NTB - digi Skrevet 30. april 2022 Del Skrevet 30. april 2022 5 av 10 vil forby elsparkesykkel på fortau Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 30. april 2022 Del Skrevet 30. april 2022 Få dritten bort fra fortauene. Der har de ingenting å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Radford Skrevet 30. april 2022 Del Skrevet 30. april 2022 Personlig har jeg veldig sansen for elsparkesykler, men har forståelse for at mange ikke mener det samme. Samtidig så ser jeg jo at norske veier ikke helt passer med elsparkesyklene. Jeg er enig i at de ikke burde kjøre på fortauet, men samtidig synes jeg ikke de har noe å gjøre i kjørefeltet heller. Jeg håper utbyggingen av egne sykkelfelt vil kunne løse mye av denne problematikken. 4 Lenke til kommentar
CXSUB4BA Skrevet 30. april 2022 Del Skrevet 30. april 2022 Er "fortau" det samme som gang og sykkelsti.? Jeg bor på bøgda, og her er det gang og sykkelsti parallelt med hovedvegen. (Hovedvegen er 80 sone uten vegskulder.). Gang og sykkelstien brukes til å sykle, jogge, barn leker der, kjøre sparkesykkel til nabohuset osv osv.. (Hovedvegen er livsfarlig). Og det er god plass til alle. Oversiktlig og ingen brukskonflikter. Gang og sykkelsti ble anlagt for å få myke trafikanter vekk fra hovedvegen. Meningsløst å da lage en lov som tvinger folk tilbake på hovedvegen. 7 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Gavekort Skrevet 30. april 2022 Populært innlegg Del Skrevet 30. april 2022 "Skulle ønske flere brukte sykkel!" *får et lavterskel alternativ til sykkel* "Aaargh for mange idioter der ute! Få det bort!" "Skulle ønske flere brukte sykkel!" 11 3 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 30. april 2022 Del Skrevet 30. april 2022 Det ville gått helt fint med de på fortauet hvis de ikke kjører for fort. Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 30. april 2022 Del Skrevet 30. april 2022 (endret) Når det gjelder el-sparkesykkel er ikke Norge et land det er naturlig å sammenligne seg med. Det er interessant i seg selv, men det forhindrer ikke at vi selv kan sammenligne oss med andre siviiserte land: London el-"sparkesykkel" er per def motorkjøretøy, https://www.bbc.com/news/uk-48106617 Berlin, el-"sparkesykkel" må være registrert og inkludere forsikring https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g187323-i135-k12735495-E_scooter_usage_avoid_fines_by_following_rules-Berlin.html Frankrike, https://www.theelectricfuture.co.uk/blogs/news/everything-you-need-to-know-about-electric-scooters-in-france Bare å definere selvdrevne fremkomstmiddel som nettop det, så har man noen regler - og kreve forsikring tilknyttet kjøretøyet. Osv. Vi har jo ungdommelige politikere I dette landet, og de yngste kan meget vel være de mest omtenksomme. "The middel-aged teens", som engelskmenn kaller sine mest synlige 40-50-åringer - er jo en ganske dominerende gruppe i de fleste styrende institusjoner her i landet. Folk i sin 2. ungdom. Og 3. Så er det sant at el-scooter er et veldig anvendelig og nyttig fremkomstmiddel i også i byene, men det kom skjevt ut på grunn av uforstand når det gjelder utforming av regelverk. Det er selvfølgelig et motorkjøretøy, også her i landet! Og fortauene er for gående og rullende eller trillende, og det er vel hva man forventer uansett hvor i verden man ferdes på fortauer. Endret 8. mai 2022 av NERVI 2 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 30. april 2022 Del Skrevet 30. april 2022 Å forby sparkesykkel sender kanskje et uheldig signal til entreprenører. Droner, selvkjørende biler/skip etc er spennende teknologi som det er morsomt å følge med på. Men hvorfor investere i et droneselskap, hvis det ikke engang er mulig å bruke sparkesykkel? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 ITtraktor skrev (23 timer siden): Få dritten bort fra fortauene. Der har de ingenting å gjøre. Få dritten bort fra bilveiene. Der har de ingenting å gjøre. I byområder blir det bare klarere og klarere at vi trenger tre veinett, et for biler, et for syklister og et for gående. Ute på bygda kan trafikkmengden være så lav og at det er hensiktsmessig å slå sammen noen av veitypene til for eksempel gang og sykkel-veier. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 Det er vel samme problemstilling for el-sparkesykkel som for sykkel. Dvs at en kan kjøre på fortau og gangvei, men en må avpasse fart og ta hensyn til gående. Som ofte betyr at en må helt ned i gangfart om der er mange gående. 1 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 Svein M skrev (52 minutter siden): Det er vel samme problemstilling for el-sparkesykkel som for sykkel. Dvs at en kan kjøre på fortau og gangvei, men en må avpasse fart og ta hensyn til gående. Som ofte betyr at en må helt ned i gangfart om der er mange gående. I praksis gir de fleste bare faen desverre. