minimax Skrevet 29. april 2022 Del Skrevet 29. april 2022 Bør gammel skismøring (de små runde "roll on" aktige boksene som man stryker utover skiene) kastes, ettersom det inneholder fluor, eller gjelder dette bare smørning som påføres med varme (og dermed røyk som man puster inn)? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 16. juli 2022 Del Skrevet 16. juli 2022 (endret) Påføring med varme som er problemet, men uansett havner det jo i naturen. At du løper noen risiko med tørrvoks kan jeg ikke tenke meg. Uten at jeg har noen inngående kunnskap om skivoks. Folkehelsa og Miljødirektoratet advarer mot helsefarlig skismøring "Gjelder ikke Blå Extra De fleste produktene som brukes av «vanlige» skiløpere, inneholder ikke fluorforbindelser, men fluorprodukter er blitt mer vanlig for de ivrigste amatørskiløperne. Støv og damp fra glivoks, fluorpulver, flytende fluorglider, festevoks og klister vil inneholde fluorstoffer, understreker direktoratet. – Dette rådet er ikke først og fremst ment for dem som legger blå Swix på skiene og tusler ut i skogen. Der er eksponeringen minimal. Men ved bruk av pulver, innsmelting og børsting av glismøring kan man bli utsatt for skadelige kjemikalier, sier direktør Ellen Hambro i Miljødirektoratet." Endret 16. juli 2022 av ^fmj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå