Gå til innhold

En regning glemt, rett til inkasso. Fortum


Anbefalte innlegg

Har vært Fortum strømkunde i mange år (som er dumt nok da selskapet frarådes av Forbrukerrådet m. fl.?). 

En regning ble ikke betalt, som er min feil. Fortum sendte da saken rett til inkassoselskap, uten noen påminnelse eller varsel først. Det hadde ikke vært noen kostnad å sende en påminnelse (er jo bare en data som sender ut en automail) på mail eller lignende.

Har andre slik erfaring fra andre strømselskap? Rett til inkasso uten noen forvarsel eller påminnelse?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (4 timer siden):

Har fått fra bank som gikk nesten rett til inkasso. 2 dagers betalingsfrist.

Mener at du skal ha to varsler på minst 14 dager før de kan sende til inkasso. Sjekk reglene nøye og bestrid inkassokravet.

Jeg betalte til inkassoselskapet.

Har aldri vært borte i at et selskap sender en sak rett til inkasso uten forvarsel eller noen påminnelse først.

Lenke til kommentar

Du burde meldt kravet som omtvistet til inkassobyrået da Fortum ikke forholder seg til loven og sender purring før det går til inkasso. Hadde nok kontaktet kundeservice hos Fortum og bedt om purring eller avtalt en deal.

Bare bytt til Motkraft.no som har fast billig strøm uten noe lureri. Alt har gått på skinner til nå.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Takker for innspill. Lagde en ny post under juss og skulle slette denne. 

 

Men da tar jeg innspill her. 

Skal først be Fortum fortelle meg når de har varslet meg, så de kan bevise det først. 

Sende en litt irritert henvendelse til Fortum der jeg reagerte på inkasso uten forvarsel, som passer dårlig med lovnader om god kundeservice osv. Ba ikke om å få info om når jeg ble varslet.

Fikk dette noe diffuse svar (en setning utelatt), skulle tro det var et robotsvar.. :

Vi beklager at du føler det slik. Vi forstår også hvor dine meninger kommer fra.

[......] 

Det er flere som han sendt oss henvendelser om dette og vi hører på dere. 

Vi håper på at vi kan utvikle et sunt og positivt forhold til våre kunder fremover og gjør aktive tiltak mot denne ambisjonen. 

Vi ønsker deg en trivelig dag!

Mvh Fortum Markets

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

"Vi håper vi kan utvikle et sunt og positivt forhold til kundene våre...."? "Vi håper..."? Det høres ut som de venter på riktig vær.

Du håper på bra vær. Derimot gjør man alt i sin makt for å gjøre kundene fornøyde. Glad jeg ikke er kunde hos disse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, plankeby said:

Jeg betalte til inkassoselskapet.

Har aldri vært borte i at et selskap sender en sak rett til inkasso uten forvarsel eller noen påminnelse først.

Har vært borti flere. Også de som sender rett til innkrevningsbyrået som også håndterer inkassoen. Samt de som bortforklarer hvorfor man ikke har fått faktura og/eller purring før inkasso.

Det er ikke uvanlig at første purring går rett til innkrevingsbyrået. Har opplevd det når papirfaktura ikke har kommet frem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Merk at det ikke har gått til inkasso selv om purringen kommer fra et selskap som driver med inkasso. 

Det er helt vanlig for selskaper å ikke kaste bort tid på innkreving av penger. Man har gjerne et fakturasystem som sender ut en faktura, om denne ikke betales tar eierne av fakturasystem eller en 3. part jobben med innkrevingen. 

De vil da sende en notis/purring, gjerne med gebyr, hvor så faktura vil gå til inkasso om denne ikke betales. Purringen kan inneholde varsel om at faktura kan gå til inkasso. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, vidor said:

Et selskap som "håper" å følge loven alle andre må forholde seg til er et du burde bytte ut raskest mulig.

Skjønner at de vil ha inn pengene de har utestående raskest mulig, men loven er loven.

Det er helt innenfor loven å la inkassobyrået sende ut purringen, det er helt sikkert det som er gjort her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som @Serpentbane skriver. Selv om det er et inkassobyrå som står som avsender. Er det ikke alltid inkasso. Du skal derfor ikke ha fått inkassosalær på purringen - som kun er en ordinær purring med et purregebyr. 

Veldig mange selskaper har et fakturasystem som fungerer slik. Det har jeg selv opplevd en sjelden gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel enklest som selskap å forholde seg til et innkrevingsselskap som både håndterer faktura, purringer og inkasso. Her virker det som de selv order faktura, men har samme selskapet som kanskje forbindes mest med inkasso ordner med til purring og inkasso.

Var det bare navnet som fikk deg til å tenke inkasso, eller var det en reell inkasso med ekstra salær som kom rett etter faktura ?

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Milhouse85 said:

Som @Serpentbane skriver. Selv om det er et inkassobyrå som står som avsender. Er det ikke alltid inkasso. Du skal derfor ikke ha fått inkassosalær på purringen - som kun er en ordinær purring med et purregebyr. 

Veldig mange selskaper har et fakturasystem som fungerer slik. Det har jeg selv opplevd en sjelden gang. 

"Kreditor eller inkassobyrået må opptre i samsvar med god inkassoskikk. Det vil seie at dei ikkje får bruke metodar som utset deg for urimeleg påtrykk, skade eller ulempe. Viss kreditor eller inkassobyrået bryt god inkassoskikk, kan konsekvensane bli at heile eller delar av kostnadene ved inndrivinga kan falle bort."

Kan jo diskuteres om dette kan betraktes som dårlig inkasso når de er raske med å outsource fakturering til en inkassoselskap om det lett kan oppfattes som inkasso selv om det ikke er det enda. Om det lett kan oppfattes som inkasso og det oppleves som urimelig påtrykk. I utgangspunktet skal faktura sendes ut seinest 14 dager før forfallsdato. Og mange praksiserer da med å ta påminnelsegebyr på 35 kr 14 dager etter dette og et gebyr på 35 kr etter dette. Muligens det kalles inkassovarsel. Mener de kan velge mellom 35 kr ganger to og så salær deretter. Eller kun påminnelse og to salær eller noe. NorgesEnergi eies av Fortum. Hafslund Strøm av nå blitt innlemmet og slått sammen med eier Fortum. NorgesEnergi hadde problemer med å få alltid Efaktura på plass før denne måneden. Og Fortum fikk det til med meg for første gang med månedens faktura. Men virket som de måtte registrere det manuelt da jeg spurte på chat for å forsikre meg om jeg kunne få det nå. En venn fikk papirfaktura med gebyr. Og forrige faktura var første etter å ha vært kunde hos noen andre. Var kunde hos dem før dette. Så ny kunde. Forrige faktura var 0 eller hadde tilgodebeløp så ble kreditert. Men de måtte valgte å sende papirgebyr med dette. Fremfor å være bærekraftige og tenke på regnskogen. Sikkert derfor det kom gebyr på denne da selv om dette var første faktura med et skyldig beløp på. De praksiserer jo å sende ut første faktura uten gebyr. Men har man Alltid faktura så burde man kunne forvente å få faktura i nettbanken når de tilbød Efaktura før alltid Efaktura. Det heter ikke av og til Efaktura. Men Alltid Efaktura. Så om man ikke har reservert seg mot å få Efaktura slik at en får det på papir så burde man få det i nettbanken. Hos OneCall har jeg fått Efaktura i nettbanken på et nummer som jeg muligens betalte første faktura med nettgiro på/har hatt Efaktura på gammel Efaktura ordning på. Men ikke på et annet nummer. Oppdaget idag at jeg hadde fått påminnelse. Mulig jeg fikk faktura 14 dager før forfall for en ikke siden pr. E-post. Men jeg har Alltid Efaktura aktivert så da burde de kunne sende det i nettbanken og ikke belaste forsinkelsesrente om da ikke får med seg at en har fått faktura om en ikke får den i nettbanken og gjerne blir påminnet når forfall gjennom den kanalen. Fortum fjernet inkassosalær/sak og papirfakturagebyr da en klaget på at en ikke hadde fått faktura i nettbanken selv om en har alltid Efaktura aktivert. De har ikke chat lengre og er trege på å svare på mail. Så kanskje dem har for mange kunder. Slik som DNB. Vet at Fjordkraft pleide å belaste forsinkelsesrente.fra dag 1 etter forfall. Dårlig stil å få varsel fra et inkassoselskap om en er noen dager over forfall fremfor påminnelse eller varsel om en er over forfall. Mobiloperatører pleier å sende påminnelse. OneCall etter en uke. Talkmore husker jeg ikke men de tok varselsgebyr. Muligens etter to uker. Forsinkelsesrente etter forfall er innafor.

Lenke til kommentar
Quote

Når han du skylder pengar sjølv krev inn

  • For purring/inkassovarsel kan du bli kravd 1/20 av inkassosatsen.
  • For betalingsoppfordring kan du bli kravd 3/20 av inkassosatsen.

Merk deg at kreditor ikkje kan ta betalt for meir enn to purringer og ei betalingsoppfordring, eller ein purring, deretter eitt inkassovarsel og ei betalingsoppfordring.

Når eit inkassobyrå krev inn

Tabellen under viser maksimalsatsar for kor mykje du kan betale i utgifter til inkassobyrå eller advokat. Du kan som hovudregel ikkje bli beden om å betale beløp som overstig desse.

Sjekk gjeldande sats i inkassoforskriften.

Dersom du betaler innan fristen på fyrste inkassovarsel, skal du ikkje betale vederlag til inkassobyrået.

forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/

Lenke til kommentar

Etter forfall på faktura, må det purres før saken går til inkasso. De fleste seriøse bedrifter har kontroll på dette, da det strengt tatt ikke er så fryktelig vanskelig.

Som sagt tidligere er det imidlertid en del firma som overlater til sitt inkassobyrå å sende disse purringene. Det er juridisk sett helt greit, men får man et brev fra et inkassobyrå med overskriften inkassovarsel så skjønner jeg at man fort kan tro at saken er til inkasso. Det er den imidlertid ikke.

Man kan velge om man sender en eller to purringer før saken går til inkasso. Uansett skal den siste purringen hete "inkassovarsel" eller i hvert fall si tydelig at dersom man ikke betaler, vil saken bli overført til inkasso. Purregebyr er kr. 35 pr purring.

Når så fristen på inkassovarslet er ute, er man i "inkassoløypen". Da kommer det i tillegg salær. Forholder man seg ikke til visse tidsfrister, dobles dette.

Lenke til kommentar

Skal finne fram brevet jeg fikk fra inkassoselskapet. Det var en ordlyd om at det var noen prosent påslag på beløpet grunnet oversendelse til inkasso.

Kan ikke forstå merkostnadene det er å sende en en data generert mailpåminnelse og da med et lite påslag på den.

Tipper at inkassobyråene er pågående på å kapre bedriftskunder, der Fortum har hevet seg på en god avtale. 

Lenke til kommentar
Legalia skrev (9 timer siden):

Etter forfall på faktura, må det purres før saken går til inkasso. De fleste seriøse bedrifter har kontroll på dette, da det strengt tatt ikke er så fryktelig vanskelig.

Som sagt tidligere er det imidlertid en del firma som overlater til sitt inkassobyrå å sende disse purringene. Det er juridisk sett helt greit, men får man et brev fra et inkassobyrå med overskriften inkassovarsel så skjønner jeg at man fort kan tro at saken er til inkasso. Det er den imidlertid ikke.

Man kan velge om man sender en eller to purringer før saken går til inkasso. Uansett skal den siste purringen hete "inkassovarsel" eller i hvert fall si tydelig at dersom man ikke betaler, vil saken bli overført til inkasso. Purregebyr er kr. 35 pr purring.

Når så fristen på inkassovarslet er ute, er man i "inkassoløypen". Da kommer det i tillegg salær. Forholder man seg ikke til visse tidsfrister, dobles dette.

Purregebyr er 1/10 av inkassosatsen, litt over 70kr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...