NNNord Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 (endret) det er så mange som vil flytte til en stor by/ større by i nordnorge. folk vil bare ikke flytte til en eksisterende by. Endret 1. mai 2022 av NNNord Lenke til kommentar
NNNord Skrevet 2. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2022 (endret) er det flere som er enig i dette ? Endret 2. mai 2022 av NNNord Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 2. mai 2022 Del Skrevet 2. mai 2022 NNNord skrev (3 timer siden): er det flere som er enig i dette ? Kan ikke si jeg er det du. Hva er det som ville trekket folk til den nye byen? Hvor ville den vært lokalisert? At Tromsø ligger der den ligger skyldes jo at Tromsøya er ganske skjermet for vær og vind. Men Tromaø har mindre innbyggere enn Sandnes. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 En by med tak, hvor ferdsel foregår når det er lyst og varmt, med vindskjerming og gater under taket, hvor folk beskyttes fra snø og kulde og vind, kunne vært noe. Men å bo i -10 til -20 halve året liker jeg ikke tanken på, spesielt ikke fremtiden tatt i betraktning, hvor golfstrømmen kan svekkes og gjennomsnittstemperaturen kan falle ytterligere. 1 Lenke til kommentar
Outlier616 Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Interessant tanke, men historien har vel vist hvor vanskelig det er å bygge nye, planlagte byer, som ikke springer opp organisk. Det er gjerne autoritære regimer som gjør slikt, og det går sjelden bra. 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 De som ikke ønsker natur, åpent landskap og ro, flytter ofte sørover. De som bor i nord gjør det mye nettopp fordi de ikke ønsker å bo i en storby. Det er helt meningsløst å bo midt i en betong/asfalt jungel nord for Trondheim. Slite med sprengkulde, mørketid og avstand til andre store byer, når man like gjerne kunne bodd i en tilsvarende betong/asfalt jungel i sør. 2 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Red Frostraven skrev (På 3.5.2022 den 15.42): En by med tak, hvor ferdsel foregår når det er lyst og varmt, med vindskjerming og gater under taket, hvor folk beskyttes fra snø og kulde og vind, kunne vært noe. Men å bo i -10 til -20 halve året liker jeg ikke tanken på, spesielt ikke fremtiden tatt i betraktning, hvor golfstrømmen kan svekkes og gjennomsnittstemperaturen kan falle ytterligere. For uteaktivitet så -10-15C langt å foretrekke foran +2 og regn i mine øyne. Et pålitelig snødekke åpner for mange fine vinteropplevelser, mens en 5 mnd lang November ikke er noe å hige etter. Jeg er forøvrig enig med mange innlegg her: det som trekker med Nordnorge er noe annet enn det urbane. -k 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 11. juni 2022 Del Skrevet 11. juni 2022 WiiBoy skrev (På 5.6.2022 den 12.21): Slite med sprengkulde, mørketid og avstand til andre store byer, når man like gjerne kunne bodd i en tilsvarende betong/asfalt jungel i sør. Sprengkulde er vel et større problem i innlandet i sørnorge, enn hva det er på kysten av Nordland? Må det være en større by tett ved? Hvorfor? Lenke til kommentar
koko koko Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Ville dere bodd i en ny by med 500 000 innbyggere i nærheten av oslo? Lenke til kommentar
NNNord Skrevet 13. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2022 koko koko skrev (6 minutter siden): Ville dere bodd i en ny by med 500 000 innbyggere i nærheten av oslo? jeg ville det, men bor allerede i oslo. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Hvis byen hadde ligget et par mil sør for Valencia så skulle jeg vært enig... Lenke til kommentar
Iki Skrevet 13. juni 2022 Del Skrevet 13. juni 2022 Ser da ut som stadig flere flytter til Bodø. Når de får ny flyplass, ny bydel der den gamle var, og alle andre slike planer, så blir nok det ganske bra. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 (endret) koko koko skrev (8 timer siden): Ville dere bodd i en ny by med 500 000 innbyggere i nærheten av oslo? Nei, på østlandet er det uaktuelt for meg å bo. Endret 14. juni 2022 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 14. juni 2022 Del Skrevet 14. juni 2022 Trådstarters idé er neppe spesielt realistisk. Outlier616 skrev (På 5.6.2022 den 12.11): Interessant tanke, men historien har vel vist hvor vanskelig det er å bygge nye, planlagte byer, som ikke springer opp organisk. Det er gjerne autoritære regimer som gjør slikt, og det går sjelden bra. Usikker på hva du sikter til her. Listen over planlagte byer er lang Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå