rnoil Skrevet 29. april 2022 Del Skrevet 29. april 2022 Jeg og kjæresten skal kjøpe leilighet, og vi har funnet en leilighet vi liker. Problemet er at vi ikke har så mye peiling på alle disse tekniske greiene som følger med. Det er snakk om en loftsleilighet i et veldig gammelt hus, som nå er modernisert. Loftsleiligheten er helt nybygget, og har ikke vært bodd i før. Leiligheten har selvfølgelig noen issues, i følge tilstandsrapporten. Hadde vært supert om noen kunne hjulpet meg å "tolke" disse, om det må gjøres noe med, evt. estimat på hva det hadde kostet å fikse opp i alt dette, eller om det i det hele tatt er en leilighet vi bør kjøpe, haha. Etasjeskiller - 2 (TG2) Etasjeskille mot loft. Vurdering av avvik: • Det er påvist andre avvik: Tiltak • Andre tiltak: Det er ikke montert inspeksjonsluke til loftsrommet over leiligheten -> Er dette krise? Etasjeskiller - 2 - 3 (TG3) I kjelleren ble det påvist angrep av borebiller i bjelkelaget. I tillegg har flere av gulvbjelkene råteskader. TG 3 for partier med råteskader. Vurdering av avvik: • Målt høydeforskjell på mellom 10 - 20 mm over en lengde på 2 m. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. • Det er registrert symptom på sopp/råte. Tiltak • Det må gjennomføres ytterligere undersøkelser. • Konstruksjonene må sikres mot råte, sopp og skadedyr -> Dette er vel kanskje det største problemet med leiligheten. Det høres jo selvfølgelig ikke bra ut med råteskader. Dette er snakk om i kjelleren, mens leiligheten "vår" ligger helt på loftet, men det bør vel sikkert fikses uansett...noen forslag til hva dette hadde kostet å fikse? Det er jo 4 andre leiligheter i dette bygget, så det er ikke som at vi hadde hatt ansvar for å fikse det alene. I følge megleren har typ alle de andre boligene i området hatt de samme problemene med borebiller, og at utbruddet kan ha vært fra typ 100 år siden.. men han vet jo ikke, og meglers be meglers😅 BAD- Sluk, membran og tettesjikt (TG2) Badet har plastsluk og Badet har smøremembran med ukjent utførelse. . Vurdering av avvik: • Våtrommet er etablert etter at kravene til "uavhengig kontroll " kom, men det foreligger ingen dokumentasjon på at det er utført "uavhengig kontroll" på våtrommet. Tiltak • Innhent dokumentasjon, om mulig. -> Badet er helt nytt visstnok etter teknisk forskrift 2017, men uten dokumentasjon på dette. Hvor farlig er det? Betyr det at vi ikke kommer til å få solgt leiligheten når vi en gang skal flytte? Varmtvannstank (TG2) Ca 200 liters varmtvannstank plassert i loftsbod Vurdering av avvik: • Det er ikke påvist tilfredsstillende avrenning eller annen kompenserende løsning fra varmtvannstank. Tiltak • Det bør etableres tilfredsstillende avrenning eller waterguard system e.l. ved varmtvannstank. Det er installert waterstop på gulvet ved tanken. -> Hva hadde dette kostet? I tillegg blir avtrekket på badet og kjøkkenventilatoren over ovnen "ført til loftsrom", som jeg antar er den helt øverste delen av loftet som vi ikke har inspeksjonsluke til. Det har bare fått TG1, men ingen forslag til tiltak. Jeg tenker at det høres jo ikke så bra ut at all fukten fra badet og kjøkkenet skal føres rett til det loftsrommet, men det er kanskje ikke så farlig siden det ikke har fått høyere tilstandsgrad? Noen formeninger? Alt i alt har vi ikke så mye peiling. Leiligheten har vært ute for salg ganske lenge nå, litt usikker på om den er priset for høyt eller om det er pga disse avvikene. Vi ser for oss å bo der i rundt 4 år, og ønsker jo ikke å kjøpe noe som vi ikke får solgt igjen senere. Så ja. Noen som kan hjelpe å tenke litt rundt disse avvikene?🙈 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 30. april 2022 Del Skrevet 30. april 2022 Sopp og råte kan være ganske omfattende, så det er definitivt et risikoprosjekt om du ikke er villig til å rive opp gulv og vegger på egenhånd. De andre problemene er stort sett bare feil/dårlig byggestandard, noe som ikke er et umiddelbart problem. Lenke til kommentar
Verm Skrevet 30. april 2022 Del Skrevet 30. april 2022 Det er vel problemene i kjelleren som stikker seg mest ut her, og da kan dere nok regne med at sameiet må dekke utbedringer av dette. Jeg er litt usikker på om dette med inspeksjonsluke er nødvendig. Bor i enebolig som er helt ny, og her er det ikke mulig å inspisere loftet på noen måte uten å sage/skjære seg inn dit. Mange bad har ikke tilstrekkelig dokumenternt membran. Lenger tilbake kunne man også utføre det selv, og kvaliteten har derfor vært vanskelig å garantere. Derfor er dette ganske så vanlig å se i en takst. Desto nyere et bad er, og hvis det er utført av kyndige, er risikoen mindre. Den vanlige anbefalingen, dersom det er tvilsomme forhold, er å installere dusjkabinett. Dusjkabinett gjør dessuten av badet holder seg pent lenger. Varmtvannstank skal helst stå et sted der det er sluk i gulv. Det er mange kreative plassering der ute. Et system som detekterer fukt kan koble fra vannet, men stopper ikke nødvendigvis lekkasjer. Det er nok veldig kjedelig å komme hjem fra ferie og se boligen full av vann og sopp/mugg/råte. Kanskje lekker det ned til naboen under også slik at man får erstatningsansvar. Hvor sannsynlig det er at slikt skjer aner jeg ikke. Avtrekk skal ikke ut i loftsrom, da det gir fuktproblemer, men jeg antar at det som menes er at rørene føres via loftrommet og ut av huset. Se om det stikker opp noe på taket av huset eller i vegg. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 Utfra det jeg ser så er det vel bare loftsluke og råteskader som kan tolkes som et pålegg, resten virker som anbefalinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå