Gå til innhold

5 av 10 vil forby elsparkesykkel på fortau


Anbefalte innlegg

Dubious skrev (29 minutter siden):

Alle over 16 år må forbys å sykle på fortau, uansett om det er trøsykkel, eller sparkesykkel. 
Sånn som det er i mange andre land.

Hastigheit og måten ein syklar på er nok viktigare enn enn alderen. Enkelt sagt er det stor forskjell på om du sykler på tur med flettakorg på styret eller om du sykler i kondomdress. Alle som syklar roleg kan og bør bruke fortauet, alle som beveger seg raskare enn fotgjengarane skal bruke vegbana (eller aller helst ordentlige sykkelfelt som er fri for både bilar og fotgjengarar).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
17 minutes ago, Powertrainer said:

Skulle heller vært forbudt med sykkel på bilvei der det er gang og sykkelsti, nok av vattnisser som tror de er eliteutøvere.

Veg er for køyretøy og sykkel er eit køyrtøy.

I Norge finnes det sykkelbane som ein del av vegen, kanskje sykkelstiar i terrenget, men det finnes ikkje gang og sykkelsti. Det finnes gangvegar der syklistar kan ferdast om dei ikkje er til sjenanse for dei gåande. Ok, leitar du hart finn du kanskje ein sykkelveg, men det er ikkje mange kilometerane av dei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det bekymrer meg at godt voksne folk sykler på bilveien der det er gang og sykkelsti. Da tenker barn det er greit og plutselig har du en gjeng med 6-7åringer på en godt trafikkert E6 til tross for at det er gang og sykkelsti. Mange av disse såkalte sykkelentusiastene er dårlige forbilder for barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (På 1. mai 2022 den 23.03):

Den argumentasjonsrekken er litt vanskelig å forstå. Hva har droner, selvkjørende biler og skip med denne saken å gjøre?

Jeg er enig med at el-sparkesykler ikke bør brukes på fortau i byer. Men samtidig så føler man seg litt utrygg i øvrig trafikk, så det er stort behov for flere sykkelfelt, der det er mulig.

Ja, kanskje det. Men tenkte at for mange reguleringer, innskrenkelser etc muligens sender et uheldig signal til andre fremtidige transportmidler som vel kommer til å bli kontroversielle. Forøvrig synes jeg ikke el-sparkesykkel på noe vis er farligere eller til mer sjenanse enn vanlig sykkel. 

Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Skulle heller vært forbudt med sykkel på bilvei der det er gang og sykkelsti, nok av vattnisser som tror de er eliteutøvere.

Veg er for køyretøy og sykkel er eit køyrtøy.

Gratulerer med dagens goddag mann økseskaft-svar. Jeg er helt enig med @Powertrainer  og ditt svar er ikke et motargument, men viser først og fremst at det finnes kverulanter som vil risikere livet i trafikken for å vise at de har rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Gratulerer med dagens goddag mann økseskaft-svar. Jeg er helt enig med @Powertrainer  og ditt svar er ikke et motargument, men viser først og fremst at det finnes kverulanter som vil risikere livet i trafikken for å vise at de har rett.

Er også forsåvidt einig, men problemet er at syklar omtrent ikkje har alternativ til å bruke køyrebana. Dei såkalla gang og sykkelvegane er fyrst og fremst gangvegar der syklande kan opphalde seg om dei viker for gåande og held gangfart. 

Regelverket er slik at det er berre ved å sykle i vegbana at syklisten sykle raskare enn gangfart. Det er sjølvsagt ikkje optimalt men til tross for faren det utgjer for syklisten å sykle i vegbana så er det eit betre alternativ enn å gi syklistar frislepp på gangvegen då det utgjer ein betydeleg fare for alle som brukar gangvegen. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (45 minutter siden):

Er også forsåvidt einig, men problemet er at syklar omtrent ikkje har alternativ til å bruke køyrebana. Dei såkalla gang og sykkelvegane er fyrst og fremst gangvegar der syklande kan opphalde seg om dei viker for gåande og held gangfart. 

Nei, det stemmer ikke helt. Syklister må bare ta hensyn til de andre de eventuelt deler vei med, akkurat som veitrafikkloven påbyr bilister å gjøre. Når det ikke er noen å ta hensyn til så trenger man heller ikke ta hensyn. Rent konkret: Når to trafikkantgrupper må dele en vei så må de selvsagt ta hensyn til hverandre. Fortell gjerne hvilken annen løsning du ser for deg der det ikke er plass til eller samfunnsøkonomisk forsvarlig å ha separate veier?

The Avatar skrev (55 minutter siden):

Regelverket er slik at det er berre ved å sykle i vegbana at syklisten sykle raskare enn gangfart. Det er sjølvsagt ikkje optimalt men til tross for faren det utgjer for syklisten å sykle i vegbana så er det eit betre alternativ enn å gi syklistar frislepp på gangvegen då det utgjer ein betydeleg fare for alle som brukar gangvegen. 

Hvilket regelverk er det som forbyr syklister å sykle raskere enn gangfart alle andre steder enn i veibanen?

Hva legger du i fullt frislipp av syklister på gangveger? Det er fullt frislipp av syklister på gangveger. Det står til og med gang og sykkelveg på mange av disse. Hvilken betydelig fare er det du snakker om? Har du noe ulykkesstatistikk å vise til?

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Simen1 said:

Hvilket regelverk er det som forbyr syklister å sykle raskere enn gangfart alle andre steder enn i veibanen?

Hva legger du i fullt frislipp av syklister på gangveger? Det er fullt frislipp av syklister på gangveger. Det står til og med gang og sykkelveg på mange av disse. Hvilken betydelig fare er det du snakker om? Har du noe ulykkesstatistikk å vise til?

Vegtrafikklova definerer kva som er lov.

På vegvesenet sine sider er det ei oppsummering. Med ei mindre streng tolkning av kva som er lov for sykklistar på gangveg enn det nokre juristar legg til grunn.

Trygg trafikk har sin tolkning på sine nettsider. På gang og sykkelveg kan du sykle fortare enn gangfart. Om det ikkje er fotgjengare der, men syklist skal kunne stopper for hindringar. Det betyr at om ein fotgjengar tar eit steg til sides så skal syklisten kunne stoppe. Det betyr i praksis gjerne gangfart med ein gong det er fotgjengare tilstades.

Endret av Samms
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Simen1 said:

@Samms Hvor finner jeg paragrafen som sier "Regelverket er slik at det er berre ved å sykle i vegbana at syklisten sykle raskare enn gangfart." slik @The Avatar hevdet?

 

 

Ingen paragraf med den teksten, men straks det er fotgjengarar tilstades er det ein følge av dei andre reglane. Og kvifor så stor motvilje mot at køyretøy bruker vegen?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Er også forsåvidt einig, men problemet er at syklar omtrent ikkje har alternativ til å bruke køyrebana. Dei såkalla gang og sykkelvegane er fyrst og fremst gangvegar der syklande kan opphalde seg om dei viker for gåande og held gangfart. 

Regelverket er slik at det er berre ved å sykle i vegbana at syklisten sykle raskare enn gangfart. Det er sjølvsagt ikkje optimalt men til tross for faren det utgjer for syklisten å sykle i vegbana så er det eit betre alternativ enn å gi syklistar frislepp på gangvegen då det utgjer ein betydeleg fare for alle som brukar gangvegen. 

Skadepotensiale og konsekvens er mye større med syklende på en trafikkert bilvei enn på en gang og sykkelvei. Dette er alvorlig fordi unger tar etter voksne og at man da skal rettferdiggjøre sykling på bilvei når gang og sykkelvei er tilgjengelig synes jeg er meget graverende og representerer en egosentrisk holdning i mine øyne. At man skal ta hensyn og kjøre etter forholdene anser jeg som elementærkunnskap, så å ta utgangspunkt i at alle kjører som hodeløse høns etter gangvei synes jeg blir et svært tynt argument.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (26 minutter siden):

Ingen paragraf med den teksten, men straks det er fotgjengarar tilstades er det ein følge av dei andre reglane. Og kvifor så stor motvilje mot at køyretøy bruker vegen?

Så vi kan være enige i at @The Avatar sin "lovhjemmel" bare var oppdiktet juks? Og at syklister har lov til å sykle raskere enn gangfart også andre steder enn i kjørebanen? (Med noen begrensninger, men alt slikt har jo begrensninger så det burde jo være underforstått)

Husk hvor denne deldiskusjonen kom fra. Nemlig:

Powertrainer skrev (6 timer siden):

Skulle heller vært forbudt med sykkel på bilvei der det er gang og sykkelsti, nok av vattnisser som tror de er eliteutøvere.

Jeg er ikke en sint gretten gubbe som bare vil lage kvalm. Det jeg vil fram til er nokså omsorgsfullt: Trygge sårbare trafikkanter og redusere ulykkesstatistikkene ytterligere. Selv om Norge er langt framme på trafikksikkerhet så kan vi fortsatt jobbe for nullvisjonen. Jeg har selv kjent to som har omkommet og flere som har fått livet snudd på hodet av trafikkulykker og jeg unner ingen det samme. Dette er av god gammeldags hjertevarm omsorg for folk, inkludert rettighetsforkjemperne med livet som innsats. Det er bare trist om folk tolker det som kverulerende og grettent. Jeg tar det som et tegn på at noen dessverre ikke skjønner sitt eget* beste og det forsterker behovet for et sånt forbud.

* sitt eget, familien, venner og bekjente osv. En ulykke rammer ikke bare den ene som blir skadet eller drept. Det får langt større ringvirkninger enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Så vi kan være enige i at @The Avatar sin "lovhjemmel" bare var oppdiktet juks? Og at syklister har lov til å sykle raskere enn gangfart også andre steder enn i kjørebanen? (Med noen begrensninger, men alt slikt har jo begrensninger så det burde jo være underforstått)

Husk hvor denne deldiskusjonen kom fra. Nemlig:

Jeg er ikke en sint gretten gubbe som bare vil lage kvalm. Det jeg vil fram til er nokså omsorgsfullt: Trygge sårbare trafikkanter og redusere ulykkesstatistikkene ytterligere. Selv om Norge er langt framme på trafikksikkerhet så kan vi fortsatt jobbe for nullvisjonen. Jeg har selv kjent to som har omkommet og flere som har fått livet snudd på hodet av trafikkulykker og jeg unner ingen det samme. Dette er av god gammeldags hjertevarm omsorg for folk, inkludert rettighetsforkjemperne med livet som innsats. Det er bare trist om folk tolker det som kverulerende og grettent. Jeg tar det som et tegn på at noen dessverre ikke skjønner sitt eget* beste og det forsterker behovet for et sånt forbud.

* sitt eget, familien, venner og bekjente osv. En ulykke rammer ikke bare den ene som blir skadet eller drept. Det får langt større ringvirkninger enn det.

Det kunne nok bli oppfattet grettent når jeg spissformulerte på den måten for å få fram et poeng. Skal innrømme at jeg provoserte litt med overlegg, kjenner også dessverre mange som har omkommet i trafikkulykker. Det er bra at du er noe mer velformulerende enn meg og at vi i bunn og grunn er enige👍.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Simen1 said:

Så vi kan være enige i at @The Avatar sin "lovhjemmel" bare var oppdiktet juks? Og at syklister har lov til å sykle raskere enn gangfart også andre steder enn i kjørebanen? (Med noen begrensninger, men alt slikt har jo begrensninger så det burde jo være underforstått)

Det vart ikkje referert til eksakt lovtekst, innlegget var slik eg leste det ein tolkning av regeleverket og ikkje "oppdikta juks". Og desse "noen begrensinger" er mange stader ei praktisk og svært reel begrensing. Vikepliktsregel er ein annan del av dette. Slik den er utforma i dag så er den til stor ulempe for syklister på gangveg.

Trafikksikerheitsmessig, det er dei som hevdar at om alle syklistar skal sykle i vegbana så blir det betre i tettbebygd strøk. I alle fall om elektiske løpehjul og må bruke vegbana. Bilistane må då tilpasse seg hastigheitsnivået til alle syklane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

@Samms Hvor finner jeg paragrafen som sier "Regelverket er slik at det er berre ved å sykle i vegbana at syklisten sykle raskare enn gangfart." slik @The Avatar hevdet?

Vegtrafikklova:

Sitat

§ 18.Særlige bestemmelser for syklende

1. Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel.
2. Syklende som vil svinge til venstre, kan fortsette å holde til høyre på vegen og svinge der det er hensiktsmessig. Syklende har da vikeplikt for annen trafikant. Slik svinging kan gjøres uten hensyn til hva som er angitt om valg av kjørefelt ved offentlig trafikkskilt eller ved oppmerking på veg, når det ikke spesielt retter seg mot syklende.
3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand, i tilnærmet gangfart og uansett med en fart ikke over 6 km i timen.
4. Sykkel kan stanses eller parkeres på sykkelveg, gangveg, fortau, gågate eller gatetun dersom den ikke er til unødig hinder eller ulempe.
0 Endret ved forskrifter 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998), 13 juni 2014 nr. 726 (i kraft 1 juli 2014), 10 april 2018 nr. 548, 7 mai 2021 nr. 1411 (i kraft 18 mai 2021).

Så når ein syklist er på gangveg, fortau eller gangfelt så må syklinga foregå slik at det ikkje er til hinder for dei gåande, passering av eventuelt gåande må skje i god avstand i gangfart, og i alle tilfeller ikkje raskare enn 6 km/t.
Dersom fortauet er heilt folketomt og oversiktleg nok til at syklisten kan sjå at det heller ikkje kan kome gåande ut i fortauet så kan syklisten sykle raskare, opp mot den litt diffuse grensa for når det går så fort at ein kan utgjere ei fare for gåande om det likevel skulle kome ein fotgjengar ut i fortauet.


I tillegg har gåande rett til å gå "over alt". Som det står i forskrifta skal gåande primært bruke gangveg og fortau. Gåande kan også nytte både sykkelveg og køyrebana, og då må dei køyrande vike.

Sitat

§ 19.Særlige bestemmelser for gående

1. Gående skal nytte gangveg, fortau eller vegens skulder. Er det ikke rimelig på grunn av farten m.v. eller mulig å gjøre dette, kan gående nytte sykkelveg, sykkelfelt eller kjørebane.

[...]

Reine sykkelvegar er sjeldne, dei fleste sykkelvegane er definert som gang og sykkelveg der dei gåande har fyrsteprioritet.
Og sjølv om du finner ein rein sykkelveg så har gåande likevel rett til å gå i sykkelvegen (eller vegbana) om det ikkje også er ein rein gangveg som er sikker å bruke.

I praksis er det berre i vegbana at ein syklist kan sykle i sitt eige tempo. Sjølv om ordet sykkel er brukt når det er skilta gang og sykkelveg. I vegbana er syklisten køyrande og skal følgje dei generelle krava til aktsomheit.
Dette flyttar sjølvsagt berre problemet over på bilistane som må vise tilsvarande omsyn til syklisten i vegbana som syklisten må vise omsyn til gåande på fortauet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Iki skrev (3 timer siden):

Så lenge vi da også forbyr:

Sykkel, elsykkel, skateboard, rulleskøyter, rulleski, løping, hester, osv.

Alt slikt som kan være skummelt for gående altså.

Ja, eller alt som kan være til sjenanse eller hinder for bilister... 🙃 Skjønner jo godt at det er et styr å måtte bremse ned for trege syklister o.l.. Tar jo tross alt en hel stund å få bilene opp i fart igjen. 😉

Er visst mange som trenger en påminnelse om paragraf 3 (aktsomhetsparagrafen) i veitrafikkloven også.

BTW, elsker ironien din. 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@The Avatar Flott at du selv avkrefter den noe kjappe tolkningen du kom med først. Det var det jeg ville fram til. Sykling over gangfart er lov, med mindre forholdene ikke tillater det. Akkurat som bilister kan kjøre opp til fartsgrensa, med mindre forholdene ikke tillater det. Begge kjøretøy må vise hensyn til andre trafikkanter de deler vei med. Akkurat hvor ofte slike forholds-begrensninger skjer i praksis finnes det nok ikke noen fasit på så det er jeg ikke interessert i å diskutere. Poenget er i hvert fall at utsagnet du kom med først var for forenklet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...