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 Reglane er greie nok, det er handhevinga som er problemet. Det er lov å bruke fortauet når ein ikkje er til hinder for gåande og passering skjer i gangfart. Om ein ikkje klarer å følgje opp reglane så kan det være eit alternativ å endre lova. For min del kunne det godt vært to kategoriar av elsparkesykkel. Ei klasse med makshastigheit på 10 km/t som er eit alternativ til å spassere og som bør kunne brukast alle stadar der fotgjengarar får være, og ei klasse som dekker transportbehovet på lik linje med ein moped slil at maks fart kan være 45 km/t samt krav om hjelm, sertifikat og promillegrense som for bil. 1 1 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 Min erfaring er at elspsrkesylkene ikke er noe større eller mindre problem enn vanlige sykler på fortau og gågater. Faktisk har jeg til gode å nesten bli kjørt ned av noen på sparkesykkel, men har mistet tellingen på antall ganger det har skjedd med noen på vanlig sykkel. Regelverket som finnes i dag burde strengt tatt være tilstrekkelig. Det er jo allerede forbudt hvis gangtrafikken er stor, men altfor mange syklister/elsparrkesyklister bryr seg null og niks om reglene eller rett og slett å vise hensyn. 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 Og hvem skal håndheve dette? Det er ingen som gjør noe med syklistene. Vi har lover imot forsøpling, men det er ingen som får bot for det.. Uansett hva de gjør, så vil det ikke skje noe. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 (endret) Vaniman skrev (På 30.4.2022 den 15.21): Å forby sparkesykkel sender kanskje et uheldig signal til entreprenører. Droner, selvkjørende biler/skip etc er spennende teknologi som det er morsomt å følge med på. Men hvorfor investere i et droneselskap, hvis det ikke engang er mulig å bruke sparkesykkel? Den argumentasjonsrekken er litt vanskelig å forstå. Hva har droner, selvkjørende biler og skip med denne saken å gjøre? Jeg er enig med at el-sparkesykler ikke bør brukes på fortau i byer. Men samtidig så føler man seg litt utrygg i øvrig trafikk, så det er stort behov for flere sykkelfelt, der det er mulig. Endret 3. mai 2022 av Uderzo skriveleif 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 Dubious skrev (På 1.5.2022 den 22.52): Og hvem skal håndheve dette? Det er ingen som gjør noe med syklistene. Vi har lover imot forsøpling, men det er ingen som får bot for det.. Uansett hva de gjør, så vil det ikke skje noe. Dette handlar mest om å prioritere slike kontrollar, og ikkje minst at politiet må få instruks om å foreta stikkprøvekontrollar og ikkje berre legge seg på rygg og seie at ingenting nytter fordi alle bryt lova. Det burde være heilt uproblematisk for politiet å gå ut av bilen for å stille seg på eit fortau i 30 min i løpet av skiftet og bøtlegge nokre tilfeller av uaktsom sykling på gangfelt. Sjølv om ein ikkje klarer å ta alle så vil det virke prevantivt at det alltid er ein risiko for å bli bøtlagt. Det er slik andre trafikkontrollar fungerer. Sannsynlegheita for å bli tatt i fartskontroll er ganske liten, men kvar dag er det ganske mange som blir plukka ut i tilfeldige kontroller og bøtlagt. Og skulle ein kome til konklusjonen om at det er håplaust at enkelte uheldige får bot for slik sykling så må ein vurdere å endre lova, ikkje å slutte å handheve lova. 1 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 Når man får grønn mann i Oslo så må man allikevel se seg godt til høyre og venstre for ikke å bli meid ned av en tohjuling som driter i lyssignal og trafikkregler. Det er en total mangel på sykkelkultur og det ble enda verre med disse elsparkesyklene. Det må ta slutt. 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 On 4/30/2022 at 3:21 PM, Vaniman said: Å forby sparkesykkel sender kanskje et uheldig signal til entreprenører. Droner, selvkjørende biler/skip etc er spennende teknologi som det er morsomt å følge med på. Men hvorfor investere i et droneselskap, hvis det ikke engang er mulig å bruke sparkesykkel? Det er ingen konflikt i det. Problemet er ALDRI elsaparkesykkelen, det er føreren. Dersom elsparkesykkelen var selvkjørende, så hadde den tilpasset farten etter forholdene og parkert på en pen måte. Null problem. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 Jeg blir stadig forbisyklet på min el-sparkesykkel i 20 km/t, så om el-sparkesykler skal forbys på fortau må visst pokker vanlige sykler også bli det. Og det skjer ikke; sykkelen er jo nærmest hellig for politikerne. Ellers synes jeg el-sparkesykkelen kanskje er det beste friske pustet vi har fått i transportsektoren på mange, mange år. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. mai 2022 Del Skrevet 3. mai 2022 Alle over 16 år må forbys å sykle på fortau, uansett om det er trøsykkel, eller sparkesykkel. Sånn som det er i mange andre land. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå