkekyllinger. Kvinner i arbeiderklassen, som må betale 23-33% skatt, blir hakkekyllinger, mens superrikinger, som gjør hva som helst for å slippe å betale så mye som 5% skatt (inkl rømme til ferieparadis eller lobbyfinansiere frem populister i regjeringen), slipper unna hakkekylling-stadiet, og blir ofte forsvart av arbeiderklassen også.

Det er mer normalt å uttrykke hat, forrakt og avsky for narkomane fordi "buhu, skattepenga mine", mens superrikinger som ofte har arvet sin formue, lar underbetalte crunchers gjøre alt grovarbeidere og som ikke betaler en dritt i skatt er helter fordi "bravo og respekt, de har fått utretta mye i livet". For en verden.

Gangleri skrev (21 timer siden):

Du svarte ikkje på angåandes han mannen så ville ha ubeskytta sex, men ikkje vil betala bornebidrag foresten. Er da ikkje hans kropp, og han kan derfor ikkje stillast til ansvar får den horisontale tangoen dei to dansa og så resulterte i at ho fødde eit born?

Jeg svarte ikke på det fordi temaet her er påtvungen patriarkisk hierarki og sosial kontroll, men kan si at; ja, selvfølgelig burde han det.

"Heilt greit å kalla konservative får onde Fascistar osv"

Jeg slutter å kalle dem fascister når de slutter med å gjøre fascistiske handlinger.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Atib Azzad said:

Ikke egentlig, det kvasi-akademiske Elliot institute foreslår at abort fører til depresjon o.l., det er det lite som tilsier.
At personer som allerede har nedsatt mental helse opplever depresjon o.l. også etter abort, betyr ikke at det var aborten i seg selv som førte til dårlig hodehelse. (Samtidig som abort selvsagt er et alvorlig inngrep, som kan påvirke kroppen, mentalt og fysisk.)
Forskningen er ganske klar på at det å nektes abort er langt mer skadelig for psykisk helse enn å få utført abort, som igjen ugyldiggjør argumentasjonsrekken til David Reardon

David Reardon er ingen forsker, han er en elektriker, med utdannelse innen bio-etikk, fra en u-akkreditert skole i Hawaii som ble tvunget til å stenge da staten Hawaii saksøkte dem for å gi utdannelsesbevis uten grunnlag.

Mange forskere som ikke er David Reardon har funnet at kvinner sliter mer med psykiske vansker etter abort. 

Quote

Men neida, du er helt nøytral når det kommer til alle forskningsrapportene du gjennomgår, det er bare helt tilfeldig at du pusher kvasi-vitenskapelig surr fra kristenkonservative tenketanker.

Ingen av de 3 studiene jeg lenket til over har noe med David Reardon å gjøre. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, debattklovn said:

Mange forskere som ikke er David Reardon har funnet at kvinner sliter mer med psykiske vansker etter abort.

David Reardon er ikke en forsker.
Altså ingen nekter for at man kan bli deprimert av ditt eller datt, når du argumenterer for strengere abortlover på mental-helse-grunnlag, blir jo hele argumentasjonen meningsløs i det man finner at det faktisk finnes korrelasjon mellom nedsatt psykisk helse og abortnekt.
Den vanligste opplevelsen å ha etter abort er lettelse.

Quote

Ingen av de 3 studiene jeg lenket til over har noe med David Reardon å gjøre. 

veldig flink og ikke-partisk du er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Atib Azzad said:

David Reardon er ikke en forsker.

Hvem som helst kan forske, man trenger ikke en doktorgrad, ikke engang en grad så lenge man driver systematisk og organisert arbeid for å øke kunnskapen. 
Som Reardon åpenbart gjør. 

Quote

Altså ingen nekter for at man kan bli deprimert av ditt eller datt, når du argumenterer for strengere abortlover på mental-helse-grunnlag, blir jo hele argumentasjonen meningsløs i det man finner at det faktisk finnes korrelasjon mellom nedsatt psykisk helse og abortnekt.

Det er viktig å belyse alle sider av saken. Kvinner blir også presset til å ta abort og abort er en stor påkjenning for mange menn. 

Quote

 veldig flink og ikke-partisk du er.

Det er litt barnslig sagt er det ikke? Jeg er åpenbart ikke nøytral i denne diskusjonen, det er ikke du heller. 

Quote

Forskningen er ganske klar på at det å nektes abort er langt mer skadelig for psykisk helse enn å få utført abort, som igjen ugyldiggjør argumentasjonsrekken til David Reardon

Er ikke enig i det, virker ganske uklart. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
debattklovn skrev (6 timer siden):

En annen ulempe er de negative følgene for menn som opplever abort. Mange menn får også psykologiske vanskeligheter i ettertid. 

Debattklovnen mener altså at det er helt uproblematisk å ta vare på et barn et par tiår hvis du mangler økonomi, utdanning, jobb, bolig eller har en annen krevende livssituasjonen ? Du verden for en realitetsorientering…….

Ingen tar abort for moro skyld, men med god oppfølging er opplevelsen forbigående. Det er ikke en fødsel som kan kullkaste alle planer og hele livet i flere tiår. Man har dessuten muligheten til å bli ønsket gravid når situasjonen er bedre egnet.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 timer siden):

No shit, selvfølgelig kan en abort være en stor psykisk påkjenning. Det virker iblant som om abortmotstandere tror kvinner tar abort for moro skyld.

Tror, eller bare trenger å påstå det. Typisk manosphere-retorikk. Jeg kan ikke la være å tenke tanken om at en av grunnene til at mange av de samme folka er anti-LGBT er fordi likekjønnede par ikke trenger å bekymre seg for graviditet. Ergo mindre makt og kontroll over deres seksualitet. Det er som et ulykkelig livsstadium blandet med en giftig misunnelse over andres lykke, som kuliminerer i slike destruktive bevegelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (18 timer siden):

Hvis man jobber baklengs fra en konklusjon, forveksler korrelasjon med kausialitet, lager et eget pseudo-vitenskapelig institusjon for å komme med kontrafaktiske resultater, og benyttter teologi istedet for vitenskap, driver man ikke med forskning.

Korrelasjon vs kausalitet er et vanskelig tema. For f.eks. kostholdsråd så er ofte korrelasjon det beste man får til - det er krevende å skulle be 1000 tilfeldige personer om å leve på McDonalds i de neste 40 årene for å få et mer ufarget inntrykk av hva en slik diett gjør med en tilfeldig person.

For at noe skal være "god" forskning så bør det være fagfellevurdert og publisert i en reputabel journal. For å være virkelig robust så bør den være noen år gammel, bli sitert av et bredt utvalg forskere, gjenskapt og generelt ha gjort sitt inntog i lærebøker og fagets kjerne-erkjennelser.

Vitenskap lar deg få enten cutting-edge eller robust, men det er vanskelig å få begge. Mange quoter (cherry-picker) helt ferske paper for å understøtte sitt syn og skyver byrden over på leseren ("du har ikke oppdatert deg") for å vise at journalen var litt so-so og få andre kilder støtter den.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...