Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til info om Vespa; dekk, olje, brems

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt en Vespa, og lurer litt på om noen kan fortelle meg, utifra bildene under, hvor gamle dekkene mine er?

Og på styret så er det en indikator, er dette for olje?

I tillegg, er det mulig å stramme bakbremsen? Jeg synes ikke den tar så godt.

IMG_3629.JPG

IMG_3630.JPG

IMG_3632.JPG

IMG_3633.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (På 1.5.2022 den 21.19):

Dekkene er vel uke 25 i 2012. Så om den ikke er kjørt ekstremt mye så er det ikke krise å kjøre med de noen år til.

Jeg hadde IKKE villet kjøre to-hjuling med 10 år gamle dekk. Gummien har stivnet endel pga UV-strålene fra sola og saltpartikler på veien. Vei-grepet på glatt vei er betydelig redusert. Jeg hadde skiftet dekk så fort som mulig. Men så er jo ikke jeg noen gambler heller. I hvertfall ikke med liv og helse som innsats.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 timer siden):

Nivået er bremsevæske.

Det er kanskje en skrue på bremsehendelen som kan justeres inn for å få bremsa til å ta litt tidligere. Men du vil ikke få bedre kraft.

Eller nede på selve trommelbremsen. Er ikke sikker på hvordan den er på Vespa. Bare på japse-scooter.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (20 timer siden):

Jeg hadde IKKE villet kjøre to-hjuling med 10 år gamle dekk. Gummien har stivnet endel pga UV-strålene fra sola og saltpartikler på veien. Vei-grepet på glatt vei er betydelig redusert. Jeg hadde skiftet dekk så fort som mulig. Men så er jo ikke jeg noen gambler heller. I hvertfall ikke med liv og helse som innsats.

Passe pyse du da 😛 Ikke kjørt moped på bygda du med andre ord

• Liker 1
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (4 timer siden):

Passe pyse du da 😛 Ikke kjørt moped på bygda du med andre ord

Ah, du er på DET (u)saklighetsnivået. Da er jeg nettopp ferdig med å prate med deg.

Men ja, jeg har mine år på moped, og har også kjøpt moped til mine unger. Har også kjørt mc i maaange år, så har nok bittelitt kunnskap om dette. Men ha et godt liv, og lykke til på veien.

Over og ut herfra.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

da skal jeg få byttet dekk.

For å demontere eksospotten, og så fjerner jeg 2 muttere på selve motorblokken, men hva er dette og hvordan demonterer jeg den?? viser til bildet med rød ring rundt. 

IMG_3641.JPG

2.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